Väder: Regn under natten och dimmigt på morgonen. Dimman lättade allteftersom jag körde ut. Soligt därefter. Först nordvästlig bris som ökade något och vred sig åt väster och så småningom till sydväst.

Vattenståndet låg nog på cirka normalt.

12-06-23

Midsommardag

Efter mycket tvekande och velande körde jag ändå ut med båten idag. Dels skulle det blåsa lite för mycket för min kräsna smak och dels låg dimman tät. Men av olika orsaker hade det inte blivit något fiske på länge för min del så jag garderade med kryss. Det vill säga lastade även in utrustning för landbaserat vadningsfiske i bilen. Går det inte på det ena sättet så ska det funka på det andra, tänkte jag listigt. Eftersom det var tidigt på midsommardagens morgon räknade jag med att folk skulle hålla sig inomhus till långt fram på förmiddagen också.

Av någon konstig anledning...

När jag körde ut såg det ut så här. Dimbyarna höll på att lätta och lösas upp. Sikten var tämligen god och även om vinden låg på gränsen vad jag tålde, var den nordvästlig så det skulle kunna gå att fiska i lä.  Jag började med den tunga utrustningen. AFTM 8-9. Snabbsjunkande lina. Men det gick inget vidare. Trots att jag försökte hålla mig i lä drev jag ändå lite för snabbt och jag fick svårt att hänga med. Linan damp ner för snabbt och jag fick ofta bottenkänning. En fyrakilos följde med fram till båtkanten det var allt på ett bra tag. Avverkade ett par tre ställen som borde ha varit bra.

Jag läste förresten i sommarnumret av "Svenskt Fiske" en massa knep och råd hur man fångar sommargäddan. Jag tyckte inget stämde in på mitt eget fiske. Särskilt inte det att sommargäddan ska sökas på djupt vatten. OK, det kan ha att göra med att jag aldrig fiskar på så djupt vatten som en sju, åtta meter som enligt artikeln är det enda rätta. Och hittills, den här sommaren trots att det redan är midsommar, inte har lyckats värma upp vattnet till sommartemperatur. Just nu (kollade nyss på SMHI) ligger den på 15 grader och också just nu när jag skriver detta måndagen den 25 juni på morgonen, blåser det 17 sekundmeter i byarna ute på Utklippan. Hu!

I alla fall bytte jag utrustning. Riggade upp Sameospöet med sin långsamtsjunkande lina istället. Och si, nu började jag få lite kontakt. Det verkade också som om vinden tänkte avta. Solen började också värma och plötsligt infann sig den där sköna sommarfiskekänslan. Inte riktigt ändå för vinden visste inte riktigt hur den ville ha det för än friskade det i och än lugnade den av lite. Den var ganska kall också.

Nå, någon gång under sommaren brukar det alltid bli några veckor med supersommarväder och det ser jag fram emot. Fiskedagar man kan sola, läsa och eventuellt bada också.

Inga gäddbilder här idag men dagens video innehåller några stycken.

Jag lyckades faktiskt få med det mesta på film och förhoppningsvis talar den för sig själv.
Något som dock inte kommer med är de två gäddor jag missade. Bägge på det klassiska sättet. När jag påbörjar ett nytt kast, gör jag ett blindkast med flugan kvar i vattnet. Flugan ligger stilla och ska precis slitas upp ur vattnet och kastas ut. Inga möjligheter till motryck finns. Exakt då högg gäddorna. Ibland inträffar det att de krokar sig själva men så inte idag. De var också i samma storleksklass; så där mellan fyra och fem kilo cirka.

Men jag ska absolut inte klaga över dagens resultat. Det var heller inga speciella "ställen" jag befiskade. Utan jag bara drev utefter en kust och kastade. Gäddorna var här idag och förmodligen borta imorgon. Så fort värmen kommer försvinner de ut i djupet. Så är det. Det står att läsa i Svenskt Fiske.

Jag kollade tillbaka lite i fiskestatistiken för de två föregående åren. Hade nämligen en känsla av det blev ytterst lite båtfiske de somrarna. i synnerhet utomskärs. Och det stämde.
Väldigt få gånger var jag ute utanför öarna och väldigt dåligt var det också. Fiskade mest smågäddor inomskärs. Det blåste och regnade mycket, både minns jag och kollade att det var så.
Eller så kanske jag jobbade när det var läge.

Men nog ser det lite lovande ut redan så här långt med båtfisket.

Ja, fiskeresultatet men absolut inte sommarvädret. Som idag till exempel... Som jag skrev i morse. Att det blåste 15 sekundmeter då. Det som var "nu" i morse är inte "nu" när jag skriver det här. Alltså när jag skriver ihop de här dagboksbladen gör jag ju inte det allt på en gång utan lite då och lite då. Det är ingen idé att jäkta. Har jag även en video att klippa ihop och redigera tar det ännu längre tid. I efterhand syns det bara hur väl hantverket har blivit gjort; inte hur snabbt det gått. Och här på nätet ligger ju allt kvar i evigheters evighet. I alla fall så länge jag betalar avgiften till mitt webhotell. Hur länge filmerna ligger kvar på youtube är det väl ingen som vet. En gratis förvarningsplats för utrymmeskrävande hemmafilmer ser jag det som. Jag ska försöka göra en riktig semesterfilm. Med ännu mer flödande solsken, salta stänk, bad och ta-det-lugnt. Och sommarmusik.
Nu struntar jag i sura youtube som bara klagar på att man använder musik från skivor. Alla andra gör ju det utan att bli portade eller stämda på miljonbelopp. Jag hävdar det går under rubriken "fair use". Jag menar, är det hundra personer som kollar på en av mina filmer kan jag vara helnöjd. Bra musik underlättar väldiga att se på en av mina filmer. Ofta är det hela behållningen, jag vet. Särskilt när jag själv tittar.

För att återknyta till inledningen och "nu". I morse alltså då jag konstaterade att det blåste 15 sekundmeter ute på Utklippan. Då packade jag faktiskt in vadarna och di andre attiraljerna i bilen och körde iväg för att fiska. "Håll i hatten" tror jag det dagboksbladet kommer att heta.

Vinden ökade till minst 19 meter i sekunden...

Fiskejournal 2012
2012-06-23 Gädda 3,5 Zilverzara Ja Nej Sameo #6 sjunklina Sol, frisk V - SV. 09:00 Nej

2012-06-23 Gädda 4,5 Zilverzara Ja Nej Sameo #6 sjunklina Sol, frisk V - SV. 10:00 Nej

2012-06-23 Gädda 5 Zilverzara Ja Nej Sameo #6 sjunklina Sol, frisk V - SV. 11:30 Nej