Väder: Ett par plusgrader. Först ganska lugnt på morgonen men så snabbt ökande sydvästlig vind. Regn, hagel och snö omväxlande i några skurar under förmiddagen.

Vattenståndet började nog på cirka normalt men sjönk märkbart under dagen.

09-12-26

Årets sista fisketur

Detta kan jag säga med bestämdhet eftersom jag jobbar hela veckan plus nyår. Lika bra det för då lär kylan komma tillbaka.

Hm... Är det nu man skall summera hela fiskeåret?
Inget vidare för min del, blir det nog när man adderat alla poster. I alla fall om man enbart räknar i antal fisk och kilon. Lyckligtvis ser jag inte så torftigt på fisketillvaron.

Ta bara dagens fisketur. Så här såg det ut under större delen av förmiddagen:

Frisk, iskall vind, snö, hagel och regn om vartannat och bara två hugg. Eller tre om vi ska vara byråkratiskt noga. Den första gäddan högg nämligen två gånger. Men jag tyckte ändå att jag haft en härlig dag.
Ändå blev det första, toppenbra stället en besvikelse. Där jag bara visste att gäddorna skulle stå tätt, tätt.
Men där låg isen fast så det var bara att vända om och försöka på andrastället.
Är det kallt och så skumt att man inte ser att knyta fast gäddsaran med solglasögonen på?
Strunt i det och ta en lång prommis istället!
Dels blir det ljusare och dels blir du varmare.
Jag satt inne i stugvärmen förutom en skogspromenad hela dagen igår, så härligt kändes det att åter tillbringa en dag nere vid kusten.

En snabb koll på årsstatistiken ger vid handen att jag kan räkna antalet gäddor på eller över fem kilo, på ena handens fingrar. Däremot var det ganska många som inte riktigt klarat femkilosgränsen.
Bara två havsöringar i våras. Men en var i gengäld den bästa på väldigt många år. Både i sig själv och för att jag tog den vadandes, med siktet inställt just på öring och på mitt klass femspö. Stilpoäng där.

Sommarens fiske var det sämsta på många år; klagade jag högljutt över när det begav sig. Fortfarande undrar jag lite om det bara var jag som hade dåligt fiske den här sommaren eller om det även drabbade andra. Jag hoppas det bara var något tillfälligt och att det blir bättre nästa år.
Det är ju också så att ställen ändrar sig. Där det ena året finns gott om fisk varenda gång man besöker det och nästa är det helt tomt. Det märker jag särskilt under vintersäsongen.
Som jag också brukar påpeka gäller det att inte överutnyttja de bra ställena. Kan jag, låter jag det gå minst två, gärna tre veckor mellan nedslagen där.

Här en bild där jag förflyttat mig in i lä. Här gör jag fräckt intrång på andras sommarstugetomter. Det kan också illustrera ett ställe som har varit dåligt nu ett par år.

Nu står stugorna tomma. Allt är öde och tyst. Det är därför vintern är den bästa tiden för mig. Inte enbart men en väldigt viktig ingrediens.
Jag tar igen det nu lite, att jag varit ganska dålig med bildmaterialet på sistone. Med den nya kameran har det inneburit om inte revolutionerande nyheter här på mina dagboksblad, så åtminstone lite nytänkande.
Länge körde jag enbart med hoppande gäddor tills folk tröttnade men nu kunde jag komplettera med en hel del u-bilder.
När jag stoppade ner både hand och kamera under vattnet och tryckte frenetiskt.

Och så har vi den pågående, än så länge bara växande trenden med videosnuttar på youtube.
Det positiva för egen del är att jag lär mig (långsamt) att hantera mediet. Det kan jag även ha nytta av i det verkliga livet.
Och så är det gratis och tar ingen plats för mig.
Att läsarna kan tröttna har jag förståelse för. Men det fina är att då är det bara att låta bli att spela upp dem.
Bra, va?

En annan positiv sak som inträffat i år är att jag utökat antalet ställen. Gått runt nästa krök för att se hur det ser ut där. Tagit in på en okänd väg och djärvt följt den. Överraskande många gånger har det visat sig lönsamt.

Däremot har jag inte lämnat mina hemmavatten en enda gång i år. Frånsett då Trollemölla en gång men om inte det räknas som ett hemmavatten så vill jag vara skapt som en nors. Hur nu den ser ut.

Men sedan mina släktingar i Sölvesborg slutat att existera så har jag funnit det ganska långt att köra bort till mina forna hemmavatten därstädes enbart för att fiska gädda.

Idag återvände jag till klass-5-utrustningen. Dels tycker jag att det spöet med en DT-lina är så suveränt att kasta med och så blir det lite extra sting i gäddhuggen.

Betrakta det inte som ett nyårslöfte men till nästa år ska jag försöka skaffa mig ett nytt spö. Det är ju inte att bara gå in i första bästa fiskeredskapsaffär och be att få ett flugspö.

Jag vill ha ett enhands, minst tiofots klass 6-7 med helaktion och helst tvådelat. Prissmärtgräns: cirka 2000:-

Är det någon som har ett tips?

Usch, det börjar redan bli som ett tvång att ha med en liten videosnutt till varje fisketillfälle. Egentligen borde jag vänta tills det händer något spektakulärt som är värt att filma, kan man tycka. Nackdelen är att då lär det inte bli några inom överskådlig framtid och när man väl får på en stor fisk, har man glömt hur man gör.
Nä, att filma har det gemensamt med fiske att det är learning by doing som ger resultat.

10-01-01: Vid de här två senaste fisketillfällena har det tagit extra lång tid att få ut mina dagboksblad. Ändå att jag som vanligt haft allt klart senast två dagar efteråt. Men youtube måste ha ändrat sina rutiner för det var stört omöjligt att ladda upp julaftonsfiskefilmen. Jag försökte tre eller fyra gånger innan jag gav upp. Eftersom varje försök tog minst 12 timmar gick dagarna.
Till sist gjorde jag om filmen lite och ändrade format. Från .avi till .mpegII. Då funkade det plötsligt igen. Detta som ett tips om andra också skall filma.

Som sagt, man lär sig hela tiden.

I skrivande stund råder värsta istidsvädret och isarna lägger sig igen, tjockare än någonsin. Inget töväder i sikte heller på någon vecka och nu lär det ta flera dagars regnande för att smälta isarna också. Därför kommer det inte att bli något mer fiske för min del på en tre, fyra veckor ser det tyvärr ut som.

Fiskejournal 2009
2009-12-26 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Snö, frisk SV 10:00 Nej

2009-12-26 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Nej Ja AFTM 5 Flytlina Snö, frisk SV 10:30 Nej