Fortsatt högsommarvärme. Nordlig vind på morgonen och en bit in på förmiddagen. Svag till måttlig. Den minskade och upphörde så gott som helt innan sjöbrisen i sydvästlig riktning kom igång. Vid 11:tiden.

Vattenståndet låg för ovanlighetens skull på plus vilket det gjort den senaste veckan pga nordliga vindar. Idag cirka 10 cm över.

13-07-24

Trevlig dag

Till skillnad från igår främst. I och för sig är det väl alltid trevligt med semester men något jag avskyr är att vara ute i ogjort väder. Som igår då när jag satsade på båtfiske. Jag har två mil ner till kusten, stan och Långö där båten ligger. Så tillkommer färd med båten ut till någon lämplig fiskeplats. Vill man fiska någorlunda tidigt på morgonen, vilket jag vill, får man ha god framförhållning och en korrekt väderleksrapport. Den senaste veckan har det varit nordliga vindar vilket kan tyckas lite märkligt när det i övrigt har rått och fortfarande råder, högsommarvärme. Det blåste väl en 5-6 sekundmeter nordlig vind på Utklippan när jag körde hemifrån med hopp om att den skulle minska. Ibland gör den det framåt dagen precis innan sjöbrisen tar över. Men icke idag. Eller igår då.

Så det var bara att vända om och köra hem igen och så var den dagen fördärvad. Inte helt och hållet förstås och jag skummade bara lite av raseri. Man har ju semester.

Men idag hade jag mer tur med vädret. Nordlig vind visst och det är aldrig bra. För de som inte har koll på geografin så är nordlig vind här, lika med frånlandsvind vilket inte anses helt lyckat av fiskeexperter. Dessutom hindrar det mig från att köra långt ut eftersom man då får motvind hem och tänk om motorn går sönder och man driver till havs. Men idag såg det lite mer lovande ut, både enligt SMHI och framför allt med egna ögon, så jag körde ut.

Och minsann, den mojnade istället för att öka och jag fick några trevliga fisketimmar i så gott som helt spegelblankt hav. Jag höll till på sydsidan om ett par öar och då var det dessutom lä för den lätta brisen. Sol, högsommarvärme och kav lugnt anses av fiskeexperter som om möjligt ännu sämre än frånlandsvind. Nu hade jag förresten hela kitet; inklusive frånlandsvinden. Och de har inte fel.

Men!

Har man bara tillräckligt flashiga, silverblixtrande flugor brukar det gå bra ändå.

Här en bild från mitt fiskerum. Hel- och halvfärdiga zilverzaror och lite annat.

Någon snabbsjunkande lina till mitt klass 6-spö har jag inte lyckats få tag på än så jag letade faktiskt upp min supertunga utrustning och tog med.

Meningen var att jag skulle ut på utsidan av öarna och chansa på en del frigliggande grund en bit utanför dessa. Men jag fegade ur lite grann där.

Jag stannade halvvägs. Sticker ända ut när väl sjöbrisen kommer om den inte är för kraftig, tänkte jag. Där ute (tror jag) går det få men stora gäddor. Jag vet att det gjorde det förr.

Men jag inledde i alla fall dagen med den utrustningen.

Vilken skillnad!
Linan skar genast vattenytan och sjönk som vore den blykärnad.

Jag fick dagens första gädda på det spöet men så körde jag inåt igen. Där blev det alldeles för grunt, stenigt och mycket tång och då får man ta in linan supersnabbt för att inte få bottenkänning.

Så jag la det spöet åt sidan och riggade mitt vanliga båtspö med sin långsamtsjunkande lina och strök längs med uddar och steniga grund istället.

Åh, så kul!

Bäst jag kastade in bland några stora, tångbeväxta stenar på grunt vatten, kom storgäddevågen farande. Kraftig virvel och jag bara höjde spöet lite så var den fast.
Inte behöver man göra några extrahårda motryck med en liten Kamasanmetkrok #6 inte!

Däremot fick jag kasta mig på årorna för gäddan drog upp båten bland stenarna. Eller det var gäddans plan. Då fick jag en linslinga om foten och det såg lite dramatiskt ut ett tag.

Så visst går det att få fin fisk när det är sol och lugnt. Även om det förstås är mer undantag än regel.

Fick ju även flera andra fina gäddor. Stora smågäddor kanske man ska kalla dem.
Men väldigt kraftiga och då menar jag breda över ryggen trota att de bara vägde strax under tre kilo.
Urstarka och slirbromsen skrek.
Det är riktigt sommarfiske för mig.

Tyvärr fick jag inte hålla på så länge jag hade önskat. För när väl sjöbrisen tog över, gjorde den det lite för starkt i min smak.

Jag vet, det är då alla andra gäddfiskare ropar "Äntligen!" och kör ut. Det gjorde jag själv på den tiden jag körde med spinn och wobbler.

Eller inte, för jag såg inte till några men rent teoretiskt tror jag det är på det viset.

Däremot började andelen badare och sommargäster, turister och snabba båtar öka ju längre lidit det blev på dagen

Några ord om alger och dess blomning verkar vara på plats här. Inomskärs tätnade även deras led, konstaterade jag redan när jag körde ut.

Hela havet skiftade mycket riktigt i blågrönt och jag såg inte botten på en meters djup ens. De hade inte brutit ytan än men förmodligen ska de det inom någon dag om vädret håller i sig. Utomskärs var det fortfarande klart vatten. Vad är utomskärs, kan man fråga sig men här i Karlskrona finns det en skarp skiljelinje och den kallas Försänkningen. Ett konstgjort barriärrev kan det bäst liknas vid som sträcker sig mellan de stora öarna och byggdes för att hålla fientliga örlogsflottor från stan och framför allt flottbasen. Pyttesmå båtar som min går över vid normalvattenstånd och däröver men är det lågvatten får man se upp så man inte slår i någon sten. Eller se ner, snarare.

Bilden härovan är klippt ur en video. Själva filmen spar jag till en annan gång. Och då bara några korta klipp för så märkvärdigt är det inte. Det fungerar hyggligt så här istället. Får jag bara några riktigt bra båtfiskedagar till är jag övertygad om att jag kommer att landa minst en åttakilogsgädda. Ganska riskfritt uttalande för lyckas jag inte med det går det alltid att skylla på vädret.

Hm... Vad menar jag egentligen? Ska gäddan väga minst åtta kilo eller ska jag få flera åttakilosgäddor?

Ja, inte är det lätt att fatta vad jag skriver alla gånger, inte.

Fiskejournal 2013
2013-07-24 Gädda Ute till havs 3 Zilverzara Ja Nej Loop Adventure 10 fot AFTM 8-9 Sjunk, snabb Sol, svag nordan 08:30 Nej
2013-07-24 Gädda Ute till havs 4,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag nordan 09:30 Nej
2013-07-24 Gädda Ute till havs 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag nordan 09:45 Nej
2013-07-24 Gädda Ute till havs 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag nordan 10:15 Nej
2013-07-24 Gädda Ute till havs 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag nordan 10:30 Nej
2013-07-24 Gädda Ute till havs 3 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag nordan 10:45 Nej