Väder: Soligt och sommarvarmt. I lä åtminstone. Alldeles för friska vindar. Väst-nordväst.

Fortfarande lågvatten kring minus 10 cm.

13-06-12

Äsch, dubbelt äsch!

Ovanstående rubrik syftar på den allra värsta svordomen som kunde förekomma i tidningen Kalle Anka & co. Åtminstone på den tiden jag läste den, nämligen tidigt 60:tal. Kanske har ederna och kraftuttrycken blivit värre nu men i alla fall syftar dem på mina två senaste fisketurer. Med båt.
När man (jag i alla fall) fiskar från båt finns det väldigt mycket som kan gå fel och spoliera hela fiskedagen.

Första gången kan jag inte skylla på någon annan eller annat än mitt dåliga minne. Ändå hade jag försäkrat mig om att rullen till mitt båtspö kom med. Däremot hade jag glömt byta ut flytlinan mot sjunklinan.
Åh, så arg jag blev!
Då använde jag en hel del ord som absolut inte passade i Kalle Anka. Både "¤%#"!!" och "%&£$£{[!!" nämligen.

Huvudregeln angående linor säger ju att båtfiske = sjunklina och vadning = flytlina.
 Det går icke att ändra på!

Att jag inte vände och körde hem direkt och surade berodde på att det var så tidigt på morgonen att affärerna i stan ännu inte öppnat. Jag hade nämligen några ärenden därstädes. Däremot stannade jag inomskärs och gav mig inte ända ut till de yttre delarna av skärgården som mitt egentliga mål var.

Och visst kastade jag och visst fick jag några smågäddor och visst var det skönt ute på sjön i solskenet fram på dagen.

Så över till dagens fisketur. Då blåste det för mycket. Men jag körde ändå ut för jag hoppades på att det skulle lugna ner sig vilket det faktiskt kan göra framåt dagen ibland. Nu gjorde det inte det utan vinden friskade i ännu mer istället.

Väl att märka är att det förmodligen bara var jag själv som tyckte det blåste för mycket. En spinn- eller trollingfiskare hade säkert tyckt det var alledels lagom.  Men flugfiske från båt kräver om inte vindstilla så bara lätt bris. Annars driver man för snabbt och hinner inte med.

Nu var vinden väst-nordvästlig så jag kunde hålla mig i lä ganska mycket och det var egentligen inget hinder ivägen för att jag skulle få bra fiske men av någon anledning såg jag inte till så många gäddor.

Ändå att jag befiskade flera utmärkta sträckor där jag brukar komma i kontakt med stora gäddor. Jag skyllde på att jag drev för fort och inte hann med. Ankra upp då? Jo, jag gjorde faktiskt det ett par gånger och då fick jag också fisk men det är tråkigt, tycker jag. Nå, det kommer nya dagar och nya chanser. Och förhoppningsvis dagar då allt stämmer.

Men! Alldeles mot slutet och mycket riktigt på ett storgäddställe såg jag den. Det finns flera sätt en gädda kan följa efter. Dels då den åker precis efter flugan i samma hastighet. Då vet man att den inte tänker hugga. Men så det där målmedvetna när den kommer farande i hög fart och verkligen är ute för att sluka flugan med hull och hår. Så var det nu. Men den hann inte fram. Avståndet var för kort, jag drev mot stenar och den vände precis vid båtkanten så jag fick ingen ny chans. Åh, så stor den var! Någonstans mellan sju och åtta kilo.
Jo, det är stort i min värld.

Fiskejournal 2013
2013-06-12 Gädda Ute i havet 1,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, frisk V 08:00 Nej
2013-06-12 Gädda Ute i havet 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, frisk V 08:30 Nej
2013-06-12 Gädda Ute i havet 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, frisk V 09:00 Nej
2013-06-12 Gädda Ute i havet 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, frisk V 09:15 Nej