Väder: Hårda, västliga vindar och mulet. Lite snöglopp då och då. Kallt. Bara någon enstaka plusgrad.

Högvatten till 50 cm över. Bistert.

11-12-18

Högvatten

Först några ord om i tisdags. Den trettonde december. Hur en liten felberäkning fördärvar fiskedagen. Inte för det är en världskatastrof och faktiskt inte, inte ens för mig. Att det skulle blåsa hårt, visste jag.

Kolla här:

Den lilla skillnaden att vindriktningen var rent sydlig istället för sydvästlig gjorde att jag kom helt fel. Lä är självklart i det här vädret men enbart räcker det inte. Höll nämligen till i vikar och bakom uddar på tok för långt ut i skärgårn. Även om det var lä för själva vinden där jag befann mig, kände jag hur starka strömmar slet och drog i benen på mig. Det blev sådant sug efter vågorna att ingen bekväm gädda ens funderade på att vara där. Där var mest sandbotten med lite mörka fläckar här och var och i normalt väder brukar det gå in en och annan gädda här. Men idag skulle de tvingas att använda alltför mycket energi enbart på att hålla sig kvar där de stod. Annars hade de rullat flera meter först hit och sedan dit, att de stuckit iväg någon annanstans. Inte ens bakom de stenar som dock fanns där, hade de funnit mödan värt att ställa sig. Jag såg ju hur fluglinan bara stack iväg av den starka strömmen och kände suget. Gick iväg till ett annat läställe lite längre in men det lönade sig lika illa.

Till saken hörde också att det var rejält högvatten. Plus 50 cm vilket gör att ställena begränsas ordentligt. Och när dagarna är så korta och det inte lönar sig det minsta att börja fiska tidigt på morgonen, krymper fisketiden ihop ordentligt.

Det här var andra stället jag prövade och det är ganska kort. Särskilt vid högvatten.

När jag pratar om ställen brukar jag mena platser jag kör bil mellan. Jag vet faktiskt inte om det finns några EU-certifierade definitioner på "fiskeställen". Jag menar, ett ställe kan bestå av en kuststräcka allt från femtio meter till flera kilometer med både uddar, små eller stora vikar och näs och långa promenader inlagda mellan.

Vid högvatten begränsas som sagt ställenas antal. Ofta finns det ju en kant vid havet. Eller heter det "bräddar"? Floden steg över alla bräddar, heter det ju.

Mer eller mindre uttalad. Och så sluttar det utåt, mer eller mindre brant.  Det gör att så gott som enbart långgrunda sträckor är fiskbara. Eller vadbara, ska jag säga. Ändå tvingas man hålla sig tätt invid land och jag som är ovan vid det, fastnar då och då i vass eller buskar på land i bakkastet.

Här ska inte klagas för allt är bättre än det var vid samma tid förra året. Och förr-förra. Fast just förr-förra året kom vintern precis efter julhelgen.

Här fick jag i alla fall ett par standardgäddor och kul var det. Hade ett par påslag och en lite större gädda som följde efter. Ingen jätte men så där mellan tre och fyra kilo ungefär.

Stället var kort som sagt och väldigt långt till nästa fiskbara ställe. Minst ett par mil och med tanke på tidpunkten på dagen var det bara att packa ihop och köra hem.

Åh, jag såg en örn idag också. När jag vandrade över ett näs måste det ha varit en örn jag fågelskådade. Väldigt långa och breda vingar hade den. Med räfflat kant. Alltså motsatsen till jämna kanter. På vingarna alltså.

Men den upptäckte mig först så någon bild blev det inte.

Ovanstående plitade jag ner i veckan och tänkte ha med det som en kort inledning till nästa dagboksblad då jag skulle ha något mer intressant att förtälja. Men efter idag, söndag, finns det ännu mindre att skriva om. Jag fick inte upp en enda gädda. Det enda i den vägen var en liten, svag virvel efter en kilosgädda. Högvatten, hård västlig vind, cirka en plusgrad och lite snöglopp gör ingen glad. Jag hade sagt till mig själv på morgonen att är det under 50 cm högvatten kör jag ut. Hädanefter har jag sänkt gränsen till under 40 cm. Ändå befiskade jag ett ställe där jag borde fått några standardgäddor till och med idag.
Nå, det gör inte så mycket. Jag ser prognosen fram till jul; fortsatt mildväder och vindar på syd-sydväst. Både bra och dåligt.
Östersjön är överfylld med vatten nu och mer vindar på syd gör ju att alltmer fylls på. Och nord-nordostliga vindar nu bör förbjudas. För med dem kommer vintern. Nå, värre problem finns här i världen.

Som tröst eller straff, välj själv, skickar jag med en film istället.

Jag har minsann köpt, ja köpt, ett nytt filmredigeringsprogram. Det är Adobe Premiere Elements 10 för cirka tusenlappen. Tyckte jag ville kosta på mig det. Lyckligtvis och guschelov var det uppbyggt på ungefär samma sätt som mitt gamla. Och det är gammalt.

Det här innehåller ungefär 684 fler funktioner och inställningar än det och hittills har jag bara lyckats lära mig grunderna hjälpligt. Ändå att jag från början föresatt mig att verkligen läsa instruktionerna istället för att pröva och svära. Men förmodligen är jag inte ensam om att ändå få problem trots att man läser och läser. Det må gälla nya mobiler, kameror eller mjukvara. Åtminstone hoppas jag att det är på det sättet.

Än så länge kan man inte se att filmen är tillverkad i det programmet. Själva videon består av några klipp från tidigare fisketurer och är ingenting särskilt.
För som sagt, det är grundmaterialet som bestämmer slutresultatet, inte redigeringsprogrammet.

Det var också en av anledningarna till att jag ändå körde ut idag för att få ihop lite råfilm att försöka göra något vettigt av. Vilket alltså inte lyckades det minsta.

Jepp, en ovanligt tunn tabell avslutar dagens rapport. Två smågäddor på två dagars fiske. Så där ser man.
Men det gäller att se möjligheterna istället för problemen. För sant är att jag tänkte som värsta optimistkonsulten idag att en bra sak med det här vädret är att det rensar upp. Stormar, kuling och svårt högvatten. Så har det varit från och till i fjorton dagar nu. Sjögräs och tång slits loss och kastas långt upp på landbacken. Det blir rent och fint och klart vatten när väl vinden mojnar och vattnet sjunker undan. Dåligt med fisk bara ökar utmaningen.

Fiskejournal 2011
2011-12-13 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Mulet, hård sydlig vind 12:15 Nej

2011-12-13 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Mulet, hård sydlig vind 12:30 Nej