Frisk till hård västlig vind. 15 sekundmeter vid Utklippan. Mulet och mestadels regn. Särskilt under den senare delen av förmiddagen. Då häftigare också.

Starkt skiftande vattenstånd. Tidigt på morgonen minus 15 cm och på eftermiddagen var det uppåt plus tio cm.

13-09-02

Måndag

Äntligen riktigt fiske

Med riktigt fiske avser jag främst vadning, hård blåst, regn och att min beräkning av var gäddorna skulle finnas just idag stämde. Plus att det nu är höst och september. Fast redan dagen efter var sommaren tillbaka med solsken och värme precis hela dagen.

Riktigt, riktigt roligt var det idag.

Även tillbaka med hoppandegäddabilder. Tagna med stillbildskameran förstås. Hela sommaren har jag kört med foton klippta ur filmsnuttar och det har varit väldigt bekvämt och bra även om bildkvaliten blir lidande på det sättet. Från båten är det svårt att få intressanta bilder med stillbildskameran, tycker jag.

Jag hade fått binda upp ett par nya flugor i enbart zilver för jag märkte att så gott som samtliga hade inslag av främst blått. Ja, jag fortsatte min studie över olika färger på flugan där min tes är att det spelar liten roll. Men det är alltid roligt att få anledning att tillverka nya flugor. Jag gör dem numera längre än någonsin. Longley-long som det står i visan. Konsten är ju att de samtidigt ska vara så lätta att det går att kasta med ett klass-5-spö.

Jag landade 11 gäddor under några timmars fiske, hade några följare och tappade ett par stycken så nog funkar det lika bra med rent zilver som med blått. Tyvärr ingick ett par i fyra-femkilosklassen bland dem som jag missade.

En tog flugan förresten. En märklig freak accident för den klippte linan ovanför wiretafsen som jag gjort extra lång till och med.

Annars var de gäddor jag missade extra små vilket jag tror kan ha att göra med att vingen var så lång. För de små gäddorna, tror jag, siktar inte på huvudet på den stora sill de får för sig att det är som kommer simmande, utan siktar mer på mitten av kroppen. För att sedan vända den med huvudet först och börja svälja den så bara stjärten sticker ut.

Precis som jag sett på TV när de filmat smågäddor i akvarium som tar mört. Och det är förstås enbart en fördel om man slipper landa en massa smågäddor.

Den här bilden är uppenbarligen klippt ur en filmsnutt jag tog för jag trodde gäddan skulle vara större än den visade sig vara. Det blir som sagt sämre kvalitet och varför jag ser ut som mannen utan ansikte vet jag inte.

Kombinationen hård blåst och lågvatten i ett par dagar har gjort att fullt med bottenalger ryckts upp och flöt omkring på en del ställen så det var nästan omöjligt att inte få på kroken eller att den la sig runt slingorna på löslinan i vattnet. Det fastnade till och med på tafsknutarna. Samtidigt är det bra att det rensar upp.

Det verkar vara extra mycket ålsgräs och andra algsorter i år också. Även på land är strandvegetationen extra hög, tyckte jag. Effekter av den ovanligt varma sommaren förmodligen.

Eftersom jag ligger lite efter med fiskdagboksskrivande vet jag ju att vädret återgick till rena högsommarvärmen hela veckan efter den här dagen också. Dimmiga morgnar och soliga dagar.

Egentligen skulle jag fortsatt fiska någon annanstans när det här stället var färdigfiskat men just då ösregnade det. Jag vill nämligen inte packa in mig och mina blöta vadare, regnkläder och allt annat i bilen och bara köra en kort sträcka. Rutorna immar igen då och även sätet blir blött.

Så jag drog ut på tiden där jag var istället och väntade på att regnet skulle upphöra. Vilket det inte gjorde så jag packade ihop mig och körde hem istället.

På omvägar hörde jag att jag ansågs konservativ. Alltså i mitt sätt att fiska. Till det vill jag bara säga ett bestämt: Hrumpft! Det var det värsta jag hört!

Jag, som om inte kanske var den allra förste som började med gäddflugfiske men i alla fall en av pionjärerna. Jag, som uppfunnit först den vita gäddsaran och sedan under alla år utvecklat, förfinat, förbättrat den till världens absolut bästa gäddfluga! Jag, som uppfunnit och utvecklat gäddflugfiske med superlätta redskap. Jag, som var den förste med fiskebilder ur ett fps-perspektiv. Likaså med mina fiskevideor. FPS-perspektiv är att jag under alla år (iaf sedan -94) spelat Doom, Quake, Halflife och liknande spel (First Person Shooter) och därför blev det naturligt att börja experimentera med det perspektivet. I synnerhet som jag fiskar ensam. Så gott som alltid. Och hur konservativt är det att binda flugor på metkrok egentligen?
Allt detta har jag hållit på med i alla år utan att ändra mig det minsta!

Hm... Vänta lite nu... Kan det vara därför jag anses kons...? Äh, jag tror vi bryter här!

Fiskejournal 2013
2013-09-02 Gädda 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 07:00 Nej
2013-09-02 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 07:30 Nej
2013-09-02 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 08:00 Nej
2013-09-02 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 08:30 Nej
2013-09-02 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 09:15 Nej
2013-09-02 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 09:30 Nej
2013-09-02 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 10:00 Nej
2013-09-02 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 10:15 Nej
2013-09-02 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 10:30 Nej
2013-09-02 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Regn hård V 11:00 Nej  På bild