Mulet och regn. Fast ett väldigt lätt duggregn som pausade då och då.

En ytterst svag nordvästlig vind som dels upphörde helt och dels vände till mer västlig riktning vid middagstiden men fortfarande väldigt svag.

Vattenståndet låg kring minus 5 cm.

13-09-17

Märklig dag

Först var det vädret som var mycket märkligt. Först hade det talats om friska vindar både som igår och idag när jag kollade på morgonen på SMHI. Att det stämde som igår visste jag ju. Men jag har lärt mig att strunta i prognoserna och mer lita på vindhastighetarna i realtid. Jag brukar kolla på väderstationerna; Skillinge, Hanö, Utklippan och Ölands södra udde. Jag tror det var första gången såg såg siffran noll meter per sekund. Det var i Skillinge men de andra låg inte långt efter. Om nu 0 är en siffra vilket jag har för mig den inte räknas (!) som.

Jaha, tänkte jag, här gäller det att inte låta sig luras; snart friskar det väl i. Men det gjorde det inte. Fast jag valde ett annat ställe där man kunde passa på när det inte blåste för mycket. Ja, att jag skulle ut och vada hade jag ingen tanke att ändra på för regna lite gjorde det och då gillar jag inte att vara ute med båten.

Prövade några olika vikar och låt mig först än en gång beklaga mig över den tropiska växtligheten i mina vatten. Suck, säger jag bara, det är inte bara det ymnigt växande ålgräset att reta sig på utan även det flytandeomkring bandgräset på ytan. Det är nästan ännu värre. Det som lägger sig i långa stråk kilometervis och hela tiden fastnar på kroken. Och är det helt vindstilla som idag, blir det ännu värre för då ser vattenytan prickig ut och det bara ligger där i ytan och lurar.  Eller om man ska vara riktigt noga så rådde en väldigt lätt bris men eftersom den var nordvästlig var det lä vid den kust jag gick längs. Fast den dog ut helt efter ett par timmar.

Tja, det hindrade mig inte från att plocka en hel del smågäddor. Och lurade ännu fler att åtminstone följa efter och dra upp plogfåror på ytan. Så visst var det trevligt. I synnerhet som jag tog mig till ett kustavsnitt där det varit lä i går. För som igår hade det blåst friska väst-sydvästliga vindar. Och regnat ännu mer. Där slapp jag i alla fall bandgräset som tydligen hunnit segla iväg någon annanstans. Ja, det är inte bara dagens väder den vane gäddfiskaren har att förhålla sig till utan även gårdagens.

Gott om smågäddor var det även där och absolut spegelblankt. Räknas förresten en trekilos som liten?
Nä, egentligen inte. Inte av mig i alla fall. Fast ibland får jag erkänna, brukar jag bunta ihop alla gäddor mindre än fem kilo som smågäddor. Det är mest för att verka lite världsvan och överlägsen och liksom ha samma attityd som de stora pojkarna i branschen. De som helst måste få minst en tiokilos för att dagen ska räknas som lyckad.
Och om en trekilos är liten, vad ska man då kalla en enkilos?

Nå, fortsatt trevligt och behagligt var det och väldigt kul att följa flugans gång och kolla efter små uppbuktningar på vattenytan, små vågrörelser som inte var naturliga och givetvis de där målmedvetna små tsunamis som bara uppstod och satte full fart mot flugan. Som jag då hastigt ryckte undan i många fall eftersom det verkade vara väldigt små gäddor som gav upphov till dem och som jag inte ville hålla på och kroka av. Både för deras egen, mina fingrars och wiretafsens gemensamm skull. Det syns ju extra tydligt när det är spegelblankt.

Fast, tänkte jag framåt halvtolvtiden, den här dagen förbigår jag med tystnad. Det vill säga jag slipper hålla på och försöka skriva något vettigt om den. Ingenting har ju hänt! Finns ingenting att berätta. Nä, jag nämner det kanske med några ord efter nästa fisketillfälle och låtsas som det regnar. Vilket jag för övrigt inte behövde låtsas även om det bara var knappt märkbart.

But it's not over until it's over, som det brukar heta. Jag är väl medveten om det. Det där att det plötsligt kan blixtra till. Det där oväntade.
Som både kan och egentligen ska hända när man minst anar det:

Fick väl ett hugg och tänkte att "Åh, den här verkar ju lite större. Minsann om jag inte sätter upp kameran så jag kanske ändå får en bild på en fyrakilos. Har jag tur så är det en i den klassen."
Som jag brukar, lät jag fisken gå som den ville för det brukar vara besvärligt att hitta någon lämplig sten i närheten att rigga upp kameran på. Det är bråttom också för jag vill ju gärna ha lite liv kvar i fisken när det väl är klart så det blir lite spännande, plaskande filmsnuttar att eventuellt visa upp.

Jag vet ju att det anses som en dödssynd i sådana här sammanhang att ge slaklina ens ett par sekunder för då släpper fisken obönhörligen. Men det gäller givetvis inte om man använder Kamasan metkrok #6. Det är sant! Så gott som samtliga som sitter kvar de första fem sekunderna sitter fast ända tills jag själv lossar kroken. Det gäller gäddor och det gäller regnbågar. Stora som små.

Faktum var att ända tills jag bogserade in gäddan på grunt vatten hade jag ingen aning om hur stor den egentligen var. Men vad har en niokilosgädda att sätta emot den obönhörliga styrkan, styva ryggraden och enorma kraften hos ett tiofots flugspö klass fem? Platt intet.
Skojar jag?
Absolut inte. Här skojas det aldrig.

Nej, den uppförde sig så snällt och lugnt att jag fått trekilos som varit livligare. Här kan jag tyvärr inte brodera ut texten och hitta på vilda rusningar, skrikande slirbroms och höga hopp.

Nä, för jag har ju allt på film.

Kanske ser det lite klantigt och långdraget ut men det har sina orsaker. Dels försöker jag alltid få gäddan att visa sig på nära håll för kameran. Gärna plaska och ha sig så det ser häftigt ut. Det funkade tyvärr inte så bra här utan den höll på att välta ner kameran i vattnet istället. Så är det också det som jag brukar hävda att man vinner ingenting på att försöka greppa en stor gädda i förtid, innan den har blivit lite trött så den inte får spelet när man gjort sitt gälgrepp och då kan fördärva både sig själv och andra. Fast på den här såg inga allvarliga tendenser i den riktningen, den verkade närmast likgiltig. Det var nästan som den kände igen mig och tänkte att, "Jaså, är det bara du. Jaha, släpp loss mig nån gång då; vad väntar du på?"
Plus att jag inte förrän då såg hur stor den verkligen var och tänkte att den här bara måste jag ju väga.
Mitt ögonmått är bara kalibrerat till gäddor upp till fem, sex kilo, därefter tar mätområdet slut. Så jag fick krångla fram vågen och dona lite med det.
Att jag höll på och stirrade så länge på vågen berodde just på att jag inte trodde på mätresultatet. Nio kilo! Wow!

Det är också därför som jag efteråt stirrar på själva vågen för att kolla att det är rätt skala jag läste av. Alltså kiloskalan istället för pundskalan. Visst var det rätt skala men i ärlighetens namn var det länge sedan jag använde vågen och hur den i sin tur är kalibrerad vet jag inte.
Jag vill absolut inte göra en Putin heller men jag tror det framgår på filmen att ordentligt stor är den. Så några hekto hit eller dit är inte så viktigt. Den passerade ju inte över den magiska tiokilosgränsen.

Som jämförelse är det bäst att nämna att jag själv är strax över 1 och 90 lång. En klar fördel när man vadar men inte när man håller upp fisk. De flesta ser så små ut då när man själv är så pass lång. Kanske ska jag skaffa en digital våg?
Fast så sällan jag behöver väga fisk har väl batteriet tagit slut då.

Lite ironiskt använde jag heller inte en av de där extralånga, extrastora flugorna jag nämnt utan eftersom det bara fanns smågäddor där, var det en vanlig, lite mindre modell jag offrade. Ja, de slits hårt.
Det är den flugan jag visar upp alldeles i början av filmen.
Jag tänkte nämligen försöka få med de där plogfårorna jag nämnde fast det lyckades inte. En liten gäddan högg direkt istället.

Attans också, jag glömde ju tjohoa!

Nu grumlas glädjen så här i efterhand när jag började tvivla lite på vågen. Och inte kom jag på tanken att mäta den heller. Det glömmer jag förresten varje gång jag får en lite större gädda. Trots att jag har markerat längdmått på spöet. Men det är så mycket att tänka på och allt ska ju gå fort också så gäddan kommer i vattnet igen så snabbt som möjligt. Och när man filmar blir det extra viktigt att inte göra bort sig för mycket också. Ibland händer att folk har synpunkter både på det ena och det andra man gör nämligen.

Ja, ja, i alla fall är den här gäddan den största jag tagit på flera år även om jag tvingas erkänna en viss osäkerhet exakt hur mycket den vägde. Jag får väl kolla upp marknaden för digitala vågar då. Det är väl som med allt annat digitalt; de blir väl både mindre, bättre och billigare hela tiden.
Kanske det till och med finns en våg-app till mobilen? OBS, det sista var bara ett våg-at skämt. Eftersom det var spegelblankt kan jag heller inte avända någon variant på den redan dåliga vitsen att gäddan kom på en våg.

Göra en Putin: Kraftigt överdriva en gäddas vikt.

Fiskejournal 2013
2013-09-17 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 07:45 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 08:00 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 08:30 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 09:00 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 10:00 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 10:30 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 10:45 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe två 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 11:20 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 11:30 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 11:40 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 11:50 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 12:00 Nej
2013-09-17 Gädda Ställe två 9 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet duggregn lugnt 12:15 Nej