Väder: Mulet och regn så gott som hela tiden jag var ute. Inte så häftigt och det upphörde väl framåt middagstiden.

Vinden frisk och byig. Rent sydlig, vad jag kunde bedöma.

Vattenståndet kring normalt.

10-08-15

Borde stannat hemma...

Ja faktiskt. Men jag hade haft en jobbig vecka och stannat hemma som igår och tänkt att imorn, söndag, kör jag ut istället. Visst, risk för regn och blåst men vinden skulle vara nordost och då blir det lä, både där och där. Men inte blev vinden nordostlig inte, utan rent sydlig och ett par snäpp för hård för min smak. Ändå att jag fick köra in i lä.
Vad som också fick ut mig var tanken på de där små stimmen som jagade i ytan och den rikliga förekomsten av gäddor alldeles nära stan förra veckan. Samt det faktum att om jag stannade hemma skulle jag bara gräma mig över att jag inte körde ut.

Inte minst det faktum som säger att hur det blir vet man inte förrän efteråt.
Visst, jag stod nere på bryggan på Långö tidigt på morgonen och tittade ut över vattnet och kände vinden friska i och regnet om inte piskade i ansiktet så åtminstone strilade. Men, hoppades jag, kanske vinden mojnar när molnen drar bort?
En inte orealistisk tanke för det har hänt förr.
Men fiska i lä vid sydlig vind i augusti inomskärs är varken lätt eller kul. Ofta står valet mellan att det är för djupt eller att det är för mycket ålgräs.

Däremot hade vädret varit helt perfekt om jag ville ta till vadarna. Kanske till och med en söndag i augusti. Visst, jag hade övervägt det alternativet men nu var det förra veckans gäddrikedom och okända fiskstim som hägrade. Det blir gott om tillfällen till vadningsfiske längre fram. Och inte så länge till, för den delen. Inget officiellt premiärdatum finns men första september skulle kunna bli det. Då har de flesta sommarstugeägarna flyttat tillbaka till stan och campingplatserna börjat tömmas. Vattnet har klarat och gäddorna börjar dra sig mot land.

Så här såg det ut idag:

Men det blåste för mycket för att några fiskar ville upp i ytan och jaga. Eller jag såg i alla fall inte till några fiskstim. Och i jämförelse med förra veckan, knappt till några smågäddor ens. De flesta bra ställen från förra veckan låg för öppet för vind och vågor idag och där gick det inte att fiska. Istället fick jag söka mig långt in i vikarna där jag inte varit på minst 20 år, tror jag. Brygg- hus- och båtförekomsten hade ökat markant där och kanske inte så förvånande, hade fiskförekomsten minskat i samma grad.

Det mesta i dagens fiske är således som en dålig kopia från förra veckans rapport. Det gäller även för videon.

Men!
Det finns alltid ett "men" eller hur?
Det kunde ha blivit succé. Om inte om hade varit. Om den hade fastnat ordentligt. Vilket jag faktiskt var övertygad att den hade gjort de få sekunder den satt där. För den liksom svepte i sig flugan på det sätt som brukar innebära att kroken sitter långt ner i svalget på den. Men inte idag. En i femkilosklassen var det som attackerade flugan alldeles vid sidan om ett tångbevuxet rev inte så långt ifrån där jag såg en i den klassen förra veckan.
Dessutom de få gångerna jag använde det lätta spöet och hade den suttit där hade den bjudit upp till en lång, härlig kamp, är jag övertygad om.

Jag hade startat extra tidigt idag i hopp om att det skulle vara både lugnt och att fisken skulle vaka. Nu blev det varken eller men kring middagstid upphörde regnet helt och det såg ut att kunna klarna upp. Likaså såg vinden ut till att mojna något och jag greps av nytt hopp. Men det verkade bara  bli marginell skillnad så jag gav upp och körde hem.

Några ord om videon. Nu har jag hållit på filmat mitt fiske snart ett år. Jag behärskar klipp- och klistratekniken och kan lägga in texter och musik. Jag försöker redigera bort onödiga longörer och tråkiga avsnitt. Jag har även kikat runt på hur andra gör. Man är ju precis inte ensam om att lägga upp fiskefilmer på youtube.

Jag märker då att särskilt ett konstnärligt grepp har jag missat totalt.
Eh... Jag menar faktiskt inte handling eller manus... Eller en massa annat som en bra film bör innehålla utan talet.
Det är ju ett populärt grepp i liknande filmer som mina.
De här glada tillropen och entusiastiska kommentarerna som förhöjer stämningen. Kort sagt; Tjohoandet.
Så idag har jag försökt reparera det lite. Jag har här lärt av mästaren på området. Men så många "Fan, va gött!" fick jag inte med per tidsenhet som han brukar lyckas med förstås:)
Nå, jag får väl öva på det hemma.
En sak har jag förresten inte försökt mig på och det är att lägga på en berättarröst i efterhand. Jag har en hygglig mikrofon och ljudprogram så jag skulle nog kunna det, rent tekniskt. Men skulle det tillföra något av värde?
Nja, handlingen är inte så komplicerad i filmen så jag tror nog alla fattar ändå. Och så har vi språkproblemet. Jag har hållit mig till engelsk text just för att kunna nå ut till så många som möjligt. Jag har inte så många tittare men jag tror att de få som finns, är ganska vitt spridda geografiskt sett.

Tidigare har jag klagat på min kameras mikrofon. Särskilt idag blev det väldigt störande vindbrus när det blåste så mycket. Det förutan måste man nästan skrika rakt in i mikrofonen för att det ska höras.

Nå, det är en sak som bara kommer att bli bättre. Nu pratar jag månader och år och den allt snabbare takten som nya kameror utvecklas och lanseras. Jag läste förresten en kameratest på det här nya kamerasegmentet som min kamera tydligen representerar. Det vill säga små, enkla, billiga videokameror. Där vann min kamera. Kul.
Jag kan förresten länka till kameran: http://store.kodak.com/store/ekconseu/en_IE/pd/PLAYSPORT_Video_Camera/productID.170164000

Men det finns som sagt stor utvecklingspotential. Som till exempel mikrofoningång och vridbar display.

En sak värt att notera i filmen är att jag nog slår något slags rekord i att få upp liten gädda i förhållande till betets storlek. Finns det en tävling i det borde jag hamna på prispallen i den. Den lilla gäddan visste i alla fall uppenbarligen att man ska sikta på sitt bytes huvud.

Efter de senaste fisketurerna känns mitt mål att få både upp och med en femkilosgädda inte alls avlägset. Nu är det mitten av augusti och lågtrycken avlöser varann men jag har faktiskt hela september på mig också. Jag ska försöka förlänga båtfiskesäsongen i år. Det är både möjligt och troligt att det kommer nya värmeperioder då. Soligt och svaga vindar. Skönt...
Ha, jag ser fram mot angenäma valproblem i höst!
Då menar jag inte vilket parti jag ska rösta på utan om jag ska välja vadare eller båt.

Fiskejournal 2010
2010-08-15 Gädda Kring Karlskrona 0,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Snabbsjunkande Duggregn, frisk S 07:00 Nej

2010-08-15 Gädda Kring Karlskrona  1 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Snabbsjunkande Duggregn, frisk S 07:15 Nej

2010-08-15 Gädda Kring Karlskrona  1 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Snabbsjunkande Duggregn, frisk S 07:30 Nej

2010-08-15 Gädda Kring Karlskrona  2,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Sjunk, långsam Duggregn, frisk S 08:00 Nej

2010-08-15 Gädda Kring Karlskrona  1,5 Vit Gäddsara Ja Nej Supreme #6 Sjunk, långsam Duggregn, frisk S 08:30 Nej

2010-08-15 Gädda Kring Karlskrona  1,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Snabbsjunkande Duggregn, frisk S 10:30 Nej

2010-08-15 Gädda Kring Karlskrona  1,5 Vit Gäddsara Ja Nej AFTM 9 Snabbsjunkande Duggregn, frisk S 11:00 Nej