Väder: Dimma och spegelblankt. Från tidig gryning fram till nio-tiotiden i alla fall. Då började dimman lätta och en ytterst svag bris började krusa vattenytan.

Så inträffade det märkliga att istället för att klarna upp helt och bli solsken så kom dimman tillbaka med dunder och brak nästan. Samtidigt med en frisk sydvästan.

Vattenståndet låg väl på lite över normalt.

12-07-07

Vilse i dimman

Inget vidare semesterväder precis. Inte om man vill ha stabila högtryck med sol, värme och sjöbris i alla fall. Vilket faktiskt även jag skulle vilja ha trots att fisket nog skulle bli lidande. Så fanatisk är jag nämligen inte. Fast säkert är inte ens det. Att fisket skulle bli lidande alltså. För en sådan dag skulle jag våga mig ut långt utanför öarna och pröva på några ställen efter de fåtaliga men stora gäddor som kan gå där. I alla fall gjorde de det för några år sedan. Förra året var det likadant. Mycket regn och blåst och jag fick hålla till i inneskärgården och dra smågädda.

Jag var förresten ute med båten även för ett par dagar sedan. Även då hade jag med mig liggunderlag och bok för att efter morgontimmarna kunna gå iland och ägna mig åt mer traditionella semestersysselsättningar. Då blåste det ganska friska nordostliga vindar vilket det gjort ett bra tag fram till idag faktiskt. Men då i torsdags, klarnade det aldrig upp som SMHI trott. Då började dagen med mest solsken men mulnade på alltmer istället.
Visst, jag fick väl ett par gäddor då men det var inget särskilt att skriva om. Tog även några filmsnuttar men blev inte till någon film. Även om man inte kan tro det har jag ändå vissa, måhända i mångas ögon väldigt lågt ställda, kvalitetskrav på de filmer jag lägger upp på youtube.

Fast å andra sidan... Hmm...? Filmen är redan tagen och ihopklippt... Jag kan ju lägga upp den här med varningstext att ingen behöver titta på den. Youtube fungerar ju som ett tocken dära cloud di kallar't. En datalagringsplats på internet. Helt gratis dessutom. Film tar annars enormt stor plats på hårddisken.

Just nu när jag skriver det här, bestämmer jag mig alltså för att lägga ut filmen från i torsdags!

Ska bara fixa färdigt rubriker och lägga på lite musik. Det blåste så pass friskt att jag höll mig helt nära stan för vid frånlandsvind vågar jag mig inte långt iväg och kallar den därför City Fishing. Den kan närapå funka som turistpropaganda. I alla fall skymtar några väl kända landmärken förbi även om jag inte direkt lägger mig i Handelshamnen och kastar.

När det gäller båtfiske finns det heller inte några "hemliga" ställen. Så är det faktiskt. Alla funkar lika dåligt. Eller bra.

Det bara vimlar ju av stora och små öar, kobbar, grund och skär precis överallt. Man kör från det ena till det andra och prövar. Det är ju den stora fördelen med fiske från båt. Man blir helt obunden av parkeringsplats för bilen och lämpliga vadningsbottnar, man slipper gå sig svettig långa sträckor och man bara ror eller kör vidare till nästa kobbe om den första skulle visa sig dålig. Det är lika för alla.

Gäddorna finns överallt och ingenstans. Det är bara att prova sig fram. Väder och vind avgör dagsformen. Men exakt hur det påverkar gäddorna är det ingen som egentligen riktigt vet. Inte jag åtminstone.

På tal om turister och turistfiske förresten. Jag nämnde att ett nytt öppnat på ön Senoren i våras. Senorens Fiskecamp med båt- och kanotuthyrning. Jag blev lite nyfiken på hur det gått och kollade på deras hemsida och förväntade mig fullt med bilder och info om succé och rapporter om lyckade fisketurer. Men det jag hittade var - ingenting. Inget nytt i alla fall utan bara gamla bilder och filmer från tiden innan campen öppnat.

Nå, de har väl haft alldeles för mycket att göra med att sköta stället och guida alla fisketurister att de inte hunnit.

Så undvik att kolla på den här videon! Välj istället den andra, längre ner i texten. Den är bättre.

Så över till dagens fiske:
SMHI sa eller snarare skrev eftersom jag främst kollar det här på nätet, att det kunde bli lite morgondimma och sedan skulle det klarna upp, främst vid kusten. En underdrift av stora mått skulle det visa sig.
Jag körde i alla fall ut och litade på det. Och även på att det äntligen slutat blåsa. Det stämde åtminstone. För så brukar dimma uppföra sig att den lättar ganska snart och även idag hade jag med liggunderlag och bok. Som inte kom till den minsta användning idag heller.

Så tät var dimman att jag fick använda min supernya, dyra, ultramaxade, Galaxy XYZ Iphone Android med extraallt.

Som kör i nya 5G-nätet minsann.

Här med sin Silva-app på displayen. Med GPS-styrd kompassnål.

På pricken liknar det en gammal skogskompass från 60-talet. Otroligt det här med den nya tekniken vad de kan få till'at!

Det redan på Borgmästarfjärden mitt i staun.

Planen var att köra ut till de första små öarna precis utanför stan och hålla sig där tills dimman lättade. Högst ett par timmar, tänkte och trodde jag. Och då skulle jag köra långt ut.

Men idag var jag extra tidigt ute och det var kav lugnt så det dröjde. Och dröjde...

Egentligen ska det vara dåligt fiske i bleke. Allra sämst alla kategorier är kav lugnt plus solsken.

Enbart kav lugnt brukar heller inte vara något höjdare men till min överraskning högg de friskt.

Otroligt friskt till och med.

Till det kommer alla som inte högg utan bara visade artigt intresse. Det vill säga de bara följde efter eller bara gjorde en antydan till det.

Några tappade jag till och med.

Den här fisketuren blev en av de allra trevligaste hittills. Trots allt. I alla fall rent fiskemässigt. Men så inträffade det som jag nog aldrig varit med om vad jag minns: att när dimman väl så gott som helt lättat, kom den tillbaka med full styrka. Lyckligtvis körde jag aldrig ut, utanför öarna för jag tyckte det blivit för sent för det när jag äntligen fick fri sikt, utan befann mig helt nära stan och väntade på att solen skulle bryta fram. Då helt plötsligt friskade det i ordentligt och den fuktiga dimman bara rullade in. Det var väl vid tio - halvelvatiden.

En period har jag även lite tidspress på mig så jag kan inte bege mig hur långt från hemmahamnen som helst.

I dagens film framgår med all önskvärd tydlighet att jag varken ljuger eller överdriver. Ja, alla 14 gäddorna har jag förstås inte filmat. Och alla jag filmat kom heller inte med. Videon blir nog tillräckligt lång ändå. För lång till och med?
Visst kan man tycka det men dagen var unik och nu finns det dokumenterat på film. Just det här att den ena gäddan efter den andra åker upp ur den spegelblanka havsytan så mitt i sommaren man kan komma tillhör väl inte vanligheterna precis.

Även den här filmen har visst turistvärde eftersom välkända landmärken kommit med. Goddag, kap Farväl, Gonatt och allt vad de heter. Smörbyttan kanske?

Som sagt finns det inga hemliga ställen eller den ena kobben är bättre än den andra när man fiskar från båt. Sedan kan det ju spela roll HUR man fiskar. Och med VAD kanske. Men jag antar det är en smaksak. Precis som jag fått för mig att lite blått bland allt silver hörhöjer huggfrekvensen. Nu pratar vi zilverzaran förstås.
Ett säkert tips kan jag dock bjuda på: Fiska djupt! Om sommaren går gäddorna djupt är expertisen helt överens om så minst sju meter ska de vara. Det har jag läst i Svenskt Fiske.

Det var ju lördag idag och mitt under semesterperioden och det var även lite därför jag startade extra tidigt, förutom att min fisketid är lite begränsad just nu.

Men det är faktiskt sällan jag ser andra som fiskar. Två andra båtar lite senare på förmiddagen, det var allt. Fast dimman kunde ju dölja hur många som helst i och för sig.

Fast hur kunde jag glömma att då och då torka av kameralinsen? Ända sa jag det till mig själv för dimman kondenserade vattendroppar på alla ytor. Även på glasögonen, så det var en riktig miss.

Halva sommaren har nu gått, kan man säga och än har jag inte fått uppleva det där riktiga sommarfisket med svaga vindar och flödande solsken, varmt och skönt. Ändå har jag haft riktigt roligt båtfiske de få gånger jag kommit ut. Min semester är snart slut och både på grund av det plus lite annat kan det dröja tills jag får tillfälle att komma ut igen. Den som lever får se, som det heter.

Fiskejournal 2012

2012-07-05 Gädda Öarna utanför Karlskrona 3 Zilverzara Ja Nej Sameo #6 Långsamtsjunkande WF-6 Mulet, s-m NO 07:15 Nej