Väder: Som igår flera minusgrader och soligt. Under natten mer efterlängtade lågtryck från Atlanten. Långsamt mildare, ökande syd-sydvästliga vindar och kraftiga regnskurar. Läge för fiske med andra ord.

Under dagen fortsatt blåsigt, mulet och regnskurar. Det blev varmare och ända upp till 3-4 plusgrader fram på em.

12-12-29

Träningsläger

Eller generalrepetition. Jag pratar förstås om årets stora tävlingsbegivenhet. Åtminstone den första. Den enda etiskt rätta, politiskt korrekta tävling i fiske som är godkänd av FN, EU och Nobelpriskommittén. Jag menar förstås OS i vem som tar årets första gädda på fluga i år. En tävling som jag i år kommer att stå som överlägsen segrare i.
Igen!

Det är fördelen med tävlingar som förmodligen bara man själv ställer upp i. Men i år känner jag mig säkrare än någonsin.

Tack vare vädret. Som ser ut att hålla sig både över nyår och så långt prognoserna sträcker sig.

Och i motsats till vad jag skrev förra gången så hade inte alla gäddorna gått ut på djupt vatten. Nu var jag visserligen någon helt annan stans idag än i förrgår. Ett av mina bättre och pålitligare ställen och här var det nästan som förut.

Till min glada överraskning stod många lika grunt som de brukar.

Till det bästa med det tidiga vårfisket - ja, med risk för allvarliga bakslag vågar jag ändå kalla det så - hör att bottnarna och stränderna är så rena. Isen och snön har rensat bort den mesta bottenvegetationen och dessutom jämnat vass och högt strandgräs med marken. Och vattnet brukar vara kristallklart.

Jag kunde lägga kast över ren sandbotten och ändå kom det en gädda farande efter.

Men det var kallt. Både i luften och vattnet. När jag började 1,5. Både i vattnet och luften för övrigt.

Så uppförde gäddorna sig som djupfrysta torskpaket?

Inte riktigt men visst var de väl lite spakare än de brukar. Men huggen kom lika hårt som vanligt och det är det viktigaste. Och någon stack iväg så jag nästan trodde jag fått på en öring.

En la sig på rygg som död redan från början och vaknade inte till sprattlande liv förrän jag skulle ta loss den. En av de lite större som finns med på film.

Kallt var det som sagt och jag frös. Helt och hållet mitt eget fel för trots mina predikningar i ämnet gick jag i vattnet för tidigt. Jag borde ha tagit en lång omväg innan jag plaskade i vattnet.

Jag borde ha vetat att när jag väl börjat fiska har jag svårt att sluta. Då fryser jag hellre än att avbryta och gå en runda. Det är främst högerfoten som tar stryk.

Fast mot slutet blev det läge att gå en sträcka på land och då fixade det sig.

Jag vandrade en kort sträcka över ett näs och när jag kom fram till vattnet på andra sidan igen trodde jag knappt mina ögon. I regndiset och på lite håll kunde jag först inte tyda vad ögonen såg. Fast snart fattade jag vad det var:

Först blev jag orolig att de skulle fiska där jag bespetsat mig men så var det lyckligtvis inte. Det lär ju finnas folk härikring som gärna fiskar från kajak nämligen. Men de här verkade bara var ute för att paddla.
Och det må jag säga var friskt och beundransvärt. Visst, de som jag höll sig i lä men ändå. Jag fiskade väl fram till ettiden och det var bara korta stunder som regnet inte föll. Eller snarare piskade.
Men precis som i mitt fall gäller att klär man sig rätt och rör på sig så fryser man inte.

Jag stod bland buskarna en stund och kollade på dem. För precis där jag befann mig, vid en halvö, så vände de och paddlade tillbaka där de kom ifrån. Jag tror inte de var svenskar. De var för långt borta för att jag skulle höra exakt vad de sa men det lät som danska eller möjligtvis tyska. Fast i och för sig tror jag väl inte de har paddlat hit från Danmark. Eller Tyskland.  Men man vet inte. Folk har så konstiga idéer.
Däremot är det helt normalt att vada omkring bland isflak mitt i vintern, fånga gäddor bara för att genast släppa tillbaka dem igen. En väldigt meningsfull och viktig sysselsättning.

Där mot slutet hade jag en helt underbar avslutning på fiskedagen. Där fick jag de två största och jag vet att om jag fortsatt hade jag fått några till. Okej, så stora var de ju inte och jag bokade dem bara till 3,5 kg men någon kunde lika gärna vara på 4 men vem bryr sig?

Värt att notera är att det faktiskt inte var helt isfritt inomskärs. Det trodde jag. Det är nackdelen med skärgård om vintern att isen lägger sig ganska fort och går sent. Men om ett par dagar tror jag all is har smält. Men kanske ska jag ändra planeringen för nyårsdagen? Jag hade sett ut ett ställe nämligen men där kan ligga is. Hm... Nå, jag får ha en alternativplan.

Jag tog som nämnts några videosnuttar men inget märkvärdigt. Jag spar dem till en annan gång. Jag kanske ska filma årets första gädda oavsett storlek? Får se hur det blir.

Fiskejournal 2012
2012-12-29 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, frisk SV 09:00 Nej

2012-12-29 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, frisk SV 10:00 Nej

2012-12-29 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, frisk SV 11:00 Nej

2012-12-29 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, frisk SV 11:30 Nej

2012-12-29 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, frisk SV 12:00 Nej

2012-12-29 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, frisk SV 12:20 Nej

2012-12-29 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, frisk SV 12:30 Nej

2012-12-29 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, frisk SV 12:45 Nej