Väder: Oj, oj, oj, vilket väder!
Åh, så ska man kanske inte uttrycka sig i väderrutan men så var det faktiskt.

Årets första riktiga åskoväder och jag var mitt ute i det. Riktigt kraftigt ösregn med lite lättare regn emellan och blixt och dunder hela morgonen.

Senare under förmiddagen minskade det och blev mest mulet. Den ostliga vinden skiftade i styrka lite hur som helst.

Det enda som var sig likt var lågvattnet. Minus 10 cm.

13-05-19

Sista vadardagen?

I alla fall på ett tag. Det var heller inte meningen jag skulle fiska idag. I alla fall inte vadningsfiska. Dels är det söndag och som igår, rent bokstavligt högsommarvärme. Men så upptäckte jag på SMHIs sida att de helt ändrat sig angående dagens väder. Dels trodde jag att värmen från igår skulle fortsätta idag och tänkte jag, om det inte blåser för mycket kan jag ju ut och köra med båten i solskenet. Men när det aviserades regn och redan tidigt på morgonen blåste 10 sekundmeter vid Utklippan, ändrade jag mig raskt och packade ihop för landbaserat vadande.
Det var ju inte bara söndag utan även pingst-sådan. Men i ösregn och på morgonen är nog inte folk så där våldsamt hänryckta, utan håller sig mest inne, tänkte jag.

Det stämde ganska bra till långt fram på förmiddagen och det där med ösregn stämde ännu bättre.

Idag kunde jag använda rubriken "Missarnas dag" och då menade jag ingenting med katter.
Nä, utan det var ovanligt många gäddor som missade hugget eller bara följde efter.

Det var hur många gäddor som helst som gjorde vågen efter flugan men långsamt och lojt, ointresserat och nonchalant.

Fast den här på bilden och flera andra gjorde förstås sin plikt och hängde med ända tills jag krokade loss dem.

En ovanligt kort och bred fyrakilosgädda var det fast det framgår kanske inte så tydligt på bilden.

Annars såg jag inte till några större idag.

Någon i samma storlek däremot men som sagt, de följde bara efter.

Jag fiskade i hela tre timmar utan att lyckas få en enda att hugga. Efter åskdundret och ösregnet mojnade vinden och ställe två låg även lite i lä så där blev det nästan spegelblankt och det bidrog naturligtvis till att de blev försiktigare.

Men kul är det att vara gäddspanare.
Samt givetvis att se hur pass bra med gädda det är. Sedan att de allra flesta var i två-trekilosklassen är bara att acceptera.

Jag tänkte att det kunde vara kul att filma under värsta ösregnet bara för att ha med en filmsnutt med lite ovanligt motiv i nästa video. Satte igång kameran och minsann om det inte högg en gädda helt utanför manus.

Oj, där råkade jag avslöja handlingen i nästa film! Men jag tror de flesta kommer över det. Plus att det lär dröja länge tills jag får ihop någonting värt att visa.

Inte för att jag har någonting att göra med laxfiske och kanske inte borde uttala mig i frågan så är det ändå det som det skrivs och talas om mest just nu vad gäller fiske. Det ska komma nya bestämmelser (eller kanske det redan trätt i kraft, jag vet inte) att man bara får slå ihjäl odlad lax. För att bevara vildlaxen. Nu är det tydligen så vist ordnat att man klippt av fettfenan på den odlade laxen så man kan skilja på de två sorterna. Jättebra! För inte kan jag tänka mig att någon skulle få för sig att knips-knips klippa av fettfenan på en vildlax och på det sättet förvandla den till en odlad. Aldrig någonsin skulle någon få för sig det, är jag helt övertygad om. Aaaaaaaaaaaabsolut inte!
Eller det kanske syns att fettfenan är bortopererad?

Men för säkerhets skull tycker jag det vore bättre att klippa av fettfenan på alla vildlaxarna istället. Då skulle det inte gå att fuska.

Det är alltid kul att shoppa loss lite.

Jag tänkte det var lika bra att försäkra sig om det nya tafsmaterialet från Vision. Jag har nämnt det tidigare och är mycket nöjd med det. Därför beställde jag två rullar och nu har jag så jag klarar mig resten av året. Jag använder naturligtvis den tunnaste sorten som är på sju kilo. Det vill säga man kan lyfta sju kilo rätt upp utan att den brister.
Som om någon skulle få för sig att lyfta en sjukilos gädda direkt upp i luften med spö och lina.

Vad gäller glitter är det en djungel. Gamla sorter försvinner och nya kommer till. I ständig ström, tycks det. Den här sorten hade jag testköpt i höstas och tyckt var bra.

Bauer's Pike flash. Både lång och extra bred och extremt glittrande.

Jag måste erkänna att jag är förtjust i att blanda in lite blått giltter i allt silver. Det blåa får stor genomslagskraft men det räknas ändå som en zilverzara.
Fast uppriktigt sagt tror jag inte färgerna har någon som helst betydelse när det gäller gäddflugor. Eller som skalden uttrycker det:

"Man kan tycka, man kan tro
sitta i en båt och ro.
Men vilken färg som är normen
beror nog mest på dagsformen."

Fast det är ju lite dunkelt vems dagsform det gäller; gäddans eller fiskarens. Men det är å andra sidan poetens styrka att det går att tolka lite som man själv vill.

Men att blanda olika sorter och olika nyanser i vingen tror jag är bra.

Såg inte till någon näbbgädda idag. Jag hade faktiskt förväntat mig det.

Fiskejournal 2013
2013-05-19 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Edge AFTM 6 Flytlina DT 6 Ösregn, åska, måttlig ostlig vind 07:30 Nej
2013-05-19 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Edge AFTM 6 Flytlina DT 6 Ösregn, åska, måttlig ostlig vind 07:40 Nej
2013-05-19 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Edge AFTM 6 Flytlina DT 6 Ösregn, åska, måttlig ostlig vind 07:50 Nej
2013-05-19 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Edge AFTM 6 Flytlina DT 6 Ösregn, åska, måttlig ostlig vind 08:10 Nej
2013-05-19 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Edge AFTM 6 Flytlina DT 6 Ösregn, åska, måttlig ostlig vind 08:20 Nej
2013-05-19 Gädda Ställe ett 4 Zilverzara Nej Ja Edge AFTM 6 Flytlina DT 6 Ösregn, åska, måttlig ostlig vind 08:45 Nej Ovanligt kort och tjock
2013-05-19 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Edge AFTM 6 Flytlina DT 6 Ösregn, åska, måttlig ostlig vind 09:15 Nej