Väder: Närapå vindstilla på morgonen och när hände det senast? Milt och mulet men man anade blå himmel ovan molnen eller om det var låga dimbankar. En syd-sydvästlig bris uppstod.

Vattenståndet höll sig kring 5 - 10 cm över normalt.

12-11-24

Över alla gränser

Först några ord om de beryktade 480 timmarna. Mycket riktigt svarade ansvariga för forskningsrapporten att tidningen förvanskat slutsatserna och inte hade de avsett gäddförekomsten i hela Blekinge minsann utan bara i en liten vik utanför Bräkneån. Varpå tidningen svarade att det har vi inte alls. Typ.

Men så kom jag ihåg andra studier eller forskarrapporter från några år sedan som bedrivits utanför Tromtö. Tromtö är en stor halvö mellan stan och Hasslö. Den studien fastslog att där var det god återväxt både på gädda och abborre. Jag sökte efter den på nätet men det gav inget napp.

Däremot fick jag desto fler napp idag.

Hur många som helst faktiskt. Av hur små gäddor som helst. OK, nu sadlar jag åter en av mina favoritkäpphästar: Det finns inget samband mellan stora flugor och stora gäddor.
I alla fall är det ganska svagt. För idag tänkte jag nu ska jag minsann ha en stor gädda och därför började jag dagen med en stor fluga. Bunden på stor krok och så tung jag knappt kunde kasta den. Och vad hände?
Jo, under första timmen fick jag tio gäddor och ingen var ens på två kilo!
Helt sant för den här rapporten av verkligheten innehåller ingen förvanskning.
På så gott som varenda kast var det en eller ibland flera bogvågar på väg mot flugan. Jag hade svårt att bestämma mig för om jag ville få upp så många som möjligt för statistikens skull eller om jag ville slippa besväret att kroka loss dem. Kontentan av det hela blev en slags vesen kompromiss där jag än gjorde si och än gjorde så.

Jag använde ju en gigantisk krok också och ju större krok man har desto djupare kan den tränga in.

Men storgäddstänket spelade också in.

Jag kunde ju inte veta på förhand hur stor gäddan var som kom ångande mot flugan. Och finns det fullproppat med smågäddor kan det mycket väl också gå någon stor och lura i grannskapet.

Dock inte där visade det sig.

Jag antecknade: "10 st 08:15 - 09:00" för jag hade koll på antalet. Plus att jag skulle komma ihåg att ingen var ens på två kilo.

Så gick jag iväg till andra områden. Där det också var gott om gädda men lite mer utspritt och av mer växlande storlek.

Det var en fantastiskt underbar dag ur många aspekter.

Dock inte samtliga.

För när blir människan nöjd?

Eller förblir nöjd någon längre stund kanske är bättre att uttrycka det.

Alltid hittar man någonting att beklaga sig över. Som till exempel vadare.

Vadare som man inte får trots att man betalt för dem och väntat på dem snart en månad. El-Ge Sportfiske AB. Nu svarar de inte ens på mail. Hade jag inte beställt och faktiskt fått varor från dem förut, hade jag trott det var ett tocken dära blufföretag som ägnar sig åt phisring. (Ha, ha!)

Men med hjälp av min sista tub Liquisol hade jag dock fått de gamla nästan täta. Jag ska ringa till dem nu i veckan om jag inte hör av dem.

Det råder ju fantastiskt väder nu och har så gjort länge. Plus att jag fiskade en lördag. Därför såg jag flera andra spöfiskare ute. Någon i båt och några från land. Missunnsam och asocial som jag är stör det mig lite.

Ibland kan jag i alla fall bli nöjd över en bild jag tagit. Som den här till exempel:

Det är en sådan bild man kan låta täcka hela skärmen och sitta och begrunda en stund. Naturligtvis tagen med stillbildskamera. Som sagt, helt nöjd blir man sällan. Jag skulle knäppt bråkdelen av en halv sekund tidigare så hade hela gäddan fortfarande varit i luften. Men då hade inte de fina vattenkaskaderna kommit med...

För att återgå till debattämnet huruvida det råder något samband mellan stora gäddor och stora beten, kom jag på att vad jag bevisade den första timmen idag var att man (jag) inte får färre små gäddor med stoora beten. Även pyttesmå gäddor siktar på bytets huvud och fastnar därmed. På mina flugor iaf eftersom där sitter kroken. Oftast. Alltså de flesta gäddorna fastnar oftast. Om jag inte hinner rycka undan flugan förstås.

Nu fick jag faktiskt en stor gädda idag. Enligt min definition. Flugan den tog var visserligen bunden på mindre krok men jag tror fisken uppfattade den som minst lika stor i vattnet som den jag inledde fisket med. Mer forskning i denna viktiga fråga behövs. Kan jag önska mig en forskningsrapport i detta angelägna ämne från Blekinge Folkhögskola, Kalmar Högskola & Umeå Universitet?
För tydligen var rapporten med de 480 närmast fisklösa timmarna ett samarbete mellan dessa tre tunga lärosäten.

Oj, idag blir det minsann lite film.

Tillbaka till rötterna så att säga blir det bara en kort illustration till dagens fiske. Tyngdpunkten ligger just på den första timmens smågäddsfiske där jag lyckades få med ganska bra hur det var. Spegelblankt och hur smågäddorna gick till attack. Och att flugan är stor tycker jag framgår.

Särskilt öppningsscenen är lyckad. Det framgår inte riktigt men faktum är att jag höll nylontafsen i handen när gäddan högg. Jag hade fört spöet så långt bakåt det går och då stannar ju flugan. Jag såg gäddan som kom farande, fick tag på linan och drog i gång flugan igen och då tog gäddan. Kul.

Det har hänt en och annan gång förut också men att få med det på video är första gången.

En kort, avskalad film utan musik och så gott som utan text.

Dagens tabell är ganska spektakulär om jag får säga det själv. Exakt hur många gäddor det är vet jag inte. Jag lärde mig aldrig räkna så långt i skolan nämligen.

Fiskejournal 2012
2012-11-24 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:15 Nej

2012-11-24 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:20 Nej

2012-11-24 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:25 Nej

2012-11-24 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:30 Nej

2012-11-24 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:35 Nej

2012-11-24 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:40 Nej

2012-11-24 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:45 Nej

2012-11-24 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:50 Nej

2012-11-24 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 08:55 Nej

2012-11-24 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 09:00 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 09:20 Nej

2012-11-24 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 09:30 Nej

2012-11-24 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 10:00 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 10:15 Nej

2012-11-24 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 10:20 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 10:40 Nej

2012-11-24 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 10:50 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 11:00 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 11:10 Nej

2012-11-24 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 11:20 Nej

2012-11-24 Gädda 5,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 11:30 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 11:40 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 11:50 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 12:00 Nej

2012-11-24 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 12:10 Nej

2012-11-24 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 12:20 Nej

2012-11-24 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan AFTM 5 10fot Flytlina DT 5 Mulet, svag sydlig vind 12:45 Nej