Väder: Se nedan!

13-01-4, 7,8 & 9

Fyrväppling

Av olika anledningar blir det en sammanfattning av fyra fiskerelaterade dagar. Mest för att inte har haft tid att spalta upp dem. Ju mer jag fiskar desto mindre tid har jag att skriva om det. Dessutom ville jag utnyttja vädret så mycket som möjligt eftersom vinterns ovälkomna återkomst aviseras.

Först några ord om i fredags, den 4 januari. Första och förhoppningsvis den enda dagen i år jag gick bom. Hade valt fel ställe helt enkelt. Så här såg det ut på morgonen på väg mot fiskeplatserna:

Ändå var det någon plusgrad på morgonen och inte minus fem eller tio som det annars brukar vara i januari om det är blå himmel. Frånsett några enstaka moln på förmiddagen sken solen hela dagen. Kändes nästan som en sommardag. Detta beroende på att jag mest höll till i lä plus att jag var alltför mycket påbyltad. Men att jag inte fick något berodde inte på vädret utan på att det inte fanns någon fisk där jag var. Varken gädda eller havsöring. Hade det funnits hade jag sett dem.
Jag vet från tidigare vintrar att just på de ställena har det också varit fisktomt. Men man kan ju inte veta alldeles säkert utan att prova. Fast lite som en överraskning kom det i alla fall. Det är svårt att veta vilken årstid det är också. Sen höst, vinter eller tidig vår? Hoppeligen det sistnämnda.

Vad gäller min löjliga tävling om årets första gäddan på fluga var det i alla fall en som hörde av sig och hade åtminstone känt sig frestad att ställa upp. Hela idén bygger förstås på att alla andra som eventuellt känt sig hågade antingen A: Har firat nyår till den milda grad att de inte alls känner för att gå upp tidigt och köra ut och fiska. Man kan också skylla på att man har gäster. B: De som ändå kravlar sig upp och kör iväg är sådana som vill satsa på havsöring som ju blir lovlig då. Ett ganska vattentätt koncept. Hur det blir till nästa år får vi se.

Så har vi en där jag varken gick bom eller fick något. Nämligen måndagen den 7 januari. Så hur kunde jag lyckas att varken få något och ändå inte gå bom?
Jo, för att jag vände och körde hem igen.
Mycket snopet och irriterande. Tidigt på morgonen var det plusgrader här hemma i Gagnekulla. Och enligt SMHI skulle det fortsätta så. Men senare på morgonen klarnade det upp hastigt och tempen sjönk snabbt ända ner till minus fyra. Men tänkte jag, nere vid kusten är det säkert plusgrader så jag packade ihop och körde iväg. Förväntade mig att minusgraderna skulle övergå till plus ju längre ner jag kom. Men icke. Och inte nog med det utan det var precis fullt med issörja och totalt vindstilla. Plus minus. Det vill säga även minusgrader. En kombination som blev mig övermäktig. Jag stod där och småsvor och såg ut över de tilltänkta fiskeställena men insåg till sist att nej, det är ingen idé att ens försöka. Så jag satte inte ens ihop spöet utan satte mig i bilen igen och körde hem. Skummande av raseri. Nästan. Så var den dagen fördärvad till ingen nytta för det var svårt att ladda om och ägna sig åt något nyttigt.

Men redan nästa dag, tisdagen den 8 januari hade ordningen återställts.

Vädret hade slagit om totalt.

Nytt härligt lågtryck från Atlanten.

Regnskurar och dis och dimma så det stod härliga till. Sammanlagt fyra grader plus. Två i vattnet och två i luften.

Så idag körde jag till det ställe jag tänkt inleda nya året med. Det som heter Första Stället i tabellen.

Där fick jag mig en dosis hyggligt och roligt fiske. Det var bara en stor som fattades.

Tar väl med en gäddbild bara för syns skull.

Ibland inträffar det lite märkliga saker under en fiskedag:

Som idag blev jag stoppad av polisen och tagen som båt- eller motortjuv.

Meningen ovan är både sann och falsk, märker jag. Jag blev mycket riktigt hejdad av polisen men  endast för att blåsa i ett nykterhetstest och sedan köra vidare. Det andra inträffade senare.
Jag brukar nämligen parkera vid en liten småbåtshamn när jag befiskar Första Stället. Några sjöbodar, bryggor, ett par båtar i vattnet, resten på land och en liten väg igenom, allt ganska nära stora vägen men ändå avsides.
Nå, när jag fiskat färdigt gick jag tillbaka till bilen för även kring själva båthamnen kan man göra några kast med hopp om en eller två gäddor.

Nu till pinsamma avslöjanden:
Mer än det kan vara statistiskt säkerställt händer att när jag ska lätta det inre trycket att just då kommer det folk. Om och om igen inträffar det ändå att jag noga kollar omgivningarna, ser mig omkring och går avsides. Iklädd vadare och flera lager ytterkläder tar hela proceduren ju en stund.
Det hände tidigare i vinter till exempel att jag fiskat i flera timmar och inte sett en människa och brukar inte heller göra det men då, just när det skvalade som bäst nog fanken kommer det ett par med hund förbi!
Ytterst förargligt.
Så idag smög jag mig undan på baksidan av de här sjöbodarna och gjorde det jag skulle. Knappt synlig från vägen var jag men så noterade jag en bil som låångsamt körde förbi. Då trodde jag den skulle svänga in dit men den fortsatte förbi. Tänkte inte mer på det utan utrustade mig igen och gick iväg för att fiska.

Nå, bäst jag stod där och kastade i närheten uppmärksammade jag att det kom bilar från två håll. Jag ska inte säga att de kom insladdande och ställde sig rakt framför min bil, liksom för att hindra mig från att kasta mig in i den, rivstarta med skrikande däck och vilt skjutande fly därifrån med bilen full med stulna utombordare, men nästan.
Hade jag blivit sedd och larmet gått? Misstänkta tjuvar vid båtarna! Fort dit och kolla!

Jag såg faktiskt ingen människa för då var jag en bit därifrån men jag antar att någon såg mig stå där och fiska och så körde de därifrån.

Tar med en bild från Tredje Stället. Båtplatsen får väl kallas Andra Stället men där fanns inga gäddor. Det var riktigt läckert fiskeväder med lätt regn, dis och dimma. Provade faktiskt ett fjärde ställe men även där var det fisktomt. Och det är så det är efter islossning och vinter. Det är svårt att hitta gäddorna. På en del ställen är de som vanligt men andra puts väck.

Det visade sig med full styrka sista fiskedagen. Onsdagen den 9 januari. Sista dagen innan vinterns återkomst och sista dagen innan jag började jobba.

Men vilket fantastiskt fint fiskeväder det var den dagen!

Mulet, milt (definitionen på milt nu är betydligt nergraderad; allt över nollan är numera milt) och svag vind. Mot eftermiddagen till, dis och dimma. Läckert! Här var jag precis innan decembervintern började. Fick hur många gäddor som helst. Idag: icke ett endaste napp. Ändå är det ett vidsträckt område.

Nu när jag skriver detta är vintern i full gång igen. Vattnet är kallt och det behövs inte så mycket för att isen lägger sig inomskärs och i vikarna igen. Därför är det dubbelt fog att kalla ovanstående vecka för mellandagar.

Fiskejournal 2013
2013-01-08 Gädda Första stället 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, svag till måttlig SV 09:00 Nej

2013-01-08 Gädda Första stället 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, svag till måttlig SV 09:00 Nej

2013-01-08 Gädda Första stället 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, svag till måttlig SV 09:30 Nej

2013-01-08 Gädda Första stället 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, svag till måttlig SV 09:50 Nej

2013-01-08 Gädda Första stället 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, svag till måttlig SV 10:00 Nej

2013-01-08 Gädda Första stället 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, svag till måttlig SV 10:10 Nej

2013-01-08 Gädda Första stället 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Regnskurar, svag till måttlig SV 10:20 Nej

2013-01-08 Gädda Tredje stället 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Dimma, skurar o svag SV 12:00 Nej

2013-01-08 Gädda Tredje stället 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Dimma, skurar o svag SV 12:30 Nej

2013-01-08 Gädda Tredje stället 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Dimma, skurar o svag SV 12:45 Nej

2013-01-08 Gädda Tredje stället 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot #5 Flytlina DT 5 Dimma, skurar o svag SV 13:00 Nej