Väder: Först en sällsynt vindstilla morgon med lite dis. Snart blev det soligt och varmt. Lyckligtvis började det fläkta lagom plus att lite moln skymde av den värsta hettan. Ingen kunde skylla på vädret, med andra ord.

11-09-03

Sista gången i Trollemölla?

Ja, i lördags körde jag till Degerberga och Trollemölla med min gamla klubb, Nättraby SFK. Den här bilden speglar ganska bra hur vädret var på morgonen.
Med betoning på speglar:

Så här vindstilla hade det banne mig inte varit en enda dag på hela sommaren! Och då menar jag förstås ute på havet. Man kör ju tvärs över hela Blekinge och havet skymtar ju fram då och då. Inte en krusning syntes där heller. För att inte tala om både Mörrums Bruks och Nymöllas massiva, vita rökpelare som pekade rakt upp.

"Det var bättre förr", är en sentens som bara verkar bli sannare ju äldre man blir. Idag hördes den ganska ofta om fisket här i Trollemölla. Det är mindre fisk i dammarna, sägs det. Både i antal och storlek. Dessutom får man bara ta fyra fiskar mot fem förr. Plus eller egentligen snarare, minus, har fisketiden krympt med en, eller ibland två, timmar. Det är bara priset som ökar.  Så lät det från en del håll.
Jag var ju här i våras, den 31 maj, som jag bara nämnde med några korta ord beroende på att jag då gick bom. Det nämns här: 11-06-11 . Det var på en så kallad öppen dag. Då tvingades man ta en hel timmes fiskepaus mellan kl 12 och 13.
Låter jag orättvist gnällig?

Nå, det är ingen som tvingar mig hit. Innan fyra, femtiden på eftermiddagen tänkte jag mycket riktigt att idag är det nog allra sista gången jag kör hit.
Nog Trollemöllafiskat för mig nu. Här vill jag påpeka att det inte enbart beror på att just jag gör så dåligt ifrån mig gång efter gång. Idag var det till exempel enbart tre fiskar tagna innan kl 11 på 14 fiskare, sa någon.

Visst, därefter togs det fler fiskar och som vanligt tog några tre fiskar och kanske någon full pott på fyra. Sammantaget de sista åren går det dock inte att jämföra med som det var under Göran Lemmings tid.

Men så inträffade det som fick mig att tveka och vela en smula.

Där finns en bild på några nybundna, stora nymfer på Kamasan metkrok 110611.

En av de svarta sitter tyvärr numer i käften på en tämligen stor regnbåge i Övre Dammen.
Tillsammans med en bit nylontafs.

Det känns alltid som ett nederlag när det händer. Det borde inte ha inträffat heller för numer kör jag med grova grejor. 0,23 i spetsen är väldigt grovt. Så häftigt var heller inte knycket i huggögonblicket. Jag skyller lite på olika tafsmaterial som inte riktigt passade ihop. Jag märkte det när jag skarvade ihop dem. Knuten bara gled och jag fick göra om den flera gånger.
Förlåt, förlåt alla fiskar!

Det positiva som fick mig att tveka var att de då och då vakade. Inte bara plaskade utan här menar jag riktiga matvak. De gick upp och plockade insekter som regnbågar ska göra.
Och att jag lyckades lura dem flera gånger att ta.

På March Brown och på nymf. Sedan att de var så slöa i hugget att jag missade flera stycken är deras eget fel. Hade det varit gäddor i samma situation hade de fastnat. Den största besvikelsen under dagen var just en som jag faktiskt krokade på March Brown och efter en lång kamp när den blev håvningsmogen, kroken bara lossnade. Det har jag svårt att fatta. Det händer nästan aldrig. Vi pratar ju Kamasan metkrok här!

Sedan det här med flugor och Trollemölla... Spelar det någon roll? Vad man knyter på tafsen alltså. Folk som borde vetat bättre körde med typ skämtflugor från Buttericks... Typ gummigrodor... Och fick fisk... Det känns hårt.

Efter förra gången i våras lovade jag mig själv att införa tre förbättringar till nästa gång. Vilket jag också gjorde och samtliga föll väl ut. Först att jag tagit med mig en tältstol som jag släpade runt och använde. Särskilt på eftermiddagen. Dels för att jag tycker det är jobbigt att stå stilla en hel dag och dels för att få lägre profil, särskilt vid nymffisket. Funkade alldeles utmärkt.

Så att jag stuvade undan alla onödiga flugaskar i fiskevästen och använde bara en med bara några exemplar med de få flugmodeller jag egentligen enbart använder.

Så det tredje att jag limmade fast en handduksupphängare på den fiskeväst jag enbart använder vid regnbågsfiske. På utsidan. Ja, att jag inte felaktigt först råkade limma fast den på insidan på västen och inte upptäckte den förrän limmet torkat. Det gjorde jag förstås inte. Absolut inte. Det finns ingen chans i världen att jag skulle ha burit mig åt så korkat att jag fick använda en tång för att dra loss den. Icke!
Närå, bara en gång, rätt från början! Så var det.
I alla fall fungerade det alldeles utmärkt att hänga upp löslinan i slingor på den så man inte trampar på den eller den fastnar i gräset. Men det gäller att limma fast den på utsidan av västen förstås. Då funkar det bäst. Vilket jag alltså gjorde. Självklart!

En fisk lyckades jag alltså få upp.

Dagens största till och med. 5,2 kilo. Fast bara med ett hekto så det har egentligen ingen betydelse men en dag som denna får man trösta sig med det lilla.

Visst kändes det otroligt skönt när jag kunde få in den i håven och lyfta upp den på säker mark.

Dagen var räddad!

Men ur så kallad sportslig synvinkel var den inte mycket att hurra för. Den vältrade runt och spände sig lite och jag tror inte slirbromsen hördes en enda gång. I princip var det bara att veva in den och håva den. Jag har fått betydligt vildare tvåkilosgäddor.

En jätteskillnad mot den som tog på min March Brown senare på eftermiddagen uppe i Övre Dammen. Den toksimmade ut med hela fluglinan och en bit av backingen och jag höll på med den en bra stund innan den tyvärr, tyvärr lossnade.

Så det är inte så lätt att sammanfatta dagen entydigt. När några månader gått och nästa år om klubben har kvar tiden, vet jag inte riktigt hur jag kommer att ställa mig till ytterligare besök dit.

Någon fick även på torrfluga. Även jag hade tänkt prova men det blev inte av. Precis som i våras var det stor skillnad mellan dammarna. Nedre Dammen som förr var den grundaste med mest växtlighet i, var den där de mest visade sig. Idag såg man knappt ett enda vak där på hela dagen. Alltså fisk som gick upp för att ta en insekt. Förutom småöringarna förstås.

Jag kunde till och med se äkta torrflugor; alltså insekter, blåsa över hela dammen helt oskadda. Ja, några blev tagna allra längst ut, utom kasthåll, noterade jag.

Jag var väldigt dålig på att använda mina kameror idag. Tog bara några stillbilder. Filmkameran tog jag inte fram en enda gång. Ovanliggande regnbåge var jag så nervös att tappa att jag inte ens funderade på att försöka filma den.

Fiskejournal 2011
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2011-09-03 Regnbåge Trollemölla 5,2 Zilverzara Nej Nej Ja AFTM 6 Sjunk, långsam svag vind, växlande molnighet 12:30 Ja