Växlande molnighet. På eftermiddagen ett par regnskurar. Även vinden växlade. Ibland lugnt och ibland blåste det till. Omöjligt att fastställa någon riktning.
Två regnskurar kom det på eftermiddagen; en kortvarig och en lite längre och häftigare.

Vattenståndet var betydligt lägre än vanligt, särskilt i nedre dammen.

13-08-31

Fiskdamm

Ja, en sådan där de hade på barnkalas förr. En filt skärmar av ett rum. Framför samlas barnen och får en pinne med sytråd med en säkerhetsnål i änden. Bakom filten en person som fäster en godispåse eller en liten present i nålen och rycker lite i linan. Varpå barnet med tindrande ögon halar hem fångsten.

Så kändes det lite idag i Trollemölla för min del.

Med den stora skillnaden att man inte halade hem någon fångst med varje kast. Långt, långt därifrån. Plus att kanske ögonen inte tindrade så där jätteofta. I mitt fall dock två gånger under dagen.

Vad jag menar är att idag var det rena lotteriet om man fick något eller inte.

Det är inte något klagomål från min sida för kör man till Trollemölla och liknande ställen vet man ju vad man ger sig in på. Eller i.

Vad jag också menar är att idag blev det inte läge för rent flugfiske.

Det vill säga att det spelade roll vilken fluga eller fiskesätt man körde med.

Allt gick precis lika bra. Eller dåligt.

Idag var det mer än vanligt tur och tålamod som gällde.

Så inte spelade det någon roll att jag speciellt för idag bundit upp de här fyra, nya, svarta, fantastiskt insektsliknade nymferna på bilden till vänster. Kolla sättet med enkelkrok och påsatt bakdel.

Ingen missuppfattning om det sista, om jag får be!

Bunden givetvis på Kamasan metkrok.

Annars är det en av de absolut roligaste höjdpunkterna en dag i Trollemölla när fisken börja vaka. Alltså riktiga matvak och man kan få dem att hugga på en liten March Brown eller annan "riktig" fluga.

Det brukade alltid inträffa några gånger under dagen särskilt i Övre Dammen då och då.

Men så icke idag. Det kan ha berott på att den var så gott som helt rensad på vegetation.

Det kan också bero på att den mesta fisken var nyinsläppt, jag vet inte.

Jag hörde att de haft problem med vattentillgången den här torra sommaren. Många stora regnbågar hade tydligen dött.Men det var gott om fisk i bägge dammarna efter vad jag kunde bedöma. Det såg man särskilt tydligt i nedre dammen precis när vi började fiska. De simmade omkring i små grupper fram och tillbaka. De vände och följde flugan, kollade lite och vände ytterligare en gång. Så där höll de på ett bra tag.

Till sist fick en för sig att ta. En av de svarta nymferna på bilden ovan. Förmodligen kunde jag ha på vilken annan skämtfluga som helst just då, tror jag. Men visst var det kul och visst kändes det skönt att redan på morgonen, dagen var så att säga räddad.

Så här såg det ut:

Fem kilo vägde den. Den gjorde en låång rusning, ut med en bra bit backing och så var det bara i princip att veva hem den. Tänk om jag hade fått den i havet. Helst efter ett par år i frihet. Då hade jag nog hållit på än och drillat den. Då hade den haft hela fenor. Och inte ett uns överflödigt fett på kroppen, som det brukade stå i del böcker jag läste som ung. Nu var den vingklippt. Synd.

Dagen följde gängse mönster. Man gick omkring. Stannade till på olika ställen och kastade. Både Övre och Nedre. I alla fall jag spanade hela tiden efter vak. Men som sagt, mycket dåligt med den varan idag. Efter en kort regnskur fick jag min andra och sista fisk. Bägge tog väldigt nära land. Mitt framför fötterna på mig och jag förde liksom spöet bakåt så inte flugan skulle stanna för jag såg ju fiskarna som följde efter. Så där hade jag fel när jag påstod att det är bra att kunna kasta långt just i sådana här vatten. Eller det är det säkert men inte nödvändigt.

Ofta efter en dag i Trollemölla brukar jag ångra att jag inte gjorde det eller det. Varför använde jag inte just den flugan, varför bytte jag inte fluga oftare eller varför tog jag inte med mig min snabbsjunkande lina eller som idag; varför gick jag inte över till andra sidan. Skogssidan vid Nedre, den som syns på bilden. Det verkade nämligen som all fisk samlades där senare på dagen. Jag vet att det brukar vara en dels favoritställe men själv brukar jag inte ha tålamod att hela tiden fastna i träden.

Men nästa gång lovar jag att gå över dit! Ta det korta spöet och korta ner tafsen ytterligare och så en stor svart nymf. Så bara hysta ut den ett par meter.

Jag glömde ta den traditionella bilden på regnbågen precis när den är landad med spö och fluga vid sidan om.

Så jag tog den här, när jag kommit hem istället. Ha, det är ju här som de kommer till sin rätt också; som goda matfiskar. Maträtt, med andra ord.

Jag hade tänkt fråga vad de får för mat, regnbågarna men det blev inte av. Jo, att de får pellets fattar jag ju men vad består de av?
Mer än karotin alltså.

Jag antar det har betydelse för näringsvärdet och halten Omega 3. Förr, för vääldigt länge sedan, på Lemmings tid påstods det att han matade dem med hela sillar från Simrishamn och det var därför de var så goda att äta.

Plus att det var därför den vita saran var så bra där. Fast det sistnämnda stämmer nog inte för det är den fortfarande.

Rent ekonomiskt är det nog en dålig affär om man räknar kronor per kilo och jämför med norsk fjordlax. Men det är ju inte därför man åker till Trollemölla även om det för mig är en viktig del i det hela.

Jag hörde om Bondemölla där man tydligen betalar 300:- för själva fisket och sedan får köpa den fisk man vill ta hem. Inget för mig, tänkte jag. Då kan man mycket hellre hålla sig till mitt flugfiske efter gädda. Helt gratis och kan jag säga, en femkilos sommargädda bjuder på minst lika hårt motstånd som en fenklippt, femkilos tamregnbåge. Minst!

Och köpa norgelax för mellanskillnaden.

Nej, det ska betyda någonting att få fisk, är min uppfattning.

Men om man skulle få maxfångsten, fyra styckna i femkilosklassen då? Men då fick man räkna med färdkostnad och annat... Och även att norgelaxen är filead... Hm...?

Nu blev det svårt...

Jag har inte full koll på hur det gick rent allmänt. Men jag tror det var ungefär som vanligt. De flesta fick nog fisk, några fler och andra färre. Nästan samtliga regnbågar höll sig i fyra-femkilosklassen också.

Så var dagen ur min upplevelse- och synvinkel. En dag det både hade kunnat vara bättre men också betydlgit sämre.

Fiskejournal 2013
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2013-08-31 Regnbåge Trollemölla 5 Svart nymf Nej Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina Växlande molnighet 08:20 Ja
2013-08-31 Regnbåge Trollemölla 4 Regnbågssara Nej Nej Ja Edge AFTM 6 Sjunk, långsam Mulet 14:30 Ja