Väder: Första höststormen. Men frost och klart under natten och morgonen. Började regna vid åttatiden. Vinden ökade successivt till kuling i byarna. Regnade från och till hela dagen.

Vattenståndet steg från cirka tjugo över till nästan fyrtio cm ännu mer över. Så vände det på eftermiddagen och sjönk ner till minus fyrtio på kvällen, såg jag. Rena badbaljan.

09-10-03

Julklappstips

När man skriver fiske är det tur att man har vädret att ta till när fångsterna uteblir. Jag som trodde att jag var inne på det vinnande spåret efter de två tidigare gångernas hyfsade resultat.
Men redan i onsdags då jag hade semester, slog det till med sin värsta variant den här årstiden. Årets första frost, klart väder och nordliga vindar. Svaga dessutom.
Trots att jag då, idiotiskt nog satsade på ett toppställe. Det ställe jag varit så säker på att där skulle jag få höstens första över-fem-kilos-gädda. Det enda som någorlunda stämde var att vattenståndet var ganska lagom där. Cirka 20 cm över.

OK, jag fick en gädda och hade väl ett par virvlar och något nafs men nu glömmer vi den dagen.

Nu över till flugor och flugbindning.

En nog så viktig beståndsdel i min verksamhet. Visserligen är jag trött på de här skämten om att det bara är att ta lite julgransglitter och fästa den på kroken och vips har man en gäddfluga och vill inte uppmuntra dem.
Huvudanledningen till att det inte brukar fungera är att det materialet oftast är väldigt skört och inte alls gjort för att utsättas för det slitage som åtminstone mina flugor brukar få utstå.
OK då, inte de här två dagarna, jag vet.

Men det här märket kan jag rekommendera. Jag brukar lite i smyg plocka upp sådana förpackningar i butikerna och kolla lite. Smygdra lite för att se hur pass ömtåligt det är.
Tyckte de höll ganska bra och stoppade förpackningen i varukorgen. Det var i en ICA-butik, minns jag. Visserligen var remsorna lite väl breda men jag tänkte att jag skulle använda dem till mina stora båtflugor. Detta hände alltså förra julen och jag provade det lite i somras.

Och nu även i höst och det ingick faktiskt i den fluga som höll för 15 gäddor härom veckan.

Som vanligt är det viktigt att blanda olika material i vingen och här gäller att inte binda in för mycket. Men som utfyllnad till stora flugor kan jag rekommendera det.

Så över till ett nygammalt tafsmaterial. Också ett jag inhandlade för ganska länge sedan. Kanske två år sedan? Jag brukar ju gå omkring vid de hyllor som innehåller metgrejor för det är där man hittar gäddwire och Kamasan metkrokar. Vi pratar här om Fiske-shopen i Karlshamn. Just eftersom det är ganska sällan jag har vägarna förbi där, nu för tiden så brukar jag stoppa på mig lite extra. Så kan det dröja både ett och två år innan jag får tillfälle att pröva det.

"Graphite Metal Tresse" tror jag att det står. Jag sökte efter den på nätet för det stod en webbadress på spolen, kom till en fransk sajt med mestadels metprodukter men kunde inte hitta det här materialet.

Nå, den är alldeles utmärkt. Smidig, slitstark och håller formen hyggligt bra.

Problemet är att nästa gång jag besöker Fiskeshopen har de bytt ut sortimentet. Det gäller både glitter och wiretafsar.

Den här skulle jag vilja ha i lite tunnare diameter också. 15 kg är lite väl mycket. Den finns att få i både 10, 6, och 4 kilos hållfasthet. Åh, fyra kilos vore den nära nog perfekta grovleken för mina ändamål.

Jag får väl göra en ny nätsökning och se om man inte kan beställa den direkt från leverantören.

Så några ord om dagens totalt misslyckade fiske. Ändå att jag körde till ett ställe där det faktiskt är lämpligt med lite högvatten och friska sydvästliga vindar, ju starkare desto bättre. Men jag var där innan det började. Stormen och det intensiva lågtrycket SMHI hade förvarnat för. Den enda förklaringen till fiaskot blir att vinden och strömmarna ännu inte hade hunnit samla fisken. Vadade väl mig igenom sträckan med bara en smågädda som gjorde en halvhjärtad attack mot flugan.

Redan vid elvatiden körde jag därifrån till nästa ställe. Även det ett högvattenställe, lämplig för friska sydvästliga vindar. Och nu var de sannerligen friska!

Alldeles för friska till och med. Det här stället är i lä bakom en udde och just vid högvatten och lä brukar det alltid gå in några gäddor.

Men nu hade vågorna och strömmarna blivit för hårda och starka och lyckats grumla upp vattnet till den milda grad att det blivit en enda mörk, grumlig soppa, fullt med flytande tång och skräp. Helt omöjligt att fiska i. Inte ett napp och inte en virvel.
Sedan hade jag inte lust att försöka ladda för ytterligare ett nytt ställe.

Fisken då här till vänster...?

Eh... Där fuskar jag lite. Det är en överbliven bild från den 24 september då jag fick ett överskott på bra gäddbilder.

Den gäddan har väntat tillräckligt länge nu på att få visa upp sina färdigheter i hopp och skutt, tyckte jag.

Det ser illa ut även framöver. Nu när jag skriver detta under söndagskvällen, råder det fortfarande kuling eller kanske till och med storm när det friskar i som värst och strömmen har gått ett par gånger.
Så här gäller det att trycka på spar-knappen efter var och varannan mening.

Sedan skall det åter bli frost och kallt så jag undrar just hur det blir på min lediga dag i veckan...?

Jag gjorde en snabbkoll på nätet och mycket riktigt är det tocken dära gäddfiskefestival nästa helg. Det innebär full invasion häromkring. Då gäller det nog att hålla sig i stillhet, antar jag. Eller kanske man tar sig en rekognosceringstur neråt kusten, någon av dagarna.
Jag har ju spekulerat lite över hur det är med fiskeintresset och hur många deltagare det är, kan väl sägas vara ett objektivt mått på hur aktiva folk är. Likaså kan man på ett ungefär avläsa hur själva gäddfisket är också genom fångstrapporteringen.

Skall jag vara så elak att jag önskar alla deltagare lika uselt resultat under två dagars fiske som jag själv uppvisar här nere?
Ha, ha, nej så stygg är inte ens jag.
Inte gäddflugfiskarena i alla fall.