Väder: Rejält sommarhögtryck. Klar himmel och sol hela dagen. Svaga vindar. Först nordliga och så ostliga för att sluta i sydostlig sjöbris.

Vattenstånd cirka 10 cm över

09-08-06

Torsdag

Ny kamera

Kamera och fiske hör ihop för min del sedan ett antal år tillbaka. Likaså varg och Torhamns Udde. Liksom denna sommar och dåligt fiske.
Många samband blir det och det första är ganska uppenbart i och med att jag har denna fiskeblogg, där bildmaterialet är den viktigaste ingrediensen.
Ja, den gamla kameran var och förblev död. Jag lät den ligga och torka ett par dagar och kollade den då och då, samtidigt som jag undersökte marknaden.
Usch, så jag hatar nya prylar!
Både att försöka göra ett optimalt val och så lära sig att använda den nya grejen. Massvis med nya knappar och funktioner som man vet att man aldrig kommer att lära sig behärska till fullo.
Den här gången tänkte jag att det skulle bli en vattentät kamera. Väljer man det förstahandskriteriet faller genast en massa annat bort, det är ofrånkomligt.
Men den här jag valde skulle vara väldigt bra, minsann. Och det är den säkert också, det gäller bara att lära sig den. Så idag blir det många bilder och få fiskar. Bara en liten gädda på två fiskedagar.
Första gången jag använde den vid fiske var vid Torhamns Udde för några dagar sedan. Från en tidig morgon till elvatiden på förmiddagen.
Fick inte upp en enda fisk.

Här prövar jag maximal zoom på den nya kameran. Den är bara 3 gånger men det räcker gott och väl för mig.
Den förra hade väl sju gånger men jag märkte att det var väldigt sällan jag använde zoomen överhuvud taget. När jag gjorde det, räckte det ofta med bara hälften.

Nå, i skrivande stund finns det varg i Blekinge. Igen.

Förra gången, tror det var 2002, kom jag till Udden en tidig morgon och det var bilar och folk vid parkeringen och någon sa att en varg hade varit där och rivit får under natten. Spännande!

Jaha, och nu var det dags igen. Jag hade ju läst i tidningen att vargen varit synlig bara cirka en mil hemifrån Gagnekulla för två dagar sedan.

Sedan hade den vandrat ner mot Jämjö och vidare ner till kusten en bit norr om Torhamn och experterna hade sagt att nu vänder den norrut då den kommit ut på kusten. Men det gjorde den alltså inte.

Nej, samma natt som jag var på Udden på morgonen,  var vargen det också.

I alla fall hade den varit synlig mitt i byn vid kyrkan, läste jag dagen efteråt.

Så hädanefter kommer jag att vara extra aktsam när jag kastar där. Vem vill ha en varg i bakkastet?
Ja, det är inte lätt att vara expert. Hela tiden uttalar de sig i media och "vet" allting om vargen och vad den tänker göra. Men det verkar inte som om vargen läser tidningen ordentligt utan gör lite som den vill. Först kom den från Västmanland och nu senast var det en rymling från Skånes djurpark. Le Carlsson, var är du?
Han är ordinarie rovdjursexpert men är tydligen i Norrland på uppdrag, var det någon som sa.

Så var det dags för dagens fisketur. Sommarhögtryck på gång, fint väder och sol. En vinn-vinnsituation för mig. Fiska på morgonen och sola, läsa och ha det skönt resten av dagen.

När jag körde ut tog jag den här bilden på en morgontidig fiskare. Fiske mitt i stan.
Det demonstrerar också en nackdel med kameran. På min förra, kunde man vinkla upp displayen på baksidan. Så att man kunde fokusera lite i smyg till exempel. Nu fick man trycka lite på måfå. Displayen på den nya är i gengäld större men i solsken var den ändå svår att se i. Eller på. Tror det även beror på att jag har polariserande solglasögon.

På den gamla fanns det även en sökare. Alltså man kunde sätta den för ögat och direkt se det man skulle fokusera på. Den var särskilt användbar när man skulle fota små föremål på långt håll.

När jag körde förbi honom, tänkte jag att han får nog inte så mycket fisk. Jag vet att det finns gäddor här i Borgmästarfjärden, som det heter, men nu mitt i sommaren är det nog svårt. Det är första gången jag ser någon stå och kasta där. Min fiskeinstinkt talar om att där hade nog varit effektivare med gäddmete.
Där i Saltösund är det djupt, trångt och strömt och förmodligen stim med löjor eller annan småfisk.

Men med bara en tvåkilosgädda så hade han fått lika mycket som jag som körde allra längst ut i skärgården.

Som sagt, uselt fiske. Och det går inte att skylla på alltför fint väder, med soligt, lugnt och varmt. För så har det varit tidigare somrar också utan att det hindrat mig från att ta massvis med gäddor, inklusive många stora. Inte längst ut i skärgården inte. Och i synnerhet inte när jag satsade på de riktiga tungviktsgrejorna idag.
Klass nio och snabbsjunkande lina. Just för att kunna fiska vid det de yttersta stenarna och grundtopparna där det stupar brant mot djupare vatten. Jag menar, någonstans måste ju gäddorna befinna sig.

Ett enda riktigt säkert hugg, en gädda och en hoppbild.

Kameran hängde inte riktigt med där men nog ser man gäddan i luften. Jag antar att solen befann sig på fel ställe uppe i himlen.

Men bild av hoppande gädda och jag är tvungen att iordningställa ett dagboksblad; så är det bara.

Vi får se framåt september när det börjar bli lönsamt med vadningsfiske på allvar om det funkar med den nya kameran.

Det är mycket som ska stämma för att fånga gäddan i luften. Med den gamla, vinklade jag upp displayen så att jag i alla fall hjälpligt hade koll på om jag hade gäddan i fokus. Nu kommer det bli att chansa, att skjuta från höften så att säga.

Men här har jag faktiskt möjligheten att stoppa ner både hand och kamera UNDER vattnet och ta bilder...

Spännande!

För den prylgalne kan jag berätta att den nya kameran blev en Panasonic DMC-FT11. Den gamle, snyft, hette Pentax Optio 750 Z.
Är det någon som har erfarenhet av att blöta kameror som genom ett Herrans under fått nytt liv igen?
Att en hel del fiskare har erfarenhet av blöta, både mobiler och kameror, känner jag till.

Jag har förutsatt att det inte hade lönat sig att skicka den på reparation. Dels är den sex år gammal och dels skulle väl bara frakten kosta vad en ny, visserligen en av de billigaste, går på.

Här sitter jag och svär över kameran.

Eller också funderar jag på att sluta fiska för dagen. För då hade vinden helt försvunnit från att ha blåst lagom fram tills då.

Men det visade sig att min gamla Pentax verkade ha en helt unik funktion; nämligen en reglerbar självutlösare.

Den kunde man ställa in att den tog till exempel 10 bilder med 10 sekunders mellanrum. Men den här och på alla de kameror jag kollade, kan bara ta en bild antingen efter 2 eller 10 sekunder.

En försäljare jag pratade med sa att det var ingen som frågade efter den funktionen. Han hade jobbat i tio år och jag var den förste som ens nämnde det. Han var tvungen att ringa huvudkontoret för att få veta om en Olympuskamera kunde det.
Konstigt, tyckte jag. Hur ska man annars kunna ta bra bilder när man är själv i båten och får en tiokilosgädda; jag bara frågar!
Men det verkar inte vara något stort problem för den kameraköpande allmänheten.

Nej, det är inte bra alls. Man kan inte springa fram och tillbaka i båten, hoppa över mittbrädan, med en stor gädda på, spö i handen och hålla på och fjuttla med kameran samtidigt.

Men det kanske löser sig med att jag inte får någon stor gädda.

I alla fall slutade jag fiska då och körde in mot land. Ankrade upp, tog bort mittbrädan, bredde ut liggunderlaget, plockade fram frukt, bok, mp3-spelare och hade det skönt i ett par timmar.

Senaste vargnytt idag lördag: Den är kvar i Torhamnstrakten och äter får.

Fiskejournal 2009
2009-08-06 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 8 Sjunk, snabb Sol, svag NO 09:00 Nej