Väder: Hård västlig vind. Regn under natt och morgon men slutade lagom till jag kom fram till kusten. Molnen lättade framåt dagen och en och annan solglimt syntes.

Vattenståndet låg mellan 5 - 10 cm över.

12-11-26

Måndag

Me catching big pikes III

I all blygsamhet kommer jag inte på någon bättre rubrik än ovanstående. Det är alltså tredje gången jag kallar en fiskevideo "Me catching big pikes". Och idag blir det lite vitsigt också för det rör sig om tre styckna stora gäddor minsann.

Eftersom det händer så sällan nu för tiden att jag fångar gäddor över två kilo må det vara mig tillåtet att kalla dessa för stora.

Det är även på sin plats att poängtera det alldeles fantastiska väder vi haft hela november. Ja, hela hösten utom några dagar i oktober då det kom ett vinterhögtryck med flera minusgrader om nätterna, nordlig vind och sol. Sedan har det varit helt perfekt. Givetvis en bidragande orsak till att min fiskestatistik kommer att skutta upp ett par snäpp i år. Det är ungefär lika varmt i vattnet som i luften. 6 grader i havet och i luften skiftar det lite mer förstås men det håller sig mellan 4 - 8 ungefär. Natt som dag. Det medför en massa positivt. Man (jag) fryser inte om händerna ens på morgonen. Annars är man van vid att inleda fiskedagen med långa promenader för att få igång blodcirkulationen så här års. Gäddorna kan börja hugga redan när det är mörkt och inte som annars att de inte piggnar till förrän framåt middagstid. Hade man kunnat lita på vadarna skulle allt vara helt perfekt.

Fast just idag var jag inte glad åt vädret men jag ska ju alltid klaga. Det blåste på tok för mycket. Och framför allt från fel håll. Jag hade valt ut en kuststräcka idag där jag litade på att vinden skulle vara den aviserade sydvästliga riktningen. Nu blev den väst och jag undrar till och med om det inte var en dragning åt nordväst. Den lilla skillnaden medförde att allt började fel.

Där jag tänkt börja gick det inte alls  utan jag fick gå omkring extra mycket innan jag kom rätt. Dessutom blev vattnet uppgrumlat. Nä, lä och kristallklart vatten gillar jag.

Dels vill jag att fisken ska se mina fina, glittrande och glänsande flugor på långt håll och komma farande från alla håll och dels vill jag själv se både var jag sätter fötterna och gäddorna under vattnet.

Just det, det är också en följd av det milda vädret att nu kan man lika gärna hitta gäddorna i lovart som i lä.

Till idag hade jag bytt ut mitt Kunnanspö mot mitt reserv- och sjunklinespö Edge AFTM 6. Detta för att jag ville smörja in klass femlinan och låta den ligga i träda några dagar.

I förrgår fiskade jag och igår hade jag vilodag. Från fisket iaf. Då jag bland annat torkar vadarna, läker småsår på fingrarna och inte minst reparerar de flugor jag använt nyligen. Det kan vara att jag binder in lite nytt vingmaterial, lackar den ett par gånger och byter wiretafs. Under en fiskedag brukar jag använda två eller tre flugor. Själva vingen är ganska hållbar men visst, ibland kan jag förstärka den med lite glitter.

Däremot är det wiretafsen och det röda huvudet som slits mest. Wiretafsen genom gäddtänderna och det röda huvudet genom att det är där jag applicerar peangen, tar ett fast grepp och bänder och vrider. Fast ibland kan man lossa kroken lätt med handen. Och ibland håller en fluga för tio gäddor och ibland bara för tre.

Nu slumpade det sig så att exakt samma fluga jag fick femkilosgäddan i förrgår på, fick jag samtliga tre stora gäddor på idag. Kul.

Fast vad det bevisar eller tyder på är bara att för att få en stor gädda måste man befiska ett område som innehåller en stor gädda. Plus ha lite tur att flugan eller betet råkar hamna i rätt vinkel eller på rätt avstånd från gäddan och plus att gäddan ska vara på humör att hugga.

Nytt från medievärlden: Det har varit lugnt i frågan om gäddförekomsten i Blekingeskärgården. Jag har inte sett några nya inlägg i frågan. Håller på och läser Svenskt Fiske nu. Där hittar jag faktiskt ett samband mellan forskarrapporten om de beryktade 480 timmarna och ett långt kåseri om havsöringsfiske på Österlen. Författaren till den är nämligen samma som har hållit i forskarrapporten.
Hm... Jag tror faktiskt inte sanningshalten är 100%... På kåseriet förstås!

En annan sak i Svenskt Fiske och Förbundet: Det känns verkligen skönt att vi har ett resolut och handlingskraftigt förbund som verkligen kämpar för medlemmarnas bästa och en hög fiskemoral. Jag tänker givetvis på deras JO-anmälan mot Kustbevakningen: Va, såna skurkar!
Komma här och trakassera våra sportsliga och helt oskyldiga trollingfiskare och påstå det är olagligt att fiska med fler än sex spön. Skandal och helt fel! Ju fler spön desto sportsligare blir det ju. Sex spön är på tog för litet! Jag vet inte hur många förbundet tycker ska vara lagom men själv anser jag 17. Per person i båten givetvis. Skulle det bli för trångt får man väl använda den gamla hederliga utterbrädan. En på varje sida om båten givetvis och så kan man fästa i princip hur många linor som helst. Eller varför inte utriggare.

Likaså är det verkligen hög tid att byta ut den gamla enkelkroken som symbol för Förbundet. Den stod ju för den helt förlegade devisen "En fiskare, ett spö" om jag minns rätt. Nä, byt ut den mot en trollingbåt med exempelvis sjutton spön. Svart, stiliserad och med spöna stickande upp i solfjäderform som en vacker blombukett. Succé!

Några ord om sjukilosgäddan som ju egentligen ska vara dagens höjdpunkt. På sätt och vis en ren slumpfisk. Eller turfisk. Jag var på väg mot bättre ställen och bara kastade reflexmässigt under förflyttningen. Dels låg vinden på som attan och jag ville in i lä och dels var det en vik med hus och bryggor jag ville undvika. Den var heller inte särskilt kämpastark. Bara tung. Just då råkade solen titta fram också. Men årets största gädda för min del är det. Hittills...

Det är dåligt med gäddbilder idag. Men desto fler på videon. Jag lyckades faktiskt dokumentera alla de tre stora gäddorna. Det är så mycket som kan gå snett när man står för både själva fiskandet och filmandet av detsamma.
När jag kollar på andras fiskefilmer på främst Global Flyfisher kan jag bli våldsamt avundsjuk på en hel del hur fint filmade de är. Det är fantastiska närbilder på hur öringar tar en torrfluga eller hur olika fiskar hugger. I närbild och gärna under vattnet. Och givetvis alla dessa hoppande fiskar i ultrarapid.
Ända tills jag kommer ihåg att de har en eller flera fotografer som inte gör annat än går bredvid beredda, filmar och arrangerar. Särskilt när det gäller kommersiella produktioner. Många där är trailers för köpefilm ju.
Då lättar det lite grann.
Men visst är mina torftiga amatörfilmer i jämförelse. Man får vara tacksam över att det inte kommer vattendroppar eller smuts på kameralinsen. Det är lätt hänt. Så även idag men inte så det stör alltför mycket.
Men om inte annat bevisar de sanningshalten i mycket jag skriver om här.

För ibland känns det nödvändigt särskilt nu i den här fantastiska novembermånaden. Det är knappt jag själv tror det är sant det jag berättar.

Risken är att man blir bortskämd. Fortsätter det så här blir man väl förbannad om man inte får tjugo gäddor de första två timmarna. De allra flesta gäddorna är feta och fina. Jag måste erkänna att jag ibland känner mig frestad och skära upp ett par stycken bara för att se vad de ätit. Eller är det rom eller mjölke? Oavsett vilket måste de ha ätit ordentligt för annars har de inte kunnat bilda dessa fortplantningsprodukter.

Till sist några ord om mina långdragna affärer med El-Ge Sportfiske AB. Nu verkar det som det hela löst sig till allas belåtenhet. Jag ringde dem häromdagen och minsann, just då verkade vadarna äntligen ha anlänt. Bättre eftersänt än aldrig. Som bonus fick jag behålla de felaktigt levererade spolarna med bindtråd plus att jag får de med rätt grovlek. Bra.

Fiskejournal 2012
2012-11-26 Gädda 4,5 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 08:30 Nej

2012-11-26 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 08:50 Nej

2012-11-26 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 09:00 Nej

2012-11-26 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 09:15 Nej

2012-11-26 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 09:50 Nej

2012-11-26 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 10:00 Nej

2012-11-26 Gädda 7 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 10:30 Nej

2012-11-26 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 11:00 Nej

2012-11-26 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 11:30 Nej

2012-11-26 Gädda 5 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 11:45 Nej

2012-11-26 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 12:15 Nej

2012-11-26 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Edge #6 Flytlina DT 6 Mulet hård västan 12:30 Nej