Väder: Klar morgon men ändå ganska mild. Fortsatt soligt hela dagen. Frisk till hård, sydvästlig vind.

Högvatten som höll sig mellan 18-20 cm över.

12-10-17

Fiske av normalgraden

Idag i alla fall.

Men som i förrgår måndag, gick jag faktiskt bom. Har ingen förklaring till det. Visst, det rådde extremväder kan man säga. Högvatten och ösregn precis hela tiden. Ostlig vind.

Fast det räcker inte som förklaring, tycker jag. Något hugg borde jag ha fått.
Det är ingen big deal för mig att gå bom då och då. Fast det är mycket ovanligt det sker nu på hösten. Det tillhör främst vårvintern. Precis när isen gått och man inte riktigt vet var man kan hitta gäddorna.

Fast i måndags blev det ingen andra halvlek för mig. Alltså inget ställe två.
Skam till sägandes var jag lite för lätt klädd. Det är väldigt svårt att förbli torr vid flugfiske i långvarigt regn. Naturligtvis hade jag regnrock. Men vid varje kast hinner några regndroppar från handen rinna in under högerarmens ärm. Många kast gör man. Mer och mer rinner in och blöter ner tröjor och skjortor.

Likaså hade jag inte på mig det ultimata huvudregnskyddet; sydvästen. Utan bara hatten som inte riktigt förmådde hålla ute regnet. Inte i längden.

Därför kände jag inte för att köra till något annat ställe utan vid tolvtiden redan, körde jag hem. Stället var ett sådant man kan befiska både vid högvatten och lågvatten men är nog bäst vid sydvästliga vindar. Och regn är en fördel där. Det är en lång vik och som sagt borde jag ha fått något.

Vid parkeringen träffade jag på ett par killar som var i färd med att sätta ihop sina spön och börja fiska. Utlänningar. De kom bort och började prata. Holländare. Flugfiskare.

Så vi pratade gäddflugor och det kändes verkligen surt att säga att nej, inte ett hugg har jag haft. Annars är mitt standardsvar på den klassiska frågan att, "nja, nån liten fick jag väl". Oavsett om jag så fått tjugo stycken med en åttakilos i topp.

De var mycket förundrade över mitt lätta spö och flugor på liten krok. De visade vilka flugor, enligt dem, alla gäddflugfiskare använde på kontinenten och mycket riktigt var det sådana där själva kroken nästan var lika lång som hela flugan. Jättehajkrokar.

Jag lät dem behålla en av mina flugor så får vi se om det startar en ny trend nere på kontinenten.

Så över till dagens fiske som heller inte blev det minsta sensationellt. Men vid helt andra väderleksförhållanden. Tvärtom rakt igenom. Soligt och milt, friska sydvästliga vindar och lågvatten. Det sistnämnda alla fall i jämförelse med i förrgår.

Tja, inte så mycket att orda om. Normaltrevligt. Skönt väder. Pigga gäddor. Men inga stora. Normala gäddbilder.

Varför ska det alltid vara så normalt när jag är ute? Det händer sällan något utöver det vanliga och därför är det så svårt att berätta om mitt fiske.

Till skillnad från andra som jag känner till. Jag läser ju lite grann här på nätet om hur andra fiskar och skriver om det. Jag vet till exempel en där det  alltid verkar hända grejer utöver det vanliga när han är ute och fiskar.

Han har inga problem att skriva om sina fisketurer. Inte mycket normalt där inte. Det är nästa så man blir avundsjuk. Men bara nästan...

Ett tips till honom är att nästa mobil han köper är vattentät.

Så småningom ska jag själv göra det. En tocken dära smartphon. Stöt- och vattensäker. Jag inser att det kan inträffa att man behöver en sådan om något allvarligt skulle hända när man är ute och vadar. Dessutom skulle det vara bra att när som helst kunna gå in och kolla vattenståndet. Visst, man kan tycka att det ser man ju med egna ögon när man vadar mitt i det men ofta skulle det vara bra att se hur trenden är. Är det i stigande eller sjunkande?

Tyvärr lider jag av en släng prylgalenskap. Eller lider och lider...

Men bara nu i dagarna har jag fått info från Cyberphoto om nya, finare, bättre, snyggare, mindre, lättare och finessrikare modeller på bägge de actionkameror jag använder. Säg att jag har version ett så är det version tre som nu är på väg till butiken.

Men än så länge är jag herre över mina egna impulser så om inget händer kan jag lugnt vänta in version fyra nästa år.

Tillbaka till dagens fiske lirade jag idag även andra halvlek. Till och med tredje.
Alltså jag prövade två nya ställen senare på dagen. Det första låg vinden på för mycket. Plus att det var kvar för mycket ålgräs. Fiskade bara en halvtimme där innan jag gav upp. Körde till det sista stället som låg i absolut lä men där fanns det också alldeles för mycket ålgräs kvar så det var inget kul.

Vad som är kul är att nu verkar det äntligen vara brittsommar på gång. Närapå sommartemperaturer och inga vindar utlovas. Stämmer det så blir det kanske båtfiske till helgen.

Fotnot: Till den som läser detta om tio år: Alla syftningar på andra halvlek beror på att det var nu som Sverige gjorde sin historiska upphämtning i fotboll mot Tyskland från 4-0 till 4-4 i andra halvlek i VM-kvalet.

Fiskejournal 2012
2012-10-17 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan #5 10 fot Flytlina DT 5 Sol, frisk SV 07:45 Nej

2012-10-17 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan #5 10 fot Flytlina DT 5 Sol, frisk SV 08:00 Nej

2012-10-17 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan #5 10 fot Flytlina DT 5 Sol, frisk SV 09:00 Nej

2012-10-17 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan #5 10 fot Flytlina DT 5 Sol, frisk SV 09:30 Nej

2012-10-17 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan #5 10 fot Flytlina DT 5 Sol, frisk SV 09:45 Nej

2012-10-17 Gädda Ställe ett 4 Zilverzara Nej Ja Kunnan #5 10 fot Flytlina DT 5 Sol, frisk SV 10:00 Nej

2012-10-17 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan #5 10 fot Flytlina DT 5 Sol, frisk SV 10:30 Nej