Vindstilla hela förmiddagen. Möjligen en ytterst svag nordlig morgonbris då och då. Vid middagstiden en ovanligt svag sjöbris i sydvästlig riktning.
Några lätta molnskyar på morgonen och mer och mer sol på dagen. Hett.

Vattenståndet låg kring det normala.

13-08-09

Otroligt

Mycket skrivarbete idag

Ja, nära nog otroligt var det idag. Inte bara idag för övrigt för det kan även gälla förra gången också. Men idag blev det övertydligt. Jag menar, här har jag hela tiden påstått, ja nästan predikat hur viktigt det är att det blåser för att man ska få fisk. Det är ju en självklarhet utan dess like i gäddfiskarvärlden. ALLA är överens om det. Är det dessutom soligt och till och med i augusti, ja, då är det ingen idé att ens försöka.
Fast det sistnämnda ställer jag inte upp på för har jag bestämt mig för fiske så vänder jag ju inte om bara för att det är lugnt. Varken vår, sommar, höst eller vinter.
Men visst ställer jag in mig på att idag blir det svårt. Oftast är det ju så också att rätt som det är börjar det blåsa lite senare på dagen. Ja, jag börjar alltid fiska tidigt på morgonen och håller på i allänhet fram till ett, tvåtiden på eftermiddagen. Fast på senhösten och vintern får man ju mer anpassa sig till solen snarare än klockan.

Men alltså va; idag såg det ut ungefär så här hela (fiske)dagen:

Både att jag stod med böjt spö men framför allt att det var helt spegelblankt. Ändå landade jag tjugo (20) gäddor.

Det är emot naturlagarna. Egentligen. Och jag är själv förvånad.

Som om inte det var nog. För precis när det började bli för hett att ha så mycket kläder på sig, hände det här:

Det var så fantastiskt roligt att det inte går att beskriva. För den sköt fram som en torped i högsta fart mot flugan och högg i värsta jätteplasket. Mitt i den här spegelblanka lilla viken. Tänk om man kunnat filma det hugget. Där fick jag äntligen min femkilosgädda.

Som sagt; otroligt. Men ingenting som sker är ju otroligt, rent definitionsmässigt.
Och ähum... Jag har en vag känsla av att folk tror jag sitter och fabulerar och hittar på en massa här i mina dagboksblad. Då är det tur jag har bildbevis. För mer spegelblankt än så här som syns på bilden går inte att föreställa sig. Det är inte ens lä. Egentligen ska det inte gå att lura en så pass stor gädda att hugga under dessa förhållanden. Om de överhuvud taget bryr sig brukar de nöja sig med att lojt följa efter en eller ett par meter bakom flugan utan minsta avsikt att hugga.

Visst, en och annan dum smågädda kan man alltid få. Nu var det så att jag precis innan hade fått den där dumma smågäddan inte långt ifrån där den stora stod. Det kan ha bidragit till att femkilosgäddan liksom piggnade till och yrvaket såg sig omkring: "Vad är det som händer? Jag anar jakt, liv och rörelse här i närheten. Är det något jag missat?"

Rent allmänt vid stiltje gäller det att röra sig väldigt tyst och försiktigt i båten. Inget skrap eller buller. Särskilt inte när man ror. För det får man ofta göra eftersom man inte driver någonting. Så gäller det att ha en bra fluga. Och det har jag. Den är så överjordiskt, övernaturligt bra att det är rent häpnadsväckande.
Tre exemplar använde jag idag. Den första till och med femkilosgäddan, för efter det hade wiretafsen börjat ge sig. I den hade jag för första gången blandat in några gröna flashfibrer bland de blå. Ja, de har alltid en grundstomme av zilver förstås. Men det blå lyser igenom och tillsammans med det gröna såg det faktiskt väldigt läckert ut. Men som sagt, det är mest för människoögonen. Gäddorna bryr sig måttligt, tror jag. Det händer att jag byter tillbaka till rent zilver bara för att testa och jag märker ingen skillnad.

Gäddorna är växelvarma. När det är varmt ökar deras ämnesomsättning. Det blir hungrigare och därmed äter de mer. Eller åtminstone vill äta mer. Så de är helt enkelt mer på hugget. Men det är bara en delförklaring. Som vanligt har jag ingen aning varför gäddorna beter sig som de gör. Eller att de finns, eller inte finns, där, där men inte där.

Som jag antar alla tacksamt noterat, var det länge sedan jag plågat allmänheten med just videofilmer. Jag har nöjt mig med att klippa ut bilder från dem. Det har ju heller inte rört sig om några spektakulära fångster heller. Men det skulle inte förvåna mig om jag inte klipper ihop alla små snuttar jag samlat på mig ända sedan i våras till en kavalkad. Jag filmade givetvis den här kampen och var väldigt spänd på att se hur den blev. För då tyckte jag att nu jäklar, nu har jag verkligen lyckats få med det väsentliga. Men som så ofta när man kommer hem och fört över filmen till PCn och ska kolla, så blir man besviken.  Det ser inte hälften så häftigt ut som när man själv upplevde det. Man råkar fokusera på fel saker, man har polariserande solglasögon på sig men det har inte kameran, linsen bländas av solen och så vidare.

Jag ändrade mig. Jag klippte faktiskt ihop en liten film om enbart femkilosgäddan. Ingen musik och bara datumet som text. Inte ens fem minuter.

Nu går jag in i min sista semestervecka och åter verkar det bli en period med mycket blåst tyvärr. Nu närmar sig vadningssäsongen alltmer men jag ska verkligen försöka få till fler båtfiskedagar även i september. Men vädret får bestämma.

Som sagt, mycket skrivarbete blev det idag. Då menar jag att jag hela tiden får lägga spöet åt sidan, ta fram fodralet med papper och penna och anteckna vikt, antal och klocklag för varje gädda, annars glömmer jag. Jag minns inte om jag nämnt det men jag landade hela 20 gäddor innan jag tröttnade.

Fiskejournal 2013
2013-08-10 Gädda 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 07:45 Nej
2013-08-10 Gädda 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 08:00 Nej
2013-08-10 Gädda 3 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 08:15 Nej
2013-08-10 Gädda 3 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 08:30 Nej
2013-08-10 Gädda 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 08:45 Nej
2013-08-10 Gädda 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 09:00 Nej
2013-08-10 Gädda 5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 09:30 Nej På bild och film
2013-08-10 Gädda 3 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 09:45 Nej
2013-08-10 Gädda 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 10:00 Nej
2013-08-10 Gädda 3,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 10:15 Nej
2013-08-10 Gädda 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 10:30 Nej
2013-08-10 Gädda 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 10:40 Nej
2013-08-10 Gädda 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 10:50 Nej
2013-08-10 Gädda 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, lugnt 11:00 Nej
2013-08-10 Gädda 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag SV 11:30 Nej
2013-08-10 Gädda 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag SV 11:45 Nej
2013-08-10 Gädda 2 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag SV 12:00 Nej
2013-08-10 Gädda 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag SV 12:10 Nej
2013-08-10 Gädda 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag SV 12:20 Nej
2013-08-10 Gädda 2,5 Zilverzara Ja Nej Edge AFTM 6 Sjunklina Sol, svag SV 12:30 Nej