Väder: Lite mystiskt och omvänt. Det blåste nämligen ganska friskt på morgonen. En sju-åtta sekundmeter ute vid Utklippan tidigt på morgonen men jag chansade på fiske ändå.
Mycket riktigt var det på gränsen till vad jag klarade av ute i båten. Men så mojnade vinden mer och mer framåt åtta, niotiden. Den upphörde nästan helt för att åter starta som sjöbris vid ett-tiden. Ost-sydostlig riktning.

Soligt med lite slöjmoln och sommarvarmt.

Vattenståndet låg väl på några cm över. Det är så gott som betydelselöst när man fiskar från båt, ju.

10-08-05

Torsdag

Topphemliga fiskeställen

Usch och fy så irriterad man kan bli!
Varför ska det hela tiden hända både bra och dåliga saker? Varför får man inte bli riktigt glad och allt stämmer?
Nu pratar jag inte rikspolitik, svält- och översvämningskatastrofer, krig och växande klimathot utan håller mig till min pyttelilla, privata, värld av fiske. Idag var det ledig dag efter att ha jobbat sju dagar i sträck och gissa om jag var sugen på fiske.
Fel! Jag var sugen på fiske.
Jag körde ut nästan mot bättre vetande. Se väderrutan. Men tänkte att jag kan ju hålla mig inomskärs och fiska i lä om det nu skulle blåsa för mycket. Ibland kan det också blåsa en hel del ute på Utklippan och ändå vara spegelblankt inne vid land.
Efter en del inledande problem med vinden kunde jag faktiskt genomföra fisket i ett allt skönare sommarfiskeväder. Idag var det bara det tunga spöet som gällde. Dels för att jag fiskade nära stan och där är det oftast väldigt djupt nära klippor och öar. Men framför allt för att det blåste och man driver snabbt.
Heavy duty-grejer och snabbsjunkande lina och stora flugor; jepp idag fiskade jag väldigt traditionellt.

Så över lite till rubriken:

Ja, det där att avslöja sina bästa fiskeställen är en fråga som stötts och blötts i sportfiskekretsar i hundratals år. Själv har jag alltid öppet och ärligt förevisat mina ställen på bild här i över tio år. Och nu även det sista året på film. Plus att jag levererat helt sannfärdiga och seriösa fiskereportage under samma långa tidsperiod. Men idag lyfter jag begreppet hemliga fiskeställen till nya, osannolika höjder.

Kolla in bilden här:

Här finns ett av Blekinges allra bästa gäddfiskevatten. Precis vid det här skäret. Det bara vimlar av både stora och små gäddor. Varför?
Jo, för att det är så sällan folk fiskar efter dem. Varför?
Jo, för att det är förenat med livsfara att vistas här!

Inte för att det hela tiden uppstår väldiga svallvågor efter alla färjor och Polenbåtar som ständigt kör tätt förbi och det är en hel del grynnor man kan kastas upp på utan det är närheten till Karlskronavarvets topphemliga anläggningar. Betrakta de gula bevakningsbojorna.
Det är bokstavligen livsfarligt att ens på metern när komma innanför deras täckningsområde. Jag har sett det hända en gång och det var fruktansvärt!
Det var en båt med några fiskande turister. Inte förstod de faran utan de lät båten driva mellan två stycken bojar.
De står i förbindelse med varandra genom osynliga laserstrålar och när länken bryts, aktiveras de två bojarnas vapensystem. Luckor öppnas, det börjar surra och pipa, lysdioder blinkar och plötsligt byggs ett kombinerat laser- och partikelenergifält upp mellan bojarna och allt som befinner sig emellan, utplånas i en bländande blixt av frisläppt atomenergi!
Kvar på vattnet flöt bara några rykande rester av plastbitar, en åra, sönderslitna orangea klädstycken. Samt en stinkande odör som efter en misslyckad grillafton. Plus att efteråt såg jag en massa jerkbaits som herrelöst flöt omkring.  Hemskt var det!
Jomen, så är det!
Det gäller att hålla sig på rätt sida. Inte nog med det, utan på land ser man alltid de där svarta bilarna köra upp. Ut strömmar svartuniformerade vakter iförda hjälm och kortpipiga automatvapen och kastar sig i skydd vid strandkanten, patrullbåtar rusar motorerna och helikoptrarna lyfter.
En meter fel, ett kast över gränsen och du är både rökt och stekt!
Så därför vill jag rikta en allvarlig varning för utsocknes att fiska i Karlskrona Skärgård!

Men vad som verkligen irriterade mig idag var att filmandet gick alldeles åt #"%!"!!.
Jag fick några gäddor som i alla fall var lite längre än tändstickor och filmade, donade och grejade med kameran på olika sätt. Både ovan och under vattnet. Trots att jag verkligen ansträngde mig att få rätt fokus på den &%¤##!! kameran hamnade varenda scen vid sidan om. En gång råkade jag stänga av filmningen istället för att sätta på den.
OK, det var helt och hållet mitt eget fel men nog måste kameran vara utrustad med snävvinkelobjektiv.

Även om mina kvalitetskrav på frisläppta youtube-filmer är väldigt lågt ställda, kunde jag inte klippa ihop något godkänt för idag. Till råga på allt tog jag bara en stillbild. I alla fall bara en som dög. Så tyvärr...

Vänta ett tag!

Plötsligt kom jag på att jag kan ju alltid försöka plocka ut stillbilder ur filmklippen.

En dag senare:

Jo minsann, det fungerade hyggligt. Även vinjettbilden hämtade jag därifrån. Det är ju båtfiske som gäller nu och förmodligen ett bra tag till.
Annat om själva fisket:
Jag hade betydligt fler efterföljare än som högg. Likaså några fler som högg än som fastnade. De flesta i ungefär samma storlek med ett par undantag. Först en nog fyrakilos som bara dök upp i synfältet när den sköt förbi flugan, precis framme vid båtkanten.
Så en som kunde vara betydligt större än fem kilo. Men den såg jag bara skymten av när den gjorde ett svep efter flugan och vände snabbt utåt mot djupare vatten.

Det är en nackdel i jämförelse med när man vadar; det här att från båten har man oftast bara en chans på en gädda som följer efter. Den ser båten och hugger inte igen. Samt att båten har drivit fram en bra bit om det är en som huggit på avstånd. Vadar man, står man ju stilla och ofta osynlig för gäddan, så många gånger kan man lura gäddan på nytt.

På den här bilden kan man förresten se exakt var den där över-fem-kilos-gäddan stod. Nämligen precis vid det lilla skäret bakom mig. Skäret har en förlängning under vattnet till höger och precis på andra sidan; vindsidan, stod den.

Tja, det får väl bli allt. Första gången på länge utan medföljande youtube-film. Än har jag inte gett upp min målsättning för sommarfisket som är att få upp en femkilosgädda. Ja, inte bara att få upp den utan främst att få med hela tillställningen på film. I fokus.

Det är ingen orealistisk förhoppning men det gäller förstås att passande väder sammanfaller med mina lediga dagar.

Fiskejournal 2010
2010-08-05 Gädda Karlskrona Skärgård 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Snabbsjunkande Sol, måttlig SO 09:00 Nej

2010-08-05 Gädda Karlskrona Skärgård 2,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Snabbsjunkande Sol, måttlig SO 10:00 Nej

2010-08-05 Gädda Karlskrona Skärgård 3 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Snabbsjunkande Sol, måttlig SO 11:00 Nej