Väder: Fortfarande samma höga tryck. Supervarmt med 30 grader. Sol hela dagarna. Vindarna svaga till måttliga.

Vattenståndet kring det normala.

10-07-14

Gå över ån efter gäddor

Att man (jag) aldrig blir klok på gäddor eller fattar hur de tänker är en sanning jag ofta tvingas återkomma till. Nu har jag klagat högljutt i flera veckor på att havet är tomt på gäddor. Så i förrgår, för det här är ett dubbelreportage, hände det sig att jag hade ett ärende inne i stan på morgonen. Efter det var jag fri att köra ut med båten för att sola, läsa och eventuellt bada. Visst hade jag väl med mig fiskegrejorna också men eftersom jag inte kom ut på sjön förrän vid niotiden var det inte lönt att köra utomskärs. I synnerhet efter alla fiaskofisken jag hade haft där hela tiden.
Tja, tänkte jag, jag kan väl stanna till här och göra några kast.
Precis när man kört ut från själva stan, finns det en innerskärgård med små holmar, grynnor och mindre öar där jag fiskat en hel del förr i tiden. Så upptäckte jag ytterskärgården och tyckte det var bättre där ute på alla sätt och vis.
Trots att jag antog att eftersom det var så dåligt där ute, var det om möjligt ännu sämre här inne, stannade jag till vid en liten holme, repade ut lina och gjorde ett litet kast.
Knappt hade jag väl fått igång flugan förrän det ryckte till ordentligt och förvånat höjde jag blicken och upptäckte en stor virvel vid flugan. På nästa kast följde den efter. Den tog inte och var ingen jättegädda precis utan höll sig kring tvåkilosklassen.
Några ivriga kast efter, följde nästa gädda efter. Och snart en till.
Jag såg alltså tre gäddor på samma ställe under den första kvarten vilket var mer jag hade gjort på en hel dags fiske utomskärs. Och det fortsatte. Jag körde och rodde och stannade till här och var och nästan överallt kände jag nyp, fick upp någon, eller hade efterföljare.
Detta alltså en förmiddag med tämligen lugnt väder, soligt och redan upp mot 30 grader i skuggan. Om man nu kunde hitta en sådan ute på sjön i en liten båt förstås.
Visst, de allra flesta var kring två kilo men det var ju för fanken gäddor!
De högg dåligt och de flesta var bara måttligt intresserade men att få dem att följa efter i det här vädret var ändå något av en bragd, tyckte jag. Sammanlagt hade jag kontakt med en tolv, tretton stycken på de timmar det gick att fiska. Rent fantastiskt, tyckte jag. Ett par av dem bör faktiskt ha vägt mellan tre och fyra kilo till och med.
Så blåste det upp till sjöbris och det blev för svårt att fiska för mig.

Dessutom tjocknade det med folk och båtar. Redan vid elva, tolvtiden stävar det ut en armada med båtar med folk som ska ut till just de holmar och skär där jag ville pröva en gång till för att se om gäddorna inte tänkte hugga ordentligt, nu när det hade börjat blåsa. Samt att jag var beredd på att det fanns fisk.
Jag visste ju var flera fanns och behövde bara ett par kast till att nå dem.

Men se, hålla på och dra upp fisk inom synhåll för andra gör jag inte. Nej, vänta till i övermorgon så tar jag dem då, tänkte jag vidare. Då kör jag ut i vanlig tid och då är det folk- och båttomt ute i skärgården.

Övermorgon? Har jag inte semester och kan fiska när jag vill?
Jovisst, men som vädret är kan man inte vara ute på sjön två dagar i sträck.
Solen är mördande.
Förmodligen rent bokstavligt också för malignt melanom är inte att leka med.
Samtidigt är det oerhört skönt att vara ute på sjön då, i alla fall när det börjat fläkta lite. Det gäller att smörja in sig rejält med höga solfaktorer bara.

Redan tidigt på morgonen är det hett. Var väl nere på Långö kl sex idag och värmen slog emot en när man steg ur bilen. En lätt bris krusade havet här och där. Väst-sydväst idag och sydost som i förrgår.

Det tar ju bara en kort stund att köra till fiskeställena också så jag fick skynda mig att äta upp mina mackor. Samt rigga spöet redan vid bryggan.

Nu ska de upp, tänkte jag. För det är ju vrålmycket bättre tidigt på morgonen än på förmiddagen så här mitt i sommaren, enligt all forskning på området.
Men det var det inte.
Fiskade mig igenom ungefär samma ställen som i förrgår utan att knappt se skymten av en gädda. Hett var det men inte spegelblankt. Ja, såg väl någon och fick väl någon liten.
Det är inte lättfiskat där. Mycket alger och ålgräs är det. En skyddad miljö för fisk. Särskilt på lä- och insidorna på holmarna. Därför fungerar det hyggligt med en långsamtsjunkande lina.
Jag kan förresten redan nu publicera min forskningsrapport huruvida det spelar någon roll om man använder enbart strutsherl eller bling-bling i sin vita gäddsara. Kort och koncist: Det gör det inte.

Det började dra sig mot middagstid och nu var jag inte ensam ute på sjön längre. En talrik invasionsstyrka med landstigningsbåtar intog ö efter ö. Sjöbrisen anlände. Körde själv ut till ett i förväg utsett ställe och ankrade upp där. En liten lagun i lä där bilden ovan är tagen. Där låg jag och semesterpausade någon timma med bok, mp3-spelare och lite matsäck.

Tittade upp då och då och nog skulle man väl kunna kolla ett par andra ställen, tänkte jag. Så stark var nämligen inte sjöbrisen. Då började det hända saker. Fick väl ett par stycken pigga tvåkilos och drog väck flugan från en som jag såg skulle hugga. Vid tillfället höll jag på att driva på grund nämligen så jag ville inte hålla på och krångla med fisk.

Efter en stund hände det...

Dagens och videons stora händelse. En i fyrakilosklassen högg. Stället var exakt. Precis där man vet att chansen för hugg rusar upp till maxgräns. Sannolikheten närmar sig 1.
Det inträffar flera gånger under en fiskedag och oftast är det just där man får ett hugg. Där precis allt stämmer. Erfarenhet, statistik, väder och känslan.
Nu händer det som jag bara pratat om tidigare. Nu är det fångat på video.
Här finns beviset för alla att se.
Jepp, det att en gädda kämpar sjufalt värre från båt än från vadande. De ger sig inte förrän de är totalt utpumpade. Man tar in dem gång på gång och de simmar iväg. Ändå är detta bara en knappt fyrakilosgädda.
Ändå har jag klippt väck flera minuter av kampen.
Egentligen borde jag ha släppt i draggen genast men det var fritt vatten en bra bit framåt samt att den får jag väl snart upp. Men jag drev ganska snabbt och närmade mig mer och mer en koloni badare på en holme. Men gäddan vägrade ge upp! Mer och mer inom synhåll kom jag.
Till sist fick jag sätta mig vid årorna och backa utåt och fälla ankaret.
Och det var även därför jag inte gjorde någon stor affär av själva gäddan. Ja, hålla upp den för kameran, stoltsera och flina lite.
Det skulle ha sett väldigt löjligt ut inifrån land. Nu kom tyvärr gäddan knappt med på bild och så snabbt gick det att släppa tillbaka den att jag glömde göra en ordentlig uppskattning av vikten.

Dagens video blev faktiskt ganska lyckad, trots allt, tycker jag. Med tanke på filmingsomständigheterna förstås. Bland det värsta är att inte veta vad kameran egentligen filmar. Ingen kamera är perfekt och tyvärr kan man inte skräddarsy dem så de passar ens behov. Den jag använder nu saknar till exempel display framåt. Även en fjärrkontroll hade varit bra att ha.
Men en somrig, solskensindränkt video blev det jag kan glädja mig åt till vintern. Blev även inspirerad till att fortsätta försöka. Försöka få en på fem kilo eller däröver alltså och lyckas fånga kampen på minneskort. Problemet är att nu är min semester slut.
Men visst, sommaren tar ju inte slut för det och några lediga dagar har jag. Hoppeligen blir det passande vindar någon av de dagarna.

En lärdom vi ska dra av det här är att sommarens gäddfiske bedrivs bäst mitt på dagen i strålande solsken och trettio graders värme. Gärna efter minst tre hela veckors superhögtryck också så vattnet hunnit bli ordentligt upphettat.

10-07-18: Inte för att det har någon betydelse om en vecka eller ett halvår men jag vill ändå förklara varför det dröjde så länge innan detta dagboksblad kom ut. Problem med youtube, videoformat och åskväder, kan det sammanfattas som.
När man klippt ihop sin video och anser sig klar med den, sparar man ner den i en fil. Där har man en hel uppsjö med olika format att välja mellan. Jag har prövat flera och några har funkat och andra inte. Nu provade jag ett nytt och det verkade gå bra. Nu blev det en väldigt stor fil med HD, nästan två Gig så det tog lång tid att överföra, men det gick. Det såg bra ut så jag kollade den inte utan gjorde klart dagboksbladet. Men när jag bäddat in videon där, testade jag länken. Och upptäckte att ljudet inte hade kommit med. Attans också, tänkte jag och tog väck den från youtube. Sparade om filmen i annat format som jag vet brukar funka och laddade upp den igen. Eller försökte men det misslyckades ideligen. Detta var i fredags-lördags. Helgen då det stora åskvädret drabbade Sydsverige. Jag antar att det störde datatrafiken med strömavbrott både här och där.

Samma åskoväder som hindrade fiske nu i helgen också. Nu lär det tyvärr dröja tills nästa chans dyker upp.

Fiskejournal 2010
2010-07-12 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, måttlig NV 09:30 Nej

2010-07-12 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, måttlig V 10:15 Nej

2010-07-12 Gädda 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, måttlig V 10:30 Nej

2010-07-14 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, s-m SV 09:30 Nej

2010-07-14 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, s-m SV 10:00 Nej

2010-07-14 Gädda 1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, s-m SV 13:00 Nej

2010-07-14 Gädda 2 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, s-m SV 13:15 Nej

2010-07-14 Gädda 3,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, s-m SV 13:45 Nej