Milt, fyra-fem plusgrader och mulet. Dis och lite dimma i omgångar men uppehåll. Friska väst-sydvästliga vindar.

Högvatten som höll sig kring 30 cm plus.

13-12-11

Idag fick jag napp...

Ha, ha, ha! Detta måste vara den roligaste fiskebilden någonsin sedan benkrokens avlägsna tidsålder!

Annars var det kanske inte så mycket kul att rapportera från dagens fiske. Eller jo förresten. Att det blev fiske överhuvud taget förstås. Att vintern och Sven dragit sin kos igen. Det rimmade, ser jag och ett tag flödade inspirationen till ett större diktverk men så kom jag på bättre tankar. Likaså att jag fick napp idag var inte helt självklart. Nu menar jag hugg av fisk.

De sista dagarnas omskakande och våldsamt svängande väderhändelser har förvirrat gäddorna ordentligt. Jag var faktiskt ute lite igår också men fick inte ett enda hugg. Visst, då var jag borta åt Gö-hållet till för där brukar inte högvattnet spela så stor roll och så gott om fisk brukar det inte vara i vanliga fall heller men helt tomt är det sällan. Men trots ihärdigt kastande en hel fiskedag, varken hugg, virvel eller efterföljare.
Och som syns i tabellen här nedan gick jag helt bom på ställe No ett.

Men varför klaga när jag äntligen fick som jag ville? Äsch, inte klagar jag utan bara konstaterar fakta. Plus att jag faktiskt tycker det är bättre med lite glesare mellan huggen för då blir de desto roligare när de väl kommer.

För några gånger sedan skämtade jag lite över den besparingsiver som drar fram som en farsot över alla offentliga inrättningar och drabbar staun särskilt hårt när det gäller Försvaret och särskilt Marinen. När jag påstod att snart återstår bara roddbåtar av Flottan. Där visade sig att jag överdrev ordentligt. Fast lite rätt hade jag nog. I den senaste besparingsplanen konstaterades att de större skeppen drar alldeles för mycket dyrt bränsle. Så nu kom staben i Stockholm fram till att det skulle bli betydligt billigare om mindre båtar bogserade de större. Idag blev jag åsyna vittne till när de började testa detta nya koncept.

Kolla här:

Visst, lite långsamt gick det men jag tror det kommer funka bra.

Hm... Hoppas jag inte avslöjar några militära hemligheter i och med detta bildbevis... Men i dessa FRA och NSA-tider existerar det nog inga sådana överhuvud taget. Kan jag se det, kan även en satellit uppe i rymden göra det. Förresten kan ju Putin som är en erkänd gäddfiskare vara inne på den här sidan och kolla då och då...
Hjälp! Då kan han hitta mina hemliga gäddställen! För givetvis ser han till styra över några av sina sputnikar över Karlskronatrakten och ta närbilder på mig och var jag håller till. Inte bra.
Detta är sant: För någon vecka sedan höll jag till på just ett sådant ställe där jag aldrig sett någon annan fiskare. Då kom det en lokal ortsbo ledande på en cykel med cykelkälla förbi på stranden, precis där jag stod utvadad en bit och kastade. Han hälsade och jag tillbaka. Så höll han på med något konstigt teckenspråk som jag inte fattade. Jag sa någonting och han svarade att "Jaha, är du svensk? Här brukar det mest vara en massa utlänningar. Från Polen eller Tjeckien mest, tror jag."
Inte förrän nu föll polletten ner; det kan ha varit Putin med sällskap som är här inkognito! Vi får se om det dyker upp några nya, ryska PR-filmer på nätet vad det lider.

Ja, du har helt rätt; inte mycket i fiskeväg finns det att rapportera om idag.

Under tiden jag skrivit detta har stormen Ivar rasat men den har guschelov hållit sig uppe i Norrland. Så nog rörs det om i Östersjön alltid. Men alla väder och oväder är att föredra framför kalla högtryck, nordliga vindar med en massa minusgrader med isläggning som följd. Även om både jag och gäddorna blir förvirrade och inte vet hur vi hittar varandra längre.

Skandal i fisketabellen: Jag kom inte ens upp i 10 gäddor idag!  Nej, skojar bara. Där ser man hur lätt man blir bortskämd.

Fiskejournal 2013
2013-12-11 Gädda Ställe No 2 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, frisk västvind 11:00 Nej

2013-12-11 Gädda Ställe No 2 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, frisk västvind 11:30 Nej

2013-12-11 Gädda Ställe No 2 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, frisk västvind 11:45 Nej

2013-12-11 Gädda Ställe No 2 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, frisk västvind 12:00 Nej

2013-12-11 Gädda Ställe No 3 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, frisk västvind 12:30 Nej

2013-12-11 Gädda Ställe No 3 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, frisk västvind 12:45 Nej

2013-12-11 Gädda Ställe No 3 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet, frisk västvind 13:00 Nej