Väder: Svag till måttlig sydvästlig vind på morgon och förmiddag. Ökade till frisk framåt middagstiden och därefter.
Mulet med lite solglimtar då och då.
Milt.

Lågvatten ner till cirka 10 cm under. Fast jag tror det steg lite under dagen.

09-11-25

Tredje gången gillt

Ännu en toppendag om jag får säga det själv. Fint väder och lagom med fisk. Allt funkar. Ta bara en sådan enkel sak som att vadarna inte läcker.
En självklarhet för många enligt vad jag hört men mina brukar snabbt ge mig problem, tycker jag.
Nu har jag tagit på mig vinterklädseln också; ett par tjocka skidbyxor så lita på att det känns varmt och skönt hur länge man än vistas i vattnet.
Jag skulle också pröva den nya linan jag köpte på Flugor.se på hemvägen från förra fisket. Det är därför jag kör med mitt klass-sjuspö idag.
Till den hade jag tidigare en orange klump-sjua som jag aldrig gillat. Nä, får jag välja tar jag en DT-lina. Jag tycker de är trevligare och sköter sig bättre när man vinklar kasten.
Oftast tar det mig bara två kast med nytt spö eller lina så har jag kalibrerat mig men den här tog det lite längre tid. Kanske borde det har varit en DT sjua?
Men de hade ingen sjua. Överhuvud taget är det svårt att få tag på DT-linor. Nå, efter tre kast så gick det.

Idag hade jag siktet inställt på en viss gädda som gäckat mig två gånger redan.
Får kolla bakåt i dagboksbladen; vänta litet!

Nu hittade jag det: Först 09-10-30 och så 09-11-07 och idag hade jag satt mig före att göra ett tredje försök.
Likaså hade jag börjat tänka. Om.
Det är stort. Det är ovanligt att man tänker om.
Eller också är det som jag också brukar hävda, att det inte finns några regler eller lagar som styr gäddorna. De gör precis som de vill ändå, hur som helst.
Annars är en huvudregel att gäddorna trivs i lovart under sommaren och i lä under vintern.
Idag tänkte jag nämligen att det har ju varit så milt nu de sista veckorna att de kanske ändå står att finna på vindsidan.

Det är också det milda vädret som gör att man kan hoppas på hugg redan på morgonen. Fast jag fick sitta i bilen och vänta ett tag innan det blev så ljust att jag kunde hitta till stället. När jag tar på mig solglasögonen blir det nämligen helsvart om det är för tidigt. De är mer anpassade till det ljusa halvåret.
Kände mig som en riktig storviltsjägare på jakt efter en människoätande tiger i någon Kipling-berättelse. Alltså att man är på jakt efter en viss, individuell gädda.
En bra bit att vandra och vada dit är det men jag stannade till under vägen och minsann om jag inte fick en hygglig gädda redan där.

Så här ser stället ut:

Här har jag gått runt så att jag kan fiska av den lilla vassudden vid rätt vind. En bit in i viken, till vänster bor gäddan. Detta är inget jag lagt till i efterhand, med facit i hand utan redan där, innan jag kom in i viken var jag övertygad om att jag skulle få träffa gäddan. Slug som jag är, var det faktiskt därför jag tog ovanstående bild och redan där tänkte ut på ett ungefär vad jag skulle skriva.

Och visst träffade jag gäddan. Vilket jag har filmat och om allt funkar bör det gå att se här:

Filmen inleds med att jag vadar över det inre av viken, gick upp på land och där gjort en kringgående rörelse och så vadat ut igen för att kunna kasta med vinden.
Filmsnutten avslutas med en annan, mindre gädda.
Allting släpar efter med mina dagboksblad och filmsnuttar.
Men det här är sista filmen utan texter och övergångar. Det har jag lärt mig senare. Så det skulle inte förvåna mig om det om några dagar kommer ut en ny, bättre film på en PC nära dig. Nu är det bara musiken som fattas och kanske en berättarröst.
Sedan är vägen till Oscarsgalan bred och utstakad:)

Tillbaka till fisket:

En väldigt rolig upplevelse hade jag och vi blev bästa vänner, tror jag. Och till skillnad från den tänkte, brittiske 1800-talsstorviltsjägaren så behövde jag varken skjuta eller på annat sätt ha ihjäl mitt byte för att kunna känna mig fullt nöjd.
Nöjd och glad var orden, sa Bull. Ännu en dag då jag redan under första timmen egentligen fyllt min kvot på både bilder och gäddor.

Men självklart körde man inte hem utan fortsatte. Testade lovartteorin även på ett annat ställe. Funkade väldigt bra där också. Sju gäddor blev det där och även om ingen var särskilt stor var det ändå särskilt kul.

Det brukar ju alltid bli någon eller några vinterveckor med minusgrader hela dagen då jag tvingas till fiskeuppehåll. Då brukar jag snygga upp hemsidan och stuva om lite.
Vi får till exempel hur det går med filmandet och youtube. Det blir nog ännu mer tid över då till att lära mig ännu mer då.
De stora fördelarna med youtube är att det är gratis och att ens klipp kan ses av alla. Visst, jag tror att jag har ganska mycket utrymme här på mitt webhotell nu för tiden så att jag kan lägga upp filmerna där men film är utrymmeskrävande och de som läser min hemsida är få, ytterst få.

Nackdelen för min del, består främst i att det tar många timmar att ladda upp ett klipp. Sedan tar det en dag ungefär innan den blir synlig för alla samt den här inbäddningskoden man behöver för att kunna lägga in en länk på sin sajt kommer upp. Men jag lär mig hela tiden lite nytt både om film och om youtube.

Fiskejournal 2009
2009-11-25 Gädda Ställe ett 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 08:30 Nej

2009-11-25 Gädda Ställe ett 4,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 09:00 Nej

2009-11-25 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 11:45 Nej

2009-11-25 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 11:55 Nej

2009-11-25 Gädda Ställe två 1 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 12:15 Nej

2009-11-25 Gädda Ställe två 1 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 12:30 Nej

2009-11-25 Gädda Ställe två 3 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 13:00 Nej

2009-11-25 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 13:15 Nej

2009-11-25 Gädda Ställe två 2 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 7 Flytlina Mulet, måttlig sydväst 13:30 Nej