Väder: Det har varit riktig högsommarvärme ett par, tre dagar nu. Sista idag. Den första halvan höll den sig kvar men vid middagstid började det mulna på så smått.

Först svaga nordostliga vindar som ett tag dog ut. Så vid elva-tiden vidtog en först svag men ganska så snabbt, ökande sjöbris.

Vattenståndet låg nog på lite under det normala.

09-06-02

Tillbaks i havet

Eller Sommarfisket börjar, kan man kalla det. För det blev det idag, åtminstone på förmiddagen.
Då menar jag fiske i flödande solsken, svag vind, från båt och iklädd endast hatt plus solskyddsfaktor fem. Ungefär. Får se hur många gånger man kan uppfylla de kriterierna framöver. Och så skall det förstås vara i någon av sommarmånaderna också och redan är det juni nu.

Jag har inte semester förrän den 20 juli och innan dess är det massvis med jobbardagar. Det blir väl lagom till decenniets värsta algblomning, kan tänka. Eller kanske den blir tidig i år så det blommat färdigt tills dess?
Kommer värmen tillbaka nu och den stannar blir den tidig; det är så det brukar fungera.

Först en härlig djur- och naturbild som illustrerar hur fantastiskt det går till i fågelvärlden:

Jepp, ett alldeles äkta fågeldagis!
Ingen tvekan om den saken. Och tydligen är det ännu värre hos våra befjädrade vänner än hos de snåla och stygga människorna för här verkar den ekonomiska krisen slagit hårdare än hos oss. Jag menar, en dagisfröken till 30 ungar!

Det är lite väl hårt, tycker jag. Hur tänker de?

Nä, här skulle det behövas lite flera vuxna, det såg jag nog. Jag upptäckte nämligen motsvarigheten till våra fula gubbar som slog sina lovar kring de försvarslösa barnen. Stora trutar gjorde attacker och den stackars dagisfröken hade inte så mycket att sätta emot.
Nä, höj skatten lite och anställ mer personal, är min rekommendation. Det skulle löna sig, på sikt.

Så går det till ute i Naturen och bara man är uppmärksam och kan basfakta så finns det alltid en lärdom att dra för den kunnige.

Så över till dagens fiske som var förvånansvärt trögt.
Visst, spegelblankt och solsken och efter en period med högsommarvärme, är kanske inte de bästa förhållandena, kan man tycka.
Men jag vet bättre.

Under alla år har det varit väldigt bra just i början av juni och ganska fullsatt på flera ställen. Även om det varit lugnt och soligt, har man ändå kunnat får många att åtminstone visa lite intresse genom att följa efter. Eller man kan se dem stå med huvudet i en tångruska.
Men jag besökte några av de absolut högst rankade ställena inom mitt utbredningsområde och där var det nästan fisktomt.
Till råga på allt så blåste det precis lagom också under de första morgontimmarna.
Bilden ovan, tog jag senare när morgonbrisen helt dött ut och innan sjöbrisen satt in.

Fick bara upp en tvåkilos även om jag hade några nafs och flera efterföljare borde det blivit fler anteckningar i protokollet.

Jag var i Fiskeshopen i Karlshamn härom dagen på tillbakavägen från Trollemölla och där sa de, att gäddfisket varit oerhört trögt. Jag antar han avsåg Karlshamnstrakten och metoderna trolling och jerk så jag tänkte, att det kan de gott ha. Det är nämligen de metoderna de sysslar mest med därborta, är min fördomsfulla uppfattning i alla fall.
Sist jag var ute med båten, hade det också varit väldigt dåligt men då kunde jag skylla på att det var lite för tidigt på säsongen; att de inte riktigt hunnit ut.
Hm... Hade de rätt och jag fel...?

Vi får väl se.

Nå, helt fisktomt var det nu inte idag:

Detta är ett typexempel på att det plötsligt kan blixtra till; att nu händer det.
Eller tur som en toking.

Hade som sagt, fiskat ända sedan tidig morgon på ett flertal alldeles utmärkta ställen utan att något särkilt hände och nu hade sjöbrisen satt in.
Eftersom de få gäddor jag sett, bara lite slött följt efter, hade jag bytt till en liten One Size också.
Bäst som jag stod och funderade på fas två i min plan för idag och kastade lite håglöst, tagit in flugan till båtkanten genom att föra spöet bakåt för att ladda för ett sista kast, råkade jag få syn på en gädda rätt ner i vattnet framför mig.
-Oj, tänkte jag, den måste ha följt efter! Attans att den inte högg, för den såg fin ut!
Och så sam den iväg och jag skulle precis rolla fram linan som inledning till nästa kast när jag upptäckte flugan.
Att den försvunnit alltså...
Och att löslinan rann iväg.
Den hade huggit!
Krokat sig själv och höll på att sticka iväg med fluglinan efter sig!
Yes!
Hade bara att hejda fluglinan så kände jag den.

Precis som den ena regnbågen i Trollemölla hade gjort, krokade även den här gäddan sig själv och nu följde en lång dragkamp mot den, får jag nog utnämna den till, stora gäddan.

Tyvärr, tyvärr är det bara att konstatera att det är jättestor skillnad mellan en gädda i till exempel i november och nu på sommaren efter leken. Nu springer de lätt ut med hela fluglinan så det skriker om det. Flera gånger!

Mot vintern då de gör några lama ivägsimningar och sedan snällt låter sig ledas in mot en, där man står utvadad.

Nå, det uppvägs av andra faktorer men nu är det desto roligare.
OK, att den nog ser lite större ut på bilden än den i själva verket var men tung var den. Annars är det ett känt trick att hålla fram fisken så långt man kan mot kameran men försök hålla ut en så här pass stor tyngd på rak arm, rätt ut från kroppen och hålla den kvar där en stund. Inte så lätt.
Hade den bara följt efter utan att ha huggit, skulle jag sagt att det varit en fyrakilosgädda som följt efter. För ofta kan de se mindre ut i vattnet än de gör när man lyfter upp dem ur detsamma.
Så här i efterhand kan jag ångra att jag varken vägde eller mätte den. Trots att jag vid något tillfälle tänkte att den verkade vara väldigt lång, så höll jag den inte längs med spöet för att fastställa antalet centimeter. För dukigt gjort av mig, hade jag även på det här spöet lindat fasta markeringar 90, 100 och 110 cm från ändbutten räknat för väldigt många år sedan när jag köpt det här spöet. Men inte kom jag ihåg det då. Skall försöka bättra mig på den punkten framöver.

Nå, kul var det i alla fall. Trots den lyckade fångsten höll jag fast vid den ursprungliga planen som var att nu var det dags att gå i land. Repeterar inför semestern, kan man säga.
Sedan vinterfisket är jag väl bekant med så gott som varenda kvadratmeter av alla öar och kuststräckor från Gö i väster till Sturkö i öster, kan man säga. De kvadratmeterna närmast vattnet i alla fall. Så min plan i sommar kommer att bli att fiska under morgontimmarna innan det blåser upp allt för mycket och så vid middagstid ungefär, gå iland på något undanskymt ställe med en bit sandbotten, där det är lätt att dra upp båten och där sola och bada, läsa en bok och kanske lyssna lite på musik, äta lite gott och ha det allmänt semestermysigt hela eftermiddagen.

Gjorde så nu också och det fungerade mycket bra.
Alla fall en halvtimme.
Sedan gick solen i moln och det blev kallt. Så det var bara att ta på sig paltorna igen, rulla ihop liggunderlagen och stuva ombord både det och mig själv och ro därifrån. Stannade till och kastade lite grann förstås. Där hände två saker. Först följde det efter en gädda som nog var större än den jag fått upp. Sedan fick jag en trekilos.
Därefter startade jag motorn och körde hem till Långö.

Fiskejournal 2009
2009-06-02 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Sol, svag SV 07:00 Nej

2009-06-02 Gädda 6 One Size fits all Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Sol, svag SV 12:00 Nej