Kall frostig morgon. Växlande molnighet. Kyligt.

Växlande vindar.

Fortsatt lågvatten i Nedre Dammen.

13-10-01

Trollemöllas förbannelse

Först bara bildbevis på att jag minsann kan binda andra flugor än zilverzaror:

Tyvärr fick jag ingen fisk på någon av dem. Vilket kan bero på att jag inte fick anledning att byta till någon av dem. Men sådant vet man inte i förväg och det är bra att vara förberedd på det mesta.

Ja, idag var jag tvungen att köra de drygt 15 milen till Degerberga i Skåne för att fiska i Trollemölla. För att jag hade bokat den dagen redan i mars och det går inte att avboka. Jag tänkte så för en månad sedan när jag var där att det är dags att bryta den förbannelse som gör att jag känner mig tvingad att fiska där minst en gång om året. Idag var det en så kallad öppen dag där vem som helst kan köpa fiskekort. Annars är det klubbar och liknande som bokar hela anläggningen. Sist tyckte jag det blev lite för konstlat, lite för slumpmässigt, lite för lotteribetonat. Nackdelen med så stor fisk är att de sällan vakar. Nästan samtliga som dras upp väger så där mellan 4-6 kg.
Så jag tänkte att blir det likadant idag ger det mig styrkan att stanna hemma nästa år. Och spara de minst 900:- det kostar. Och fiska gädda helt gratis istället. När man fiskar gädda är det svåra (OK, i mitt fall ska det stå "svåra") att hitta gäddan. När man väl gjort det, hugger den på flugan. OK, undantag finns, det vet alla gäddfiskare men i Trollemölla är det precis tvärtom. Där ser fisken flugan i så gott som alla kast men bryr sig inte om den. Utom då och då någon gång per dag då den får för sig att ta flugan. Och vilken fluga man har på verkar inte ha någon som helst betydelse. Helt slumpmässigt.
Och hur kul är det?

Det började bra. Det vill säga dåligt. Ingen fick något på länge. Man kastade och kastade. Inget liv i dammarna, vad man kunde märka. Annars brukar första timmen vara den säkraste. "Idag verker det trögt" sa alla. Visst, en och annan fisk började hugga men vid middagstid hade inte många tagits. Själv hade inte haft en enda intressent. Att det var dåligt överlag trodde jag berodde på att det varit så kallt under natten. Men efter lunch började det hända saker. För de andra. Den där särskilda Trollemöllakänslan; alla andra får fisk utom jag... Åh, så synd det är om mig!

Bra, tänkte jag, nu blir det lätt att avsluta den här affären med Trollemölla för gott. Och så slipper jag hålla på att kladda med och ta hand om fisk när jag kommer hem.

Men då hände det här:

Och sättet jag fick den på! Det var i Övre dammen vid den så kallade Munken; till höger om den. Jag såg att en fisk höll till strax utanför busken som hängde ut över vattnet. Jag tog spöet med flytlinan och en stor trollsländenymf på och la den där omkring. Jag hade sett de vågrörelser som uppstår då en fisk vänt strax innan den skulle bryta vattenytan.
Och den tog flugan innan jag hade satt den i rörelse!

Kul. Då slapp jag i alla fall gå helt bom vilket är en otrolig skam och nesa här i Trollemölla. Men det ändrade faktiskt inte mitt beslut.

Här en liten film som visar hur fisken tar den enda befintliga chansen att komma undan. Det var nästan den lyckades! Alltså den simmade in under och in i busken och det var med nöd och näppe jag lyckades styra undan den ut på fritt vatten igen.

Det var nästan jag tyckte lite synd om den stackars regnbågen som kämpade på så tappert. Jag tror den bodde under busken också... Den ville tillbaka till sitt trygga hem...

Det är bara en kort film och tur är väl det för den är sämre än dem jag brukar lägga ut.
Dels hade jag en lågt stående sol rakt i ögonen och dels använde jag en kamera med sämre vad-heter-det? vidvinkel? Det som mäts i grader och inte är så högt på den här som andra. Det som helst ska vara 170 grader. För att man ska få med så mycket som möjligt.

Och så till råga på allt har mitt ordinarie filmprogram här på PCn slutat fungera så jag använde ett annat jag inte riktigt behärskar.

Men de som har varit i Trollemölla känner säkert igen sig.

Men senare på eftermiddagen slog förbannelsen till med full kraft. Det var i Nedre Dammen och jag satt på en sten. Den som är längst till höger vid bäcken från Övre Dammen. Dels för att jag var trött på att stå och dels för att det är väldigt bra att hålla en låg profil. Nu såg man mer fisk i rörerelse. Både för att jag satt för då blir de inte så skygga och för att då blev synvinklen mot vattnet bättre. Även med polariserande solglasögon och avskärmande hattbrätte, kan det ändå vara svårt att komma under reflexer från vågor och ljus ibland.

De som snabbt passerade var ingen idé att försöka på. De såg inte åt flugan. Men så var det andra. Som rörde sig långsammre. Och en del som stod nästan stilla. Där blixtrade det till. Där bedrev jag lite äkta flugfiske, tyckte jag. Där kunde man försöka lägga flugan i passande läge. Där högg flera regnbågar och där hade jag en ytterst spännande och rolig timme.
Fast... Eh... Tyvärr tvingas jag erkänna att en stor regnbåge släppte... Och det efter en lång kamp där jag precis tagit håven och bara hade att landa den. Ytterst pinsamt ju, när jag hävdat att med Kamasan metkrok händer aldrig det. Så jag får ändra det till att det nästan aldrig händer.

Jag hade bud på flera. Men det är nackdelen när man ser fisken. Åtminstone jag har en tendens att göra mothugget alldeles för tidigt. Särskilt var det en väldigt stor som missade i hugget tre gånger. Jag såg sällan själva flugan utan fick gissa var den befann sig och gissa när fisken gapade över den. Så jag slet den ur munnen på dem innan de stängt till den. Gång efter gång.

Fantastiskt roligt var det och hög puls och hjärtklappning gav det. Jag inbillade mig också att det var just den här fina trollsländenymfen som gjorde skillnad. Den kan förresten ses ligga på gällocket på regnbågen i bliden ovan. Men begreppet "blixtra till" betyder också att det är kortvarigt. Aktiviteten dog ut och så hände inte så mycket mer för min del.

Så suck, nästa år blir det väl jag som kör dit igen.

Fiskejournal 2013
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2013-10-01 Regnbåge Trollemölla 4,1 Stor nymf Nej Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Kallt, sol, måttlig NV 14:30 Ja På bild