Efter ett par, tre dagar med en massa minusgrader, hårda nordliga vindar och soligt väder, totalt omslag till mildväder, hård västlig vind och mulet.
Mot eftermiddagen till, lite dimma och lätt duggregn.

Vattenståndet hade skiftat från plus 20 till minus 20 under natten till idag.

13-11-27

Häftiga omsvängningar

Först ett sensationellt faktum: Jag gick bom!

Jo minsann, det hände i förrgår, i måndags. Dessutom på ett av de högst rankade gäddfiskeställena i hela Blekinge. Inga namn! Det hade varit häftigare att säga att jag inte fick ett hugg ens men här håller vi oss till sanningen och faktiskt hade jag en liten gädda på i cirka 5 sekunder.

Här kan jag med gott samvete hävda att det helt och hållet var vädrets fel. Eller mitt eget i så måtto att jag ens körde ut och försökte. Hemma var det väl en 7-8 grader minus på morgonen, stjärnklart och hård nordlig vind och därmed superhögvatten. Det sämsta fiskevädret någonsin. Men, tänkte jag slugt, vattnet hade börjat strömma ut ur Östersjön vid det laget och sjunkit från 45+ till ganska bekväma +20 under natten och så var det lä där jag tänkt fiska.

Trots att jag dröjde en timme extra hemma innan jag körde iväg, lyckades inte solen höja temperaturen över nollan. Istället bländade den mig å det skarpaste eftersom den inte orkar så långt upp på himlen så här års. Och vid nordlig vind står man ju med ryggen mot vinden och ansiktet mot solen. Så mycket lä var det inte heller som jag hoppats på. Dagens vinst blev väl att jag såg en snösparv.
Ja, det visste jag inte själv men av någon anledning brukar det finnas en hel del fågelskådare där jag befann mig. En sådan slog följe med mig tillbaka till parkeringen och det var han som upplyste mig om att den där lilla rufsiga fågeln var en snösparv. Jag som trodde det var en tofssnäppa. Eller en fjuttmes.

Det var första gången i år jag var här förresten. Jag hade för mig jag varit här i våras men jag kollade och hittade inga uppgifter om det. Förmodligen berodde det på att det var en sen vinter och kort vår. Nu är lyckligtvis vädret back on track och må vintern hålla sig härifrån. All I want for Christmas is an isfri vinter, ju.

Så en bild från dagens fiske:

Det blev dåligt med bildmaterialet idag så den här fick duga. Det var hela fem militära båtar som körde här fram och tillbaka hela förmiddagen men jag lyckades inte få med alla på en gång.
Ja, Karlskrona är ju en militärstad eller har i alla fall varit en. Det är nedskärningar hela tiden och snart är det bara roddbåtarna kvar av hela Flottan. Nu är det ett väldigt ståhej här i staun att Marinens Musikkår ska läggas ned. Fast jag vet inte... Är den verkligen så effektiv?
Spelar de verkligen så illa att en invasionsstyrka tvingas vända om? Kommer de att kasta sina vapen, slå händerna för öronen och fly vilt skrikande...?
Men det är klart, de kan ju spela den där trumpettruddelutten man alltid hörde i gamla Westernfilmer som annonserade att här kommer Kavalleriet i absolut sista sekunden och jagar bort rödskinnen. Det kanske funkar och fienden flyr...?

Nu över till själva fisket:
Tala om omsvängning. Som igår kväll var det flera minusgrader och stjärnklart. Men precis som SMHI påstått, blev det väldigt milt under natten och friska för att inte säga hård, sydväst- västlig vind. Och det sista högvattnet blåste snabbt upp mot Norrlandskusten. Fast ren västlig vind som det snart blev, tillhör inte mina favoritriktningar. Det krymper antalet bra ställen.

Fast den stora frågan var om gäddorna skulle hinna ställa om sig lika fort som jag själv.  Svaret blev att det hann de inte riktigt. Men det gjorde absolut ingenting, tvärtom. För min förhoppning om att någon stor gädda äntligen skulle köra vilse och parkera sig inom synhåll för en Zilverzara kom helt på skam. Att det blev lite längre mellan alla smågäddehuggen är ju bara en fördel.

Här en närbild på hur kroken ska sitta. I en liten skinnflik på utsidan.

Att det ändå blev så pass många som 20 till slut berodde på att jag föll för frestelsen att köra till ställe två.
När första stället var färdigfiskat var klockan bara lite över tolv och jag hade en diskussion med mig själv huruvida jag skulle köra hem eller pröva ett ställe till.

Ja, sa jag till sist, men bara en liten stund då. Högst en timme!
"Javisst, absolut" svarade jag och så körde jag dit.

Men precis som vi anat blev det att vi stannade för länge.

Har jag väl börjat är det svårt att sluta:
"Bara en gädda till, snälla!"
 Eller:

"Jag fiskar till den där stenen där och sedan vever jag upp och går tillbaka, jag lovar!"

"Jag håller på tills den här flugan är utsliten. Det tar bara ett par gäddor till."

Jag minns särskilt en gädda:
Hade väl ett hugg ungefär i mitten av kastet. Gjorde motryck men den fastnade inte men flugan upp i luften och hamnade en bit framför mig.
Tur, tänkte jag, för av virveln av döma var den bara liten. Men den gav inte upp utan jag såg hur en liten plog bildades som snabbt och målmedvetet närmade sig flugan trots att den låg stilla.
"Nähä du!", tänkte jag, tog tag i linan med handen och slet undan flugan i sista sekunden så den hamnade precis framför mig.
Men den envisa gäddrackarn kom efter och innan jag hann lyfta upp flugan ur vattnet, fick den tag på den!

Men så är det; zilverzaror för gäddor är som julgodis för ungar.

Fiskejournal 2013
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 09:00 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 09:30 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 10:00 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 10:30 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 11:00 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 11:15 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 11:30 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 11:40 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 11:50 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 12:00 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 12:15 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 12:45 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 13:00 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 13:15 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 13:20 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 13:30 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 13:45 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 14:00 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 14:10 Nej
2013-11-27 Gädda Ställe Två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, hård västvind 14:20 Nej