Väder: Tidigt på morgonen mulet, lite duggregn, cirka tio grader plus, fin sydvästlig vind och dimma. Men så plötsligt sjönk temperaturen, det klarnade upp och vinden dog.
Sedan sken solen och det blev bara en svag, sydlig vind senare på dagen.

Vattenståndet låg på cirka tio cm över.

09-10-20

Äntligen lite fiske

Jag höjde högerhanden med spöet, linan drogs upp ur vattnet och med ett kort, exakt anpassat ryck; endast 40 cm, rätades linan ut i sin fulla längd bakom mig. Med vänsterhanden gjorde jag ett ungefär lika kort ryck i ett dubbeldrag, vinklade högerhanden en aning åt höger och kolla hur snyggt hela fluglinan rullade ut sig på vattnet!
Tafsen sträcktes spikrakt i hela sin längd och i slutet av den, slog gäddsaran i vattnet med ett litet plums.
Som vanligt ett perfekt kast och jag började ta in lina. Där, där bakom stenen brukade...
Men så ringde det, jag släppte spöet och fiskade upp telefonen ur rockfickan, svarade och så var jag tillbaka på jobbet.

Ja, så brukar jag göra när jag inte kunnat fiska på länge. Gör små kaströrelser i någon korridor när jag hoppas ingen ser.
Det har nämligen varit en lång period av uselt fiskeväder nu alldeles för många dagar.
Nordliga vindar, svallande högt vattenstånd och frostnätter... Inte kul.

Jag hade en ledig dag som i torsdags och var superivrig att köra ut på fiske. Av dubbel, extra anledning. Dels för att mitt fiske blev så kort och avbrutet i söndags och dels ivrig att prova de nya vadarna. Jag trodde då att fiskevädret inte kunde bli sämre.
Men det kunde det.
Jag hade satt smärtgränsen på högvatten till cirka 40 cm plus.
Det blev över 60.
Så jag stannade hemma skummande av raseri och med gnisslande tänder. Hela dagen.

Så kom helgen och jag jobbade. Fortsatt tveksamt väder och jag antar att Skåningarna i Lund fick erfara det. Skånska Kustfiskeklubben brukar invadera mina fiskevatten en helg i oktober och det finns rapport därom på deras hemsida.

Så kom äntligen min lediga tisdag med perfekta förutsättningar. Som raskt ändrades till katastrofalt dåliga. Se väderrutan.

Jag märkte det redan i bilen då det plingade till när temperaturen sjönk. Då hade de ändå nyss sagt på SMHI att under förmiddagen skulle det bli mulet med regnskurar men under eftermiddagen uppklarnande. Fel med en fem, sex timmar!

Dum och envis som jag var, fortsatte jag ändå till det första stället. Som fordrar just friska sydvästliga vindar för att man skall ha chans på fisk.

Nå, jag fick i alla fall de nya vadarna provade och kasta fick jag på riktigt. Samt en tvåkilosgädda plus två andra intressenter men som ångrade sig

Bildmaterialet blev lite torftigt idag så här är den första:

Gäddan ser för liten ut!

Jag bokade den till 5,5 kg men tror den ligger närmare sex kilo faktiskt. Nå, det spelar egentligen ingen roll. Längden mätte jag till sådär 92, 93 cm.

Kikar man noga på spöet ser man 90 cm-markeringen och jag fick flytta spöet baklänges en liten bit för stt ändbutten skulle komma jämsides gäddans egen ändbutt.
Visst, jag hade kunnat leta fram vågen men då tyckte jag att den fått agera fotoobjekt tillräckligt länge ute i vattnet. Och så stor var den som sagt inte.

Här en bild från när jag puttat tillbaka gäddan i vattnet. Den for runt som en racerbåt utan roder och den stackaren var väl lite förvirrad.

Jag fick styra upp den lite grann och rikta den utåt så den kom rätt.

Som synes rådde starkt solsken från den lågt stående himlakroppen och det fördärvade ett par bilder som annars skulle ha blivit bra.

Jag försökte också ta bilder på den under vattnet men det var för grumligt.

Nå, i och med den här gäddan blev ju ändå fisketuren lyckad.

Efter någon timme till fick jag dagens sista. En trekilos som gjorde ett praktfullt hopp. Ett hopp som jag fäste på bild.

Men den dumma gäddan hade vänt sig mot solen och därmed blev den fördärvad.

Jag tycker det är lite märkligt hur svårt det är att hitta info om årets Gäddfestival förra helgen. Inte ett ord om den i någon av ortstidningarna och på den officiella hemsidan finns bara en resultattabell. Där hittade jag startnummer på 700. Betyder det att det var över 700 tävlande?
Det har jag svårt att tro men i så fall innebär det en fördubbling sedan förra året.
Det var tuffa förhållanden och svårfiskat i vilket fall som helst och jag har läst en rolig skildring av hur några fiskekompisar upplevde helgen.
En mycket bra skildring med mycket otur, tappade grejor, bilproblem och missöden av tre deltagare som verkligen gav järnet. Det var någon blogg jag råkade stöta på. Tror det var smålänningar eller något sånt.
Jag tänkte när jag läste den att den vore värd en större publik och att de borde bygga ut den lite, till en artikel i nån fisketidning.

På tal om bloggar så hittade jag en länk till en jag kan rekommendera: http://www.medfluga.se/ Också det skåningar och därmed handlar det mest om havsöringsfiske. Men även gäddfiske i Blekinge.

Vad gäller havsöringsfisket kan jag rekommendera att de binder sina flugor på Kamasan metkrok i stället så slipper de så många tappade fiskar:)

Fiskejournal 2009
2009-10-20 Gädda Ställe ett 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, lugnt 09:15 Nej

2009-10-20 Gädda Ställe två 5,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, svag S 12:15 Nej

2009-10-20 Gädda Ställe två 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Sol, svag S 13:15 Nej