Milt, disigt, mulet och helt vindstilla. Ända fram till elva-tiden. Då blåste det upp en till en början frisk bris i sydvästlig riktning. Den lugnade snart ner sig till enbart lätt bris.

Det började klarna upp också men blev mest växlande molnighet.

Vattenståndet låg några cm under det normala.

13-10-14

Måndag

Återväxten säkrad

Det är tur man är betrodd. Ja, jag utgår i alla fall från det. För idag är det knappt jag själv tror att jag håller mig till sanningen. Det som går att bevisa är i alla fall det som står uppe i väderrutan.

Vad bilden här nedan visar är ju visserligen inget som skulle hålla i en domstol men jag försäkrar att precis så såg det ut de första timmarna idag:

Det vill säga helt vindstilla.

Låt mig först berätta en liten historia. Absolut inga märkvärdigheter utan jag är säker på att alla som går omkring ute vid kusten och råkar stöta på ortsbefolkningen har råkat ut för liknande saker. Man säger hej och är det läge växlar man några ord. Är man iklädd vadare, fiskespö och vadarstav brukar den här medlemmen ur ortsbefolkningen snabbt räkna ut att man ska fiska och då blir det gärna lite allmänt prat om fisket.
Än har det aldrig hänt att den där karlen (ja, oftast är det män) sagt att, "ja, nu för tiden är fisket jättebra. Jag har aldrig varit med om att det är så gott om fisk i sjön som nu, under de senaste åren. Förr däremot, kunde man knappt få en fisk häromkring."

Desto oftare, för att inte säga alltid, precis det motsatta. Som idag. Det var faktiskt lite pinsamt. Så här på hösten räknar jag med att sommarstugorna är obebodda så jag brukar ogenerat klampa in på privata tomter, gena över gräsmattor och helt fräckt vada ut i deras badvikar. Nu råkade det här huset vara bebott och inte nog med det utan han som bodde där var till och med ute när jag dök upp tidigt på morgonen.
Som sagt, pinsamt.
Men han verkade inte ta illa upp det minsta och i vilket ärende jag var ute i var mer än uppenbart; så därav fiskesnacket. Så här sa han på ett ungefär: "Nä, bara gå du ut och fiska. Här brukar vara många som gör det men ingen får någonting. Jo, förresten, jag fick faktist en för några veckor sedan men det är absolut inte som förr. Fem, tio år sedan; då var det bara att åka ut och hämta hem fisken men nu är det svårt..."

Jag tror absolut inte han gjorde som jag själv brukar göra i motsvarande situation: Nämligen säger att nja, det är inget vidare fiske här... Men jag fick faktiskt ett par smågäddor... De har jag slängt i igen... Nä, ont om gäddor är det gott om... Ungefär så brukar jag svara när folk ställer den klassika frågan om man fått något. Detta vare sig jag fått en eller tjugo gäddor.

Tvärtom är min uppfattning att kustbefolkningen gärna tipsar om bra ställen. Så jag vadade ut i den grunda badviken och började kasta.

Och hade landat 27 gäddor inom några timmar. Det började genast faktiskt inom kasthåll från hans brygga och jag höll ner spöet och tog in dem väldigt varsamt så de inte skulle plaska så dant. Tänkte det inte var värt att störa honom med högljudda plask för det var ju alldeles dödstyst runt omkring. Så fiskade jag mig vidare men inte längre än att det var roavstånd från hans hus.

Okej, många var små, mycket små, som det står i visan men ändå. Och, vill jag poängtera, då hade jag ändå gjort vad jag kunnat i fråga om att slita undan flugan när jag anade att gäddan som gick till attack var liten.

Uppriktigt sagt vet jag inte om jag ska skämmas för dagens resultat eller vara mallig. Här är det frestande att säga att så mycket gädda jag fick och såg idag, har jag aldrig varit med om. Jo, att jag landat så många är nog rekord för mig men det beror nog mest på att jag fortsatte fiska och inte tröttnade och gick någon annanstans.

Det är i det avseendet jag känner mig lite skamsen. Men liksom hela situationen var så perfekt, skön och rolig att jag inte ville avbryta. Dessutom hade jag ju precis kommit dit och ville inte gå tillbaka till bilen redan och köra någon annanstans. Plus att det absolut inte är förbjudet för stora gäddor att blanda sig i leken när det råder sådan här huggbonanza.

Men just det här att vada omkring på fin och slät sandbotten i absolut bleke och se alla dessa små vågor som liksom bildades av sig själv, uppbuktringar på vattenytan och framför allt plogarna som närmade sig i full fart som gjorde att jag inte kunde sluta. Det var inte många kast som inte resulterade i hugg, efterföljare eller oförklaringa undervattensaktiviteter i närhenen av flugan, kan jag säga.

Den här bilden är tagen med stillbildskameran. Det syns på skärpan. Inte klippt ur någon film alltså.

Det här med tidsperspektivet är intressant. Fem-tio år sedan, sa han. Då var det bra. Ett ögonblick ska jag kolla i gamla tabeller...

Det tog en stund men nu är jag tillbaka: 2004 var första gången jag befiskade exakt det här stället första gången. Det vill säga precis tio år sedan. Ingen märkbar skillnad mellan då och nu, upptäcker jag. Inte mer än att så många gäddor som idag har jag då aldrig sett till här. Det är som på de flesta ställen: en del gånger kan man gå bom och andra bara få ett par stycken och andra till och med en och annan femkilos. Det växlar.
Visst, jag inser att det är det här gamla fenomenet med det selektiva, aktiva minnet vi har: det som manifesterar sig i Det-var-bättre-förr-syndromet.

Men mitt eget, helt objekivia minne säger att det som var bättre förr vad gällder fiske, här i mina vatten, är att det var tätare mellan de stora gäddorna då för tiden.

När jag fiskat färdigt här gick jag tillbaka till bilen och körde till ställe nummer två. Då hade det blåst upp lite plus att det var en stenig och tångbevuxen kuststräcka och att man åtminstone kunde göra några kast utan att det kom rusande en massa smågäddor från alla håll och kanter. Fast det var ingen jätteskillnad mellan de två ställena. Fast där slutade jag innan själva stället tog slut. Hela tiden fick jag plocka fram det allt blötare pappret och anteckna, fluga efter fluga slets ut och jag tröttnade äntligen. På flugorna är det mest wiretafsen som tar stryk. Underligt nog klarade sig alla fingrarna utan blödande sår idag.

Jo, jag klippte ihop några filmsnuttar jag tog idag. Absolut inga märkvärdigheter där heller men det visar i alla fall att hur spegelblankt det var. Plus att det ger nyfikna en chans att lista ut var jag befann mig kanske.. Om nu någon är intresserad av att dra upp en massa smågäddor förstås...

Vilket jag antar ingen är.

Nu kom jag förresten på varför alla andra får så dåligt med gäddor och jag så många:
 Det är bara jag som fiskar fluga med zilverzara...

Jag menar; det var ju för fanken helt spegelblankt idag! Det SKA egentligen inte vara möjligt att få så många gäddor då. Inte ens små.

Tja, jag läser att matematikkunskapen i Sverige sjunker så jag antar att alla inte kan räkna så långt som antalet gäddor idag summerar upp till. Men 38 stycken blir det.

Fiskejournal 2013
2013-10-14 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 07:50 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 08:00 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 08:15 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 08:30 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 08:45 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 09:00 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 09:10 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 09:20 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 09:30 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 09:40 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 09:50 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 09:55 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:00 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:05 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:10 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:15 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:20 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:25 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:30 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:35 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:40 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 10:50 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 11:00 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 11:10 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 11:20 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 11:25 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Lugnt samt mulet 11:30 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två
2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 11:45 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 11:50 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 12:00 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 12:10 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 12:10 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 12:20 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 12:30 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 12:40 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 12:50 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 12:55 Nej
2013-10-14 Gädda Ställe Två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10' AFTM 5 Flytlina DT 5 Svag till måttlig SV, mulet 13:00 Nej