Växlande. Blåste oroväckande på morgonen. Men ökade inte utan tvärtom mojnade lite. Först mulet och några regnstänk. Så lite lättande molntäcke med solglimtar. Så åter lite kortvarigt regn.
Vinden ökade på eftermiddagen. Sydlig.

Vattenståndet låg på cirka 5 cm över.

13-08-18

Att kasta med Atlantkabeln

Så ungefär kan man uttrycka det när man använder Airflos snabbsjunkande lina. Men jag fick vad jag betalade för och hade valt så det är bara att gilla läget. Jag undrar vad som hänt med Cortland. Det betraktades som den absolut bästa linan när jag började som flugfiskare. Särskilt 444:an.
Jag kom att tänka på det när jag var igång och sökte linor på nätet. Alltså hos de olika firmorna. Ingen förde ju Cortland. Googlade på Cortland men med dåligt sökresultat. Förmodligen har väl det köpts upp och bytt namn. Då, på 70-talet när man var väldigt aktiv flugfiskare betraktades just Airflo som ett dåligt skämt. Om jag minns rätt var de nya då och kom med en stum lina som var helt omöjlig. Jag kommer inte ihåg exakt på vilket sätt. Var den väldigt stel...?

I alla fall så använde jag den för första gången idag. Vilken skillnad! Mot den långsamtsjunkande alltså. Den här sjönk som en blyklump i rasande fart så fort den nådde vattenytan. Och det kan jag ju inte klaga på eftersom det var det jag ville. Den kastade och sköt något så otroligt också. Jag hade riggat den på ett gammalt ABU-spö, en tiofotad 6-7:a. Så det tog en bra stund att vänja sig.
Jag tror många har för sig att ju längre man kastar desto bättre är det. Helt fel enligt min ringa åsikt. Både när man fiskar från båt och när man vadar gör man klokt i att hålla inne på kastlängderna. Finns ingen anledning med långa kast. Det ger bara en massa extra löslina att hålla reda på. Som kan trassla in sig och tar onödigt lång tid att veva in om man skulle råka få på en stor fisk. Nä, en båt driver ju och vadar man så går man ju dit man vill.  Står man på torra land är det kanske en annan sak. Som i Trollemölla till exempel.

Men det var svårt att göra korta kast med den linan.

Det höll knappt på att bli något fiske överhuvud taget idag. SMHI lovade svaga vindar och även så blåste det bara 3 sekundmeter ute på Utklippan när jag körde hemifrån kvart i sex. Så kom jag ner till stan och Långö. Och ju närmare stan jag kom desto mer vinklade flaggorna ut sig från sina stänger. Så där stod jag på parkeringen och tvekade. Gick ett par steg framåt. Stannade och funderade. Gick tillbaka till bilen och stannade. Gick åter fram en bit. Så där höll det på ett bra tag innan jag till slut tog Gud i hågen och Djävulen i båten och körde ut.

Varför har jag inte ens flytväst om jag är så feg av mig?
Ha, det har jag. Fast jag tar av mig den när jag väl kommit fram till fiskeplatserna. Och det är ju inte så att jag tror jag ska gå under med man och allt för att det blåser lite utan mest för att det inte går att flugfiska då. Plus att blåser det redan på morgonen så är ju risken betydligt större att det ökar senare på dagen än att det minskar. Men även det har hänt ibland.

Nu idag var det lite på gränsen. Körde långt ut, till de yttersta skären och grunden och faktum var att det blåste mindre där ute än inne vid land. Vilket det som sagt kan göra. Men där gick å andra sidan dyning.

Men där var det till min överraskning väldigt dåligt med fisk. Inte ett hugg faktiskt. Visst, det tog ett bra tag att få ordning på grejorna och vänja sig vid linan men snart nog var det som förr i tiden igen.

Bilden ovan är från första hugget och inne vid land faktiskt.  Kul. Fem kilo igen.

Här en bild från lite senare när det blev riktigt skönt. Kommit in mer i lä och börjat hitta gäddorna. Solen gjorde försök att titta fram. Men de mörka skyarna kom och gick. Och precis som jag alltid brukar hävda; är det dåligt på ett ställe är det bara att starta motorn och köra till nästa.

Det var ansträngande fiske idag. Inte så att spöet var tyngre utan mer att jag fick snabba upp allting. Jag drev ju ganska fort och då gällde det att ta in linan blixtesnabbt annars gick ju flugan i botten. Vänsterarmen gick som kolibrivingar. Jag hade med det andra spöet och rullen med den långsamtsjunkande linan och funderade flera gånger på att rigga upp det men lät bli. Det blev inte så att jag höll till ute vid de allra yttersta skären och djupgrunden utan traditionellt nära land. Fisken visade sig också stå ganska grunt. Fast vad är grunt?

Jag menar själva botten kan ju vara en 3-4 meter ned men så tillkommer ju en massa stora stenar som i sig kan vara ett par meter höga. Och så ovanpå det tång som i en del fall når ända upp till ytan. Så var står egentligen gäddorna?

Det är nästan man funderar på den här nya generationen beten jag läst om. Från USA givetvis där drönartekniken utvecklats. För ett par år sedan spånade jag om små drönare med kameror jag kunde använda till att filma mig själv när jag var ute och vadade. Mest på skämt men nu finns de. Ja, inte för att filma just vadande flugfiskare i första hand men för övervakning, spaning och liknande.

Så jag blev inte förvånad när man konstruerat drönare i form av wobblers. Allt det tekniska blir ju bara mindre och smartare. Där sitter fiskaren i båten och styr sin wobbler via sin surfplatta eller smartphone-app. Ser det drönarwobblern ser på sin skärm.
Och det måste ju vara perfekt att man styr undan från stenar, låter den dyka ner mot bottnen och följa den. Eller styr undan tångruskor och mot den där stora gäddan man ser sticka fram huvudet bakom en sten. När fisken hugger blinkar en röd lampa och det piper till. Den riktigt avancerade sportfiskaren har förstås allt kopplat till en motordriven rulle som känner av motståndet och kan släppa ut lina vid rusning och veva in när trycket lättar.
Sådana flugrullar fanns ju förresten redan på 70-talet. Fast de var fjäderbelastade och det gick trögare och trögare att dra ut löslina. Fick man sedan napp var det bara trycka på... på...? Inte en knapp utan ett reglage av något slag har jag för mig. I alla fall löste det ut den hårt spända fjädern och blixtsnabbt satte spolen igång och rullade in både fluglina, tafs och fisk i ett enda huj. Men av någon anledning blev det aldrig någon riktig hit. Inte här i alla fall. Ja, jag hade förstås ingen sådan själv.

Och det lär heller inte bli aktuellt för min del med de här nymodiga drönarwobberna när de väl kommer till Sverige. Och det inte bara för att de lär kosta skjortan så här början. Tror inte jag klarar av tekniken. Jag har precis skaffat en ny mobil men den visade sig betydligt smartare än jag själv nämligen.

Här vid 12-tiden kom det en lättare regnskur så det blev regnjacka på. Jag trodde fisken var betydligt större än den visade sig vara så det är därför jag knäppte på kameran.

Nu är både semestern och sommaren slut. Åtminstone känns det som sommaren tagit slut just nu. Men visst kan det bli fina sommardagar även i september så jag hoppas verkligen jag kan komma ut med båten igen.

Om någon vill läsa mer om de här nya drönarbetena så har jag faktiskt glömt webadressen med det var på samma ställe jag hittade den här FAKE-studien jag berättade om för ett par gånger sedan.

Fiskejournal 2013
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 5 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 08:45 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 2,5 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 09:45 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 2,5 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 10:00 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 3 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 10:30 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 2 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 10:45 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 2 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 11:00 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 3 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 11:15 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 3 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 11:30 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 2,5 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 11:40 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 2,5 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 11:50 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 3,5 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 12:00 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 2 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 12:30 Nej
2013-08-18 Gädda Någonstans ute i havet 3 Zilverzara Ja Nej ABU 10 fot AFTM 6-7 Snabbsjunkande WF-6 Växlande molnighet, s-m S 13:00 Nej