Väder: Fruktansvärt hett!
Sol morgon och förmiddag. Lite disigt och vid middagstid lite molnslöjor.

Så gott som helt vindstilla hela tiden jag var ute.

Vattenståndet låg väl på några cm under.

10-07-22

Torsdag

Gäddplågare i farten

Ledig dag idag eftersom jag ska jobba helgen. Läge för fiske med andra ord. Jag var lite orolig för att det skulle blåsa för mycket på morgonen men när jag väl kom ut, längtade jag efter lite vind istället. Högsommarvärmen hade återkommit med besked och idag var den hetaste dagen jag upplev den här heta sommaren. Just för att det inte blåste det minsta. När jag väl stannat motorn och fartvinden upphörde, föll hettan ner på mig som en säck tegelstenar ungefär. Trots att klockan nog inte var mer än 07. Spegelblankt och täta stråk med lossliten tång och sjögräs i ytan gjorde det väldigt svårfiskat.

Här en turistvy från Karlskrona Skärgård:

Det är lite märkligt att det inte är fullt av algblomning överallt. För det är det inte. Lite kan man se att de samlar sig på vissa ställen men mer är det inte. Det var väl lite på gång innan lördagens åskoväder, enligt vad det spordes.

Nå, allt sammantaget borde jag förstås inte ha fått ett enda riktigt hugg idag. Endast en idiot skulle väl förresten satsa på gäddfiske en sådan här dag? I synnerhet en som hela tiden hävdar att vindstilla och solsken är det värsta tänkbara gäddfiskeväder.
Redan efter första kvarten började jag svettas och fick plocka av mig kläderna. Som om det hjälpte...?
Svetten rann ner för pannan och in i ögonen som började svida.
Nu ska ovanstående inte tas som klagomål utan endast konstaterande av fakta. För fisk fick jag. Jag blev faktiskt inte så där jätteförvånad heller. Efter lite funderande har jag kommit fram till att fisktomheten här ute tidigare i juni, helt enkelt berodde på att allt hade blivit så försenat med gäddornas rörelsemönster. Varken jag eller gäddorna var vana vid en så pass sträng vinter som det faktiskt var.
Jag kom på det i samband med förra veckans fisketurer inomskärs. Prövade teorin idag och nu såg det ut ungefär som det brukade förr om åren om sommaren. I alla fall fanns det fisk på ungefär de platser det brukar.

Alltid trevligt med lite naturbilder på djur. Här två stycken. De är närapå av samma storlek också.

Den till höger är jättestor men tyvärr fick jag inte med något jämförelseobjekt. Det är en broms. Den kanske liknar en geting men den lät som en jättebrom och uppförde sig som en sådan också.
Inte riktigt lika stor som en häst men jag förmodar det är en hästbroms i alla fall. I tidningarna hävdas det att det är getingsommar men själv har jag knappt sett en enda. Lyckligtvis, för det är inte kul när man fiskar från båt. Ofta patrullerar de strax över vattenytan och stiger upp när de kommer fram till båten, cirklar runt en och i värsta fall sätter sig på en, eller råkar komma i vägen för handen när man tar in linan, blir arga och sticker. Och då menar jag inte flyger iväg...
Ute i båten är det svårt att springa därifrån också. Tyvärr kan jag få anledning att återkomma till det problemet för getingarna brukar kulminera på sensommaren, vill jag tyvärr minnas.
Bromsarna är jobbiga på det viset att de anfaller och anfaller ända tills man lyckas slå ihjäl dem. Det verkar vara det enda som hjälper för att köpa medicin på apoteket mot dem gick ju inte alls. Trots att de finns överallt i vilken affär som helst nu för tiden, funkade det inte alls. Istället fick jag en massa oförskämda frågor och uppmaningar att ta HIV-test och jag vet inte vad. Jag menar, lite bromsmedicin måste man väl kunna få köpa nu när det bara vimlar av dem!

Angående dagens rubrik om gäddplågare så slumpade det sig så olyckligt att hela tre gäddor råkade lite illa ut. Man kan väl säga att det var jag som slarvade. Det ena fallet var att jag inte bytt fluga i tid. Wiretafsen måste ha slitits mer än jag förmodat för en gädda skavde av de sista metalltrådarna så den gick av. Så en gädda simmar omkring med en gäddsara kring käken. En tröst är att det bara är en minimal Kamasankrok #6 så jag tror nog den klarar sig utan men.

Så var det dagens största gädda som jag tänkte mäta. Jag råkade se att det pågick en lokal c & r-tävling här i stan. Det är Kamms som anordnar den med regler som kunde passa mig. Man skulle bara hämta en mätdekal, lägga gäddan jäms med den och fotografera den. Släppa tillbaka gäddan och maila fotot till Kamms och vips hade man vunnit ett presentkort.
Det var väl i maj eller juni jag var inne och hämtade den och det hade inte varit alltför imponerande längder som hade vunnit, såg jag på deras hemsida. Men så hade jag ju själv minst av allt något imponerande fiske under hela juni så jag glömde nästan bort tävlingen. Men idag hade jag kommit ihåg att ta med dekalen och lagt ut den och tänkte att den här kunde jag väl testa att mäta.
Jag hade tänkt ta den våta handduken jag alltid har med i båten och lägga den på durken och så gäddan, lugn och fin, på den.
Men som syns på filmen, fick gäddan ett sprattlingsanfall just då jag lyfte in den och jag var tvungen att släppa den. Så den for omkring ett tag på durken och trasslade in sig i mätdekalen som en ål på metrev så någon mätning kunde inte genomföras det minsta.
Men jag tror faktiskt inte gäddan tog någon skada av att befinna sig på båtbottnen de sekunderna det tog innan jag fick grepp om den igen och släppte tillbaka den.

Även den sista gäddan råkade jag tappa på durken när jag lyfte upp den för att kroka loss den och hålla upp den lite. När jag åter plockade upp den, slet den sig en gång till och stack mig ordentligt i pekfingret så blodet nära nog, sprutade.

Även det finns med på filmen. Jag ska inte säga att det var tur att jag hade med mig plåster för det måste ingå i alla gäddfiskares basutrustning.

Det finns ett skräckscenario som lyckligtvis ännu inte hänt mig och det är när man fastnar med handen bland gälbågarna på en stor gädda och den just då råkar få ett sprattlingsanfall. Det har varit nära ett par gånger men om det skulle inträffa krävs bandage istället för plåster.

Även idag blev det en hygglig videofilm, tycker jag. Jag tror jag lyckades få med att det var väldigt varmt och svettigt. När jag höll på med den största gäddan hade jag en åskådare. Nämligen en kanotist. Han stannade till och betraktade det hela. Någon timme senare när jag höll på att kasta, råkade jag vända mig om och upptäckte då en annan kanotist bara fem meter ifrån mig.
Mycket riktigt fick jag den klassiska frågan om jag fått något. Nä, svarade jag automatiskt, det är heldött.
Hoppas de två inte känner varandra.

Även den här videon blir i maxlängd, de 10 minuter som är det längsta en film får vara på youtube. Fyra av de fem gäddorna fick vara med en liten stund. Som sig bör fick den största gäddan den längsta tiden men återigen kom det inte med några bra bilder så man rätt kunde se hur stor den var. Det blev så stökigt när den snodde runt på durken, man skulle sköta kameran och så hade man åskådare plus att jag ville sätta tillbaka den lite kvickt.
Den gäddan var förresten av den korta och tjocka typen vilket är en nackdel när det är längden som räknas.

Men dagens fiske ger mig sannerligen hopp om ta en fem, sex eller kanske till och med sjukilosgädda innan hösten. Alltså från båten.

Idag hade jag förresten mitt tunga spö riggat och klart med sin snabbsjunkande lina. Hade tänkt använda det om det blåste för då kommer det till sin rätt. Är det vindstilla som idag, räcker det gott och väl med det lätta spöet med sin långsamtsjunkande lina.
Ska jag berätta en hemlighet?
Om en hemlighet det är förstås. Var man söker gäddorna när det är hett, soligt och lugnt?
På grunt vatten, ända invid strandstenarna.
Jepp, tro det den som vill.

Visst, får jag säkert mail om, det gäller bara de mindre gäddor som jag får. De riktigt stora går förstås ute på djupet. Blir det bara tjänligt väder ska jag nog även testa det någon gång innan sommaren är slut, hoppas jag.

100725: Oj, efter sol kommer regn!
Som vanligt blev det problem att ladda upp videon. Precis som förra lördagen kom ett ordentligt regnoväder in lördagsdygnet. 115 mm är inte lite! En utmärkt jobbarhelg kan man i alla fall säga. Var tvungen att åka och ösa båten ett par gånger och nära att sjunka var den. Lågtrycken verkar fortsätta över mina lediga dagar i veckan som kommer också så vi får se när jag kan köra ut med båten igen...

Fiskejournal 2010
2010-07-22 Gädda Ställe ett 1 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, bleke, hett 07:15 Nej

2010-07-22 Gädda Ställe ett 3 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, bleke, hett 08:00 Nej

2010-07-22 Gädda Ställe ett 4,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, bleke, hett 08:30 Nej

2010-07-22 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, bleke, hett 10:30 Nej

2010-07-22 Gädda Ställe två 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Långsamsjunkande Sol, bleke, hett 11:00 Nej