Väder: Först ganska svag vind. Den ökade lite grann och kanske friskade i lite extra ibland i samband med lättare regnskurar. Väst-sydväst.

Mulet hela dagen.

Fortsatt lågvatten ner till cirka minus 20 cm

09-05-07

Torsdag

Sista semesterdagen

The Three Jerks

Jepp, det här var den sista, extra lediga vardagen för den här säsongen. Nu blir det mer jobba och mindre fiska. Har ju plockat ut cirka en i veckan de sista tio veckorna och nu senast egentligen avsedda för renodlat öringfiske från båten. Nu blev det inte så och relativt dåligt har det varit hela april för min del. Men det är historia nu och snart glömt.
Snart kommer jag att titta på mitt höstschema och lägga in mer lediga dagar från och med slutet av september fram till jul.
När det riktiga fisket börjar igen.

Som igår var det väl stormbyar när det var som värst och regnade ganska mycket och då kommer jag alltid att tänka på en särskild vik som kräver dessa förhållanden. Ja, hårda sydvästliga vindar och helst regn alltså.
I den viken bildas då starka strömmar kring en viss liten udde långt in i viken och där bakom brukar det alltid gå in fin fisk och ställa sig i bakvattnet. Och just för att det regnar går de in över sandbottnen också.
Så var min plan för morgonens fiske.
Fiskade ju även i förrgår och då höll jag på och kämpade mot kyla och steniga, svårvadade sträckor så idag ville jag ha semester i dubbel bemärkelse, så att säga.
Så idag tog jag på mig den där extra tröjan jag saknade då och tog mig till ställen med övervägande sandbotten.

Man kan tycka att jag ständigt kör med samma fluga och lika tjurigt, sturigt som envist vägrar att förnya mig. Ja, så är det!
Nästan i alla fall.
Sättet
att binda dem på, går icke att förbättra!
Men jag är hela tiden öppen för nya material.

När jag är i Fiskeshopen i Karlshamn brukar jag köpa på mig påsar med både nytt och gammalt  bling-blingglitter. Sedan kan det ligga här i månader innan det blir dags att pröva dem.

Så härom veckan öppnade jag en sådan påse och blev mycket förtjust i de fibrerna.
Woodland verkar tillverkaren heta.
Holog Fiber Silver står det vidare på påsen.
Det finns på de två flugorna till höger på bilden. De är krusiga och glittrar värre än vanligt. Men dyra som vore de av äkta silver!
Eller ännu dyrare metaller.
59:- för ganska lite material.

Men nästa gång jag passerar förbi Karlshamn skall jag köpa på mig flera påsar. Tyvärr sker det inte så ofta nu för tiden och det man hittar ena månaden kan lika gärna vara slut nästa. Men kanske det finns att köpa här på nätet...? Skall kolla.
                           ----
Nej. Märkligt nog kunde jag inte hitta någonting om den här produkten.

I alla fall hade jag bundit upp ett par sådana för att använda i dagens fiske. Jag hade gjort dem lite extra stora också för idag ställdes det sannerligen stora krav på flugan. Början på maj är en tid då man verkligen får tänka till vad man sätter på flugtafsen.

För det första är det högrisksäsong för näbbgäddorna. Vad gäller de fiskarna har jag förresten slutat reta mig på dem. Jag vet att jag brukar skälla och svära på dem och till och med tagit fiskesemester för att slippa dem.
Nu försöker jag ignorera dem och till och med få upp någon.
Chansen till havsöring är förstås ännu inte förbi och det vore kul nu när vattnet blivit varmare. Och så gäddor förstås. Nu är de utlekta, hungriga och kämpastarka och chansen till en stor på väg tillbaka ut till havs, är också fullt möjlig.
Så mitt flugval blev i början en lite extra stor One Size. Då täckte jag in samtliga varianter, tyckte jag.

Det funkade väl så där halvbra. Det var den här viken jag talade om där det både fanns, eller kunde finnas gäddor, havsöring och förstås näbbisar. Men en sak upptäckte jag i samband med de sistnämnda; de finns inte överallt.
Kanske stormen igår fått dem att splittra upp sig; att söka skydd i vissa, avgränsade områden?
I alla fall fanns de där jag började i väldiga mängder.
De lekte, följde efter, snappade och nappade som de brukar. Det är inte för att de är hårda i käften som gör att de så sällan fastnar som många tror.
I alla fall inte enbart.
Utan det är väl deras jaktteknik. De simmar väl ifatt sitt byte som ofta lär bestå av stim av gli eller småfisk, stöter, slår och fäktar med sin näbb så att någon blir vimmelkantig eller bedövad, varpå den listiga näbbgäddan passar på och slukar det stackars hjälplösa, lilla fiskbarnet.
Jepp, så stygga är de!
Jag hade förstås massvis med napp och dragningar i linan och visst, lite kul var det. Fick till och med upp en. Och felkrokad till på köpet. Tog bilder förstås men ingen blev så där superbra.

Men så inträffade en sådan där märklig incident som man undrar över lång tid efteråt.
Kände att nu var där en igen och gjorde motryck. Inte så där jättehäftigt utan bara höjde spöet lite. Och plötsligt så var tafsen av! Flugan borta!
Nylontafsen såg avbiten ut.
Till saken här att jag hade en cirka 30 cm lång wiretafs som var helt rak samt en säker knut på en alldeles ny nylonspets på 0,35. Grova grejor visst, men det finns ju ingen anledning att köra med tunnare nylonspets när den ändå slutar i en wiretafs. Så pass grov nylon tål även en och annan vindknut. Vilket jag inte hade då.
Så nu när jag sitter och skriver det här, dagen efter, undrar jag fortfarande hur stor den gäddan var som blandade sig i leken.
Näbbgäddeleken.

Och det är risken med alla de här näbbisarna, att man står och slöar till och tror att precis allt som händer och sker kring flugan, är de %&$£!! näbbisarna som håller på och jiddrar!

Märkte det senare också, när jag plötsligt såg hur en annan fisk höll på och snurrade framför fötterna på mig och letade efter en fluga att hugga. En fisk som heller inte var en gädda. Och absolut inte en näbbgädda.
Men den var liten och hade jag fått den, hade jag nog ändå fått släppa tillbaka den.
Ja, det kunde inte ha varit något annat än en liten havsöring.
Hade ytterligare några mystiska känningar plus fick en vanlig tvåkilosgädda innan det var dags att ta mig till ställe nummer två.

Men en mycket trevlig förmiddag hade jag där. Allt var lagom och bekvämt samt att det hände grejor även om tabellresultatet bara blev en tvåkilosanteckning. Och inte en människa såg jag.

Till skillnad från ställe två då.

Trots att vi människor tillhör flockdjuren och egentligen föredrar sällskap, vill jag icke desto mindre helst gå för mig själv när jag är ute och fiskar.
Ställe två var en ganska allmän plats som jag sällan besöker nu för tiden men idag, när det småregnade ibland, var vardag och den ganska friska, sydvästliga vinden plus lågvattnet gjorde det lite attraktivt, passade jag på i alla fall.
Som jag brukar, parkerar jag så att jag fiskar mig mot bilen och det innebär att jag först vandrar uppströms så att säga, tills det blir dags att vada ut. Ofta, men inte alltid sker det längs strandkanten också.

Då hörde jag röster. Efter en stund upptäckte jag att jag gick bakom ett par...? Ett par, vadå...?
Killar och de såg svartklädda ut... Nej, inga fiskare iförda vadare som jag själv... Och absolut inga hundpromenerare heller...
Så vad kunde det då vara...?
Det är väl de två kategorier människor man kan riskera att stöta på här och nu, tänkte jag.
Så jag saktade ner på farten och gav dem långt försprång.

När jag kommit ungefär halvvägs, såg jag ett fiskvak en bit ut.

Jepp, varken från några sjöfåglar en bit bredvid eller från några lekande näbbisar, som förresten inte fanns där, det minsta.
Nej, lite vakexpert vågar jag nog utnämna mig till och här var det en gädda som varit uppe för att ta någonting i ytan.
Det kunde jag inte motstå, utan vadade ut.
Började en bit bort för det gällde att inte skrämma den genom att plaska eller råka stöta i vadarstaven mot en sten.
Repade ut lina, började kasta och långsamt fiskade mig ner mot det heta stället.
Vände då och då på huvudet för att se om jag upptäckte vad de mystiska, svartklädda figurerna hade för sig.
Upptäckte då att de klättrat upp på ett slags stenmonument, eller kanske något slags sjömärke en bit upp på land, en bit bort på en bergsknalle.
Mystiken tätnade.
-Ja, ja, låt dem hållas där uppe bara, tänkte jag och fortsatte fiska.

Efter en stund såg jag dem komma tillbaka och samtidigt högg gäddan.
Det är faktiskt typiskt mig. Mer än det kan vara statistiskt möjligt, brukar jag få hugg så fort det kommer åskådare. I synnerhet när jag inte vill det. Det är som en förbannelse.

Killarna gick fram och hälsade. Då såg jag att det stod Kustbevakningen på deras uniformer. Plus att en såg att jag hade fisk på och sa ungefär, att det här ville han stanna och titta på.
Så jag tog in gäddan, höll upp den varpå han applåderade och så släppte jag tillbaka den.
Det blev lite prat om fiske och då särskilt flugfiske efter gädda. Visade upp min fluga och pratade lite för varan. Trevligt.

Bilden ovan är förresten inte av den gäddan för då ville jag inte ta fram kameran, utan av dagens sista gädda några timmar senare. Men den passade väldigt bra att sätta in den där, istället. En fin bild för övrigt.

När de gått, fortsatte jag att fiska färdigt stället som förresten är en bra, liten plätt. Märkte av minst en gädda till, som både högg och följde efter men ville inte ta ordentligt.

Vadade iland igen och gick vidare uppför kusten. En bra bit men detta såg väldigt lovande ut, tänkte jag nöjt för mig själv. Vadade ut och såg fram mot ett par, tre timmars avstressande fiske längs med den här steniga kuststräckan. Men lågvattnet gjorde att man nätt och jämnt kunde hålla till precis utanför tång- och stenbältet. Den friska sydvästliga vinden gjorde att det blev halvlä här och det är en förutsättning för bra fiske. Som det ibland kan vara.

Men icke får människa vara nöjd långa stunder!

Ibland brukar jag skoja lite med jerkbaitfiskare här i mina dagboksblad. Jag har nog målat upp bilden av hänsynslösa, ryckfiskande rovfiskare får jag nog erkänna.
Lite skämtsamt förvisso, men det är nog inte säkert de hade tyckt det.
Om nu någon av dem skulle få för sig att gå in här och läsa vad jag brukar skriva om förstås, vilket jag nog inte tror.
Nå, idag skulle jag få se och uppleva hur de betedde sig i verkligheten.
På kanske lite väl nära håll:

Efter bara några minuters fiskande, upptäckte jag hur en snabb båt sköt ut från vikar längre in och satte av utåt så det fräste och stänkte om det. Den närmade sig alltmer.
Men inte är den väl på väg hit? tänkte jag oroligt. Inte skall de väl fiska precis där jag är heller?
Men det var den och det skulle de!
Den saktade in och körde fram kanske 75 - 100 meter från där jag stod ute i vattnet och precis naturligtvis fick en gädda. Alla tre reste sig, plockade fram var sitt kraftigt spö och började bombardera strandkanten med sina tunga jerkbaits, samtidigt som de drev närmare mig.
I det läget, lät jag gäddan gå som den ville och lyckligtvis släppte den alldeles av sig själv. Tänkte att hade de sett att jag hade fisk på skulle de väl hålla på och fiska nerför hela den sträckan jag hade tänkt befiska.
Men jag hade inte behövt oroa mig. För det var precis vad de gjorde.
Men hänsynsfullt nog, höll de inne med kasten ett par meter, precis när de drev förbi mig. Jag behövde inte ducka en enda gång.
Och inte någon gång kastade de över fluglinan heller fast det var nära ibland.
Tack för det, killar!

Sedan kunde jag bara betrakta dem när de drev vidare nerför kusten och dängde och bonkade med sina tunga beten.
Den sträcka jag bespetsat mig på. Inte någon gång önskade jag att jag hade någon slags torped jag kunde skicka iväg mot dem. Absolut inte!
Varför skulle de ta någon slags hänsyn till mig?
De trodde nog att jag skulle stå stilla där jag befann mig resten av dagen.
Så måste det naturligtvis förhålla sig och jag får nog helt ompröva min inställning till jerkbaitfiskare till de havets gentlemän som de i själva verket säkert är.

Men lite retfullt kändes det nog att de rensade rent där jag hade tänkt pröva. Fast jag såg inte att de fick fisk. Och jag hade gott om tid att betrakta dem.
Så nu visste jag inte riktigt hur jag skulle göra.
Långt till bilen hade jag och inte kände jag för att söka upp ett tredje ställe. Jag hade startat lite extra tidigt i morse också och nu var väl klockan snart ett ungefär.
Så lite håglöst fortsatte jag att fiska.
Visst, jag insåg naturligtvis att med tre sådana experter som nyss kastat med sina supereffektiva jerkbaits, så fanns det naturligtvis inte en chans att jag skulle få ett napp. Och det fick jag inte heller. Inte där och då.

Men jag hade stället där jag fick en gädda och pratade med kustbevakningen för ett par timmar sedan i åtanke och där jag lämnat kvar en gädda.

Så jag hoppade över en stäcka och gick dit.

Och minsann!

Fick både en fin gädda och en dito bild på den!

På mina lätta grejor känns en pigg fyrakilos stor.
Naturligtvis hade the Three Jerks bara fnyst föraktfullt över en så pass liten gädda. På deras styva spön hade den väl knappt märkts, skulle jag tro.

Säkert hade någon av dem sett den här lilla gäddan följa efter men dragit undan betet, för de var naturligtvis ute efter riktigt stora gäddor.
Som de alldeles säkert redan hade fått fullt av.
Det läser man ju ständigt om i artiklar, annonser och fisketidningar hur bra den typen av beten och fiskesätt är.
För de hade också varit här för inte så länge sedan.
Det är väl den enda rimliga förklaringen till att jag fick den på min, betydligt mindre effektiva fluga, antar jag.

Men jag kände mig faktiskt väldigt nöjd med den här.

Fick ytterligare en gädda en stund senare som de också missat. Men det var bara en tvåkilos och bara obetydligt mindre än ett jerkbait. Det var den på den första gäddbilden ovanför. Jepp, nu är det läge för fina hopp-bilder.

Så. Det här var den sista fiskedagen på ett tag. En händelserik dag på flera sätt och då blir det ganska mycket att skriva om. Samt en hel del fina bilder, tycker jag.

Fiskejournal 2009
2009-05-07 Gädda Ställe ett 2 One Size fits all Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, måttlig SV 08:00 Nej

2009-05-07 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, måttlig SV 11:30 Nej

2009-05-07 Gädda Ställe två 4 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, måttlig SV 14:00 Nej På bild
2009-05-07 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Mulet, måttlig SV 14:45 Nej På bild