Väder: Svag nordvästlig vind tidigt på morgonen. Den ändrade riktning till väst och sydväst under dagen men höll sig svag faktiskt.

Klar himmel med lite tunna moln. Växlande molnighet med mest sol kan det sammanfattas som.

Vattenstånd kring normalt.

09-07-22

Semesterfiske

Dåligt fiske och dåligt uppdaterande på den här sajten har det varit de senaste veckorna. Ett visst samband föreligger.
Vi får se om det blir någon bättring framöver. Min semester har nämligen börjat och då kan jag inte skylla på att när det blir fint fiskeväder att jag jobbar.
Men vad är fint fiskeväder nu på sommaren?

Så här såg det ut en dag för någon vecka sedan:

Häftigt regn brukar vara bra. Både i största allmänhet och särskilt på det här stället. Men varken ett dugg eller ett hugg fick jag. Då var jag helt landbaserad också. Vadade med andra ord.
Nu över till något helt annat. TV.

Råkade nämligen upptäcka att det går en serie fiskeprogram på det mediet. Avsnittet jag såg råkade handla om just gäddfiske. Naturligtvis var det jerkfiskare i farten. Det är ju så populärt och skojigt. Roligt hade de i alla fall som de tjoade och skrattade.
Man kan väl säga att mina fördomar om jerkbaitsfiske bekräftades i rågade mått.
Först höll de till i Hornborgasjön som enligt beskrivningen skulle kunna vara ett paradis för mig, mina vadare och mitt lätta spö. Mycket vass och cirka metern djupt överallt plus mycket gäddor. Men det kan mycket väl ha stupat på att bottnen är gyttjig men om den jätteviktiga egenskapen sades det ingenting om.
I alla fall gled de runt i båtar och kastade, tjoade, tjimmade och vevade in tvåkilosgäddor en masse.
Just det sistnämnda gjorde ett beklämt intryck i alla fall hos mig. En gång fick de med själva hugget också och jag tror inte det tog mer än fyra sekunder förrän han vevat in gäddan och lyft upp den.
Det är väl så fel som man kan göra.
En gädda har en viss kraft som den bör ha förbrukat innan man kan hantera den om man vill undvika skador både på sig själv men framför allt på gäddan. Mycket riktigt fick den sprattlingsanfall där den hängde i de stora trekrokarna. Trots det sade speakerrösten att samtliga gäddorna återutsattes helt oskadade.

Riktigt dråpligt tyckte jag det blev när den ene av dem förklarade varför det var så fint och roligt med jerkbaitfiske, blickade allvarligt in i kameran och sade:
"Det är för att det närapå är som flugfiske!" Eller words to that effect.
Och sedan någonting om att man själv kontrollerade betets gång i vattnet och kunde se själva huggen i ytan. Då höjde jag på mina mentala ögonbryn, kan jag säga.
I synnerhet som någon i sällskapet flugfiskade och fick den största gäddan. Men det fick man bara se en skymt av.

Ja, ja, jag är väl bara avundsjuk på alla stora gäddor som tas på jerk.

För det görs det tydligen och det kan jag inte förneka. Det går väl inte att gå förbi ett tidningsställ i affären, kasta en blick på fisketidningarna utan att se att på framsidorna av de flesta så är det någon som stolt håller fram en jättegädda med ett likaledes jättejerkbait dinglande i käften. Alltså på gäddorna.

Som idag till exempel borde jag känna mig extra avundsjuk.

En enda fisk fick jag nämligen. En tvåochenhalva som jag blev själaglad för.

Körde ut extra tidigt på morgonen och tog med mig vadarna. Stället är nämligen en badvik, kan man kalla det och framåt dagen är det fullt med folk överallt som solar, badar och kör omkring med snabba motorbåtar som det verkar, helt meningslöst fram och tillbaka.
Jag misstänkte att gäddorna gick in på grunt vatten där även mitt i sommaren.

Tyvärr var den här gäddan den enda som gjorde det vad jag kunde utröna.
Men vilken kämpe!
Det var tur jag såg virveln när den gick upp och högg för annars hade jag kunnat inbilla mig att den var i femkilosklassen.
Omöjlig att rubba var den, drog ut lina, sam runt mig i cirklar och hoppade och skuttade flera gånger.
Det enda tråkiga med den var att bilderna på hoppen blev dåliga.

Men jag hade några väldigt sköna timmar på morgonen där jag vadade omkring och kastade. I synnerhet som jag äntligen lyckats laga vadarna också.
Det är de sämsta vadarna jag någonsin haft. Kan inte säga om det är märket, om de legat flera år på något lager eller om just mina var ett måndagsexemplar. Men krånglat har de gjort ända från början och en gång sprack själva stöveldelen upp helt av sig själv. Nu har jag i omgångar limmat den inifrån. Vänt ut och in på den och verkligen fyllt och gnidit in alla sömmarna framför allt i grenen, med Liqvisol. Ett par tuber sammanlagt har det gått åt och nu kunde jag vada upp över midjan och förblev torr. Bra!

Tredje semesterdagen var det och när det började bli liv och rörelse i skärgården, slutade jag fiska.
Vandrade omkring med båten på släp till en lugn vik, ankrade upp och gjorde klart skepp för rast, vila.

Det vill säga tog bort mittbrädan, bredde ut ett liggunderlag på durken, plockade fram en bok plus min mp3-spelare och la mig ner.

Fast ja, först tog jag av mig vadarna om nu någon undrade över det. Sedan tillbringade jag resten av dagen där och hade det riktigt semesterskönt.
Ibland drog ett lättare moln framför solen och det blev tillfälligtvis svalare och vinden fläktade lagom.
Därför slapp jag bada.

Algblomning var det inte heller. Kommer det sommarvärme de närmaste veckorna kanske man kan hoppas på att slippa mer utbrott, vem vet?

Avslutar med en mycket mager fångsttabell. Det är faktiskt en sammanfattning av hela tre fiskedagar. Skärpning nu!

Fiskejournal 2009
Datum Art Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2009-07-17 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej Nej AFTM 7 Sjunklina Sol, svag SV 09:30 Nej

2009-07-22 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja Nej AFTM 7 Flytlina Lugnt, sol 06:40 Nej