Väder: Mulet och regn. Flera kraftiga skurar med lite dugg emellan. Något upphörande vid elvatiden. Någon solglimt på eftermiddagen.

Svaga vindar överlag. Nordlig och nordväst. Ren västan på eftermiddagen.

Lite lågvatten. Cirka 10 cm under.

09-08-11

Felsatsning - igen

Tja, idag blir det egentligen så mycket att prata om. Bara lite mer av samma som förra gången och då var det inte mycket heller. Men det stod klart för mig att ut med båten skulle jag i alla fall idag.
En dag på sjön.
Och då vet man inte riktigt vad den kommer att innebära vädermässigt. Man kan höra på väderleksrapporten på P1 när man kör in till stan och man kan lusläsa SMHIs vädersait på nätet hur mycket man vill tidigt på morgonen men det enda man vet är att det inte stämmer.
Inte helt och hållet. Inte i alla detaljer. Det är alltid lokala avvikelser, ibland till det bättre och ibland till det sämre.

Det viktigaste budskapet löd att det skulle vara slut på sommarhögtrycket, mulet och regn och friska vindar och därför hade jag tänkt att satsa på vadningsfiske idag.

För att säkert hinna till det tilltänkta stället innan det blåste upp, satsade jag extra tidigt.

6:04 står det att jag tog den här bilden och det är tidigt för innan dess är det en hel del man hunnit med.

Bakåt en blek sol och framåt tunga regnmoln.

Innan jag kom fram hade det börjat regna så pass jag fick ta på mig regnkläderna och vinden friskade i.

Alldeles utmärkt, tänkte jag.

Fick visserligen byta om till vadarna från regnkläderna i regn men det gick hyggligt utan att blöta ner mig allt för mycket.

Gick i land och förtöjde och gjorde en sista bedömning. Det är en liten vik på en ö och ett av skärgårdens bästa när man vill vada mitt i sommaren.
Regnet lättade lagom till att jag skulle börja fiska men tyvärr gjorde även vinden det.

Det och att det var lite lågvatten stjälpte hela planen.

Ålgräset fick övertaget. På alltför många ställen låg dess ondskefulla tentakler alldeles i ytan och man fick det på kroken ideligen, ideligen. Det blåste inte tillräckligt hårt för att liksom kamma ner dem. Men gäddor fanns det. Hade några påslag och virvlar men ingen lyckades fästa.
OK, vissa var så små och flugan så pass stor att det var därför. Hade väl en sju-åtta säkra kontakter men ingen stor.

Efter ett par timmar var det färdigfiskat där och inte en landad fisk. Då fick det väl bli båtfiske trots att jag inte hade den tunga utrustningen med mig. Den med snabbsjunkande lina. På 7-spöet har jag en sjunklina som betecknas som normalsjunkande men jag undrar om inte intermediate är det rätta klassningen. Från båt kan man vanligtvis inte stå och vänta på att den behagar sjunka men i nödfall som idag, fick den väl duga.

Drog av mig vadarna och rodde iväg en bit ut på utsidan av ön och började kasta. Och fick snart en kul gädda på väldigt grunt vatten som behövde, jag tror faktiskt, hela fyra försök innan den lyckades.

Så började det regna igen och nu ordentligt. Vinden dog ut helt och jag fick ösa flera gånger. Blöt blev jag också särskilt i baken för än har jag inte skaffat en sittdyna så varje gång jag satte mig på mittbrädan trängde lite väta in.

Så här såg det ut när det äntligen upphörde och drog bort:

Jag plockade en liten gädda här och en liten där. Hade även lite virvlar och några efterföljare men ingen storlek att tala om. Men nu är även tvåkilosgäddor väldiga kämpar. Det är sant.
Ofta borrar sig de listiga rackarna ner i tången, kör runt och fastnar. Ofta trodde jag de var större än de i själva verket var.

Nej, idag skulle jag ha satsat på det tunga spöet från början, ha en ordentlig regnjacka och fiskat längre ut redan från början. Då hade jag nästan garanterat fått en eller ett par över fem kilo. Åtminstone sett, absolut. Samt att jag hållit mig torr också.
Jag har en regnjacka jag klippt av nederdelen på för att ha över vadarna. Då behöver jag i princip bara skydda armar och axlar, resten täcker vadarna men utan vadarbyxorna blir det en stor glipa i ryggen. Innan hängde nederdelen i vattnet och löslinan fastnade hela tiden i skörten.
Ja, som sagt, man kan inte förbereda sig på alla varianter när man kör ut på morgonen. Då blir det för mycket att bära och så blir det trångt i båten.

Inte heller hade jag kamerastativet med mig. Däremot en så kallad gorillapod.
Ett litet stativ som man kan liksom vira fast runt en trädgren eller använda som ett fickstativ.

Jag kan som sagt bara ställa in kameran att ta en bild efter tio sekunder och svårt är det att hinna göra någonting under den korta tiden.

Här var det meningen att hålla upp gäddan under de tio sekunderna men inte hann jag det inte.
Men det var bara en liten fisk och visst har jag bilder på gäddor men smågäddor är inte så mycket att visa upp om de inte hoppar förstås.

Men jag tyckte det blev ett så bra himlaspel så jag behåller den i alla fall.

Senaste vargnytt: Varghannen är kvar i trakten av Torhamn, kan jag berätta. Fårägarna blir allt ilsknare och ropen skallar att död åt vargen. Den dödar en hel del får nämligen. Skjuta eller förflytta för så här kan de inte ha det.

Den verkar inte vilja flytta på sig för egen maskin heller. Där borta i allra östligaste Blekinge går det mycket får nämligen och eftersom de är instängda dödar vargen fler än den behöver.
I det naturliga tillståndet, vilket det nu är i Sverige på tvåtusentalet, kan den inte göra det för när den lyckats fälla ett djur ur kanske en rådjursflock, har de andra försvunnit för länge sedan. Men är de instängda kan det inte det och då dödar vargen ännu ett. Eller två. Eller fler. Typ, räven i ett hönshus.
Samtidigt har den blivit en turistattraktion så man läser lite i tidningen om den varje dag.

Det här är min sista semestervecka och ur fiskesynpunkt kommer den att gå till hävderna som den sämsta någonsin. Alltså hela semestern.
Men strunt i det, för nu är snart hösten här.

Jag avslutar med en allvarlig varning för de som brukar köra till Torhamns Udde och fiska. Gör icke det!
Kanske vargen lockar till sig artfränder och när både korna och fåren är slut där så kanske de börjar ge sig på människor.

Så stanna hemma för edra familjers skull!

Fiskejournal 2009
2009-08-11 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Regnskurar, svag V 09:30 Nej

2009-08-11 Gädda 1 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Regnskurar, svag V 10:30 Nej

2009-08-11 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Regnskurar, svag V 11:00 Nej

2009-08-11 Gädda 3 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Regnskurar, svag V 11:30 Nej

2009-08-11 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Regnskurar, svag V 12:00 Nej

2009-08-11 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 7 Sjunklina Regnskurar, svag V 12:30 Nej