Väder: Tidigt på morgonen svag nordvästlig vind som upphörde. Fram till tio-tiden helt vindstilla. Så började sjöbrisen komma i sydvästlig riktning som höll sig alldeles lagom faktiskt.

Soligt hela tiden även om molnen skockades över land.

Lite över medelvattenstånd.

09-06-21

Sommarfiske utan fisk

Eller åtminstone utan fiskbilder. Och det retar mig för det försöker jag alltid ha med för att jag skall godkänna ett dagboksblad. Men det var så länge sedan jag fiskade att jag gör ett undantag. Visst, en liten gädda fick jag men tänkte att den är väl ingenting att föreviga. Jag väntar tills jag får en större.
Som jag alltså inte fick.

Vädret på sistone har varit mycket blåsigt. I alla fall de få dagar jag haft ledigt för fiske. Landbaserat fiske lönar sig inte det minsta utan jag är helt och hållet hänvisad till det mycket vindkänsliga båtfisket.

Men idag var det fint efter att det blåst ordentligt både midsommarafton- och dagen. Så den enda bilden idag blir denna:

Det är väldigt dåligt med gädda i år, tror jag mig kunna konstatera. De få gånger jag tidigare varit ute med båten fick mig att misstänka det och idag stärktes verkligen farhågorna.
Körde åt ett annat håll idag och provade många toppenställen. Visst, det var dåligt fiskeväder med stiltje och solsken i början men även då brukar man se gäddor.
Under hela morgonen och en bit in på förmiddagen såg jag ingen alls förutom den jag fick.

Likaså senare när det började blåsa var det fortsatt dåligt. Men absolut inte helt dött för några hugg hade jag och några såg jag.
Bland annat en i femkilosklassen som gjorde tappra försök att hugga utan att lyckas.
Det var faktiskt så krisartat dåligt att jag började fundera på om jag hade rätt fluga. Så ni ser!
Prövade några olika modeller. Nu pratar vi mest om storlek på min så kallade Vita Gäddsara.

På tal om den så finns den ute till försäljning på Tradera. Eller egentligen inte.
Internetombudsmannen vaknade tillfälligtvis till liv och tipsade mig om det. Någon använder sig av det namnet och påstår att den är inspirerad av den och det får han naturligtvis göra men någon större likhet med min vill jag inte erkänna.
För hemligheten, om hemlighet det är, ligger ju i själva bindningssättet och val av krok. Typ; mycket vinge och liten krok. Han som säljer flugan har mycket krok och liten vinge.

Förr om åren brukade det alltid vara bäst tidigt på sommaren. Då var man alltid i kontakt med några stora gäddor så gott som varje fisketur, vill jag gärna minnas. Juli och augusti kunde vara väldigt tröga.
Många går på semester nu men min börjar inte förrän om exakt en månad. Nu verkar det bli en period med högsommarvärme också. Kan ju alltid hoppas på algblomning nu så den är över när min semester börjar.
Fast några lediga dagar har man förstås ändå och då vill man ju ut...
Men vad man hoppas och önskar har ingen betydelse och ingen som bestämmer över vädret tar någon hänsyn till det i alla fall.

Många båtar var det ute på sjön idag. Men några saknade jag faktiskt som jag hade tänkt ta bilder av. Nämligen några riktiga krigsfartyg. Det pågår nämligen stora övningar här i trakterna med enheter från NATO och det hade varit kul att få en bra bild på ett riktigt hangarfartyg som lär ha legat utanför stan. Kanske övningarna var slut?
Liksom det här dagboksbladet.

Fiskejournal 2009
2009-06-21 Gädda Havet 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Sol, svag SV 07:00 Nej