Väder: Det hade regnat under natten men slutat på morgonen. Mulet under förmiddagen men lite uppsprickande molntäcke därefter. Milt på gränsen till varmt. Svaga vindar, stundtals helt lugnt. Först nordväst som vred sig till väst och dog ett par timmar för att sedan återuppstå som sydvästlig sjöbris.

Vattenståndet låg nog på några cm plus.

12-04-12

Matfisk

Många grejer idag. En massa småsaker som förstås är oviktiga för alla andra men som platsar i ens privata dagbok. Fakta som man senare kan gå tillbaka till när man glömt datum och andra detaljer. Som till exempel att idag var nog den första dagen på bra länge det var så gott som stiltje:

Uppriktig sagt vet jag inte när jag senast upplevt det. Eller ens svaga vindar. Friska och hårda, storm och kuling tycker jag det mest varit både i höstas och fram för allt i år. För själva fiskets del är det ju bland det sämsta som finns, vet ju alla men lyckligtvis var det inte absolut stiltje så länge utan lite fläktade det. Men visst kändes det skönt.

Inte minst också för idag använde jag mina nya vadare.
Jepp, körde ut till Kamms som igår efter jobbet och inhandlade ett par av märket Rapala. Till min förvåning har vadartillverkarna inte tagit mitt råd ad notam och redan från början försett vadarna med en handduksupphängare där fram. Det tycker jag är så självklart och har svårt att klara mig utan en. Så jag limmade på en på kvällen.
Jag ser ju en del som använder stora lådor som de på något sätt fäster på magen och förvarar löslinan i. Det måste vara opraktiskt och ser löjligt ut, tycker jag. Men det är klart, det verkar mest vara en skånsk sedvänja och jag misstänker att de i nämnda låda samtidigt kan ha både termos, koppar, smörgåsar, varm korv, pizzabitar och ölburkar så de samtidigt kan proppa i sig samtidigt som de fiskar.

Det är skönt med nya vadare. Man vet att man slipper bekymra sig om läckage åtminstone ett halvår framåt.

Och så naturligtvis att jag idag fick årets havsöring:

Just det, årets havsöring!

Både för att jag numer inte brukar få mer än en om året och så sättet jag fick den på, storleken och formen på den.

Blank, fet och fin och 3,5 kg tung.

Inte som slumpfisk utan jag befann mig på ett av mina öringställen med en One Size på tafsen.

Samt att jag var i kontakt med ytterligare två stycken. De virvlade och följde efter men det var senare på dagen när vinden så när helt dött ut.

En One Size är alltså en zilverzara i mindre storlek. Med wiretafs förstås.

När jag rensade den föll mycket riktigt en tobis ut ur munnen på den.

Även gäddfisket var givande idag. Visst, de jag fick upp var väl inte så stora men jag märker nu hur den sakta stigande vattentemperaturen gör dem desto piggare.

Bleke är som sagt inte bra för själva fisket men samtidigt blir det en utmaning. Man får röra sig desto försiktigare och det blir också desto roligare när man lyckas lura en till att hugga.

För själva hugget blir också desto roligare för ofta ser man ju gäddan när den gör sin attack.

Även på håll kan man se hur vattenytan lyfts upp lite grann. Ibland gör de vågen också, man gör sig beredd, lyfter spöt och fast fisk. Så kul!

När det gäller stora gäddor och förekomsten därav, brukar jag hävda att även om jag inte får så många brukar jag se dem. Alltså om de finns. Det gjorde jag idag, just eftersom det var lugnt. Då ställer de sig nämligen ofta på bottnen med huvudet instoppat i en tångruska. Två gånger till och med. Den ena lyckades jag sånär fånga på bild. Men just där gäddan fanns, blev det en vattenreflex på bilden så den syntes inte. Och i de lägena får man bara en chans om ens det. I ett dammoln försvinner de som blixten. Nu var bägge inga jättebjässar utan höll "bara" femkilosklassen.

En sådan idag och dubbeltriumfen hade varit ett faktum.

Nu kanske det bästa av allt idag: Min bästa video någonsin!

Jepp, jag lyckades få med det mesta på film. Men så hade jag också två hårt arbetande kamerateam som följde mina minsta rörelser. Not!

Nä, skulle det bli något filmande fick jag sköta både det och hemtagandet av vild havsöring själv. Det är förstås med tanke på det som jag tycker filmen blev så pass lyckad.

Bilden till höger är klippt därifrån.

Men jag vill här passa på att utfärda en varning. Jag får nog sätta en 18-årsgräns på den. Även känsliga vuxna bör undvika att kolla på den. Tyvärr innehåller den brutalt, grymt och blodigt videovåld.
Det är också med beklagande producenterna tvingas meddela att djur som användes vid inspelningen tråkigt nog kom till allvarlig skada.

Själva landningen och hemtagningen kan tyckas lite vansklig och chansartad men använder man Kamasan metkrok behöver man aldrig känna sig rädd att fisken lossnar. Har den väl fått grepp släpper den aldrig. Det framgår förresten också i filmen.
De gäddor som lossnar efter några sekunder, vilket ibland kan inträffa, där fick kroken aldrig någon chans utan det är bara vingen som råkat trassla in sig bland gäddtänderna. Ibland missar fisken. De siktar ju alltid på bytets huvud. All rovfisk gör det. Därför spelar det ingen roll hur lång stjärt man har.
På flugan alltså. Därför är långskaftad krok meningslös. Vill man ha en lång fluga är det bara att bygga ut den bakåt.

Fiskejournal 2012
2012-04-12 Havsöring Ställe ett 3,5 One Size Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Mulet, svag NV 08:45 Ja

2012-04-12 Gädda Ställe ett 2,5 One Size Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Mulet, svag NV 09:10 Nej

2012-04-12 Gädda Ställe ett 2,5 One Size Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Mulet, svag NV 09:30 Nej

2012-04-12 Gädda Ställe två 2 One Size Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet, svag V 12:00 Nej

2012-04-12 Gädda Ställe två 2,5 One Size Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet, svag V 12:10 Nej

2012-04-12 Gädda Ställe två 2,5 One Size Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Vxl molnighet, svag V 12:30 Nej