Mulet och regn på morgonen. Fram mot förmiddagen lite luckor i molnen och några solglimtar.

Milt för årstiden; 9 grader varmt.

Mycket hårda, sydliga vindar. Kuling minst.

Märkligt vattenstånd: Tidigt på morgonen nästan 40 plus. Sjönk nog ganska snabbt under dagen dock.

13-12-24

Rena julafton!

Befriad från julen

Här en bild på prima julväder:

Det hade precis slutat regna och började klarna upp lite. Idag var det extra självklart att hålla sig i lä. Både för mig och gäddorna. Även extra långt in för den hårda blåsten rev upp en massa slam och det blev grumligt långt in i vikarna. Och fiska i grumliga vatten är ingenting jag vill.

Det höll förresten inte på att bli något fiske alls idag. Dels var det för högt vatten och så var jag lite orolig för såret i handen men det löste sig med bägge mina (mikroskopiska) problem. De hade kanske julledigt på SMHI för de uppdaterade havsnivån dåligt och som i går kväll låg det på 40 +. Ändå att det blåste friska vindar på syd. Men det bara måste sjunka, tänkte jag och körde ut ändå. Och det gjorde det också. Och inga tecken på sårinfektion eller annat så vänsterhanden skulle nog tåla några gäddbett till, resonerade jag.

Ovanligt lite trafik idag, noterade jag på vägen ner mot kusten.

Uppriktigt sagt hade jag sparat ett par ställen till idag. Trots att jag inte har så många vid den här ihållande vindriktningen och jag har fiskat ganska flitigt den senaste veckan.

Min julklappsönskning har ju gått i uppfyllelse med råge; En grön jul. Det har jag verkligen utnyttjat.

Så kul det är med bilder där gäddan ser större ut än den är.

Oftast är det tvärtom, tycker jag. Särskilt när jag filmar dem. Det beror i sin tur på linsen som är väldigt vidvinklad.

Den här bokade jag till tre och ett halvt kilo och större än så har jag svårt att få. Annars är det inte så mycket att säga om själva fisket.

Som vanligt gott om smågäddor.

Däremot tvingas jag lämna walk-over på nyårsdagen. Tyvärr verkligen, för jag antar att vädret blir lika utmärkt som idag.

Men jobbar man så jobbar man.

Jag hade faktiskt en utmanare i den världsberömda, olympiska grenen: Vem får den första flugfångade gäddan i år?

Däremot är jag ledig dagen efter och får jag ingen rapport om någon fångst, kanske jag även nästa år tar hem titeln.

Nu över till något helt annat. Nämligen fiskeböcker. Råkade se en om gäddfiske när jag letade e-böcker på biblioteket. Så här presenteras boken av, förmodar jag, författarna:

"Den innehåller allt som du behöver för att bli en hellyckad gäddfiskare året runt. Det viktigaste rådet för att uppnå detta är att fiska vid rätt klockslag.
Med hjälp av våra fiskedagböcker visar vi vid vilka tider på dygnet gäddornas födojakt infaller månad för månad. Fiskar du då, så får du fler gäddor. Vi tar även upp frågan, som gjort fiskare fundersamma i alla tider - Vilken dag hugger gäddan
?"

Där ser man hur olika man tänker. Jag måste erkänna att det nog är den minst viktiga faktorn i mitt eget fiskande; tidpunkten på dagen. Och aldrig någonsin har jag funderat över vilken dag gäddan hugger. Om det är en torsdag eller tisdag eller vilket datum som är bäst. Skulle jag gå efter min egen fiskedagbok upphör gäddornas matintag efter kl 15. Så mitt råd är att veva upp, sluta fiska och åk hem då. Fast det är klart...
Det KAN möjligen ha att göra med att jag aldrig brukar fiska efter kl 3 på em.
Det nämns inte men jag skulle inte bli förvånad om det även handlar en hel del om månens olika faser. Det är också en faktor jag aldrig någonsin tagit någon hänsyn till och har ingen aning om vilken inverkan den kan ha på hur bra fisken hugger.
Det kommer nog inte som någon överraskning för någon att vädret är MIN absolut viktigaste faktor vid gäddfiske. Närmare bestämt vinden. Styrka och riktning. Året om.

Jag lånade inte boken. Absolut inte för att jag tycker de har fel. Eller för att jag tror den är dålig på något sätt. Nej, den kan mycket väl innehålla en hel massa bra tips som gör att jag får fler gäddor.
Men jag vill inte det! Jag orkar inte dra upp fler! Mina flugor trasas sönder! Wiretafsarna krullas ihop och går sönder! Armarna faller ner som förlamade efter alla gäddor man släpar in! Både spöet och jag kroknar snart!  Varje fiskedag slutar med blödande fingrar!
Idag fick jag 18 gäddor på några timmar vilket redan det är alldels för mycket. Nä, vad jag skulle behöva är en fiskebok med dåliga råd och värdelösa tips så det blev lite glesare mellan huggen.
Hm... Man kanske ändå skulle kolla på den där boken efter vilka dagar som är sämst och hålla mig till dem...?

Hm, igen... Med ovanstående rader utmanar jag ödet å det grövsta, jag vet. Sticker ut hakan å det längsta. Men vad gör man inte för spänningens skull...?

Eller för att få lite färre gäddor.

Fiskejournal 2013
2013-12-24 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 09:00 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 09:10 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 09:20 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 09:30 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe ett 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 09:40 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe ett 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 10:00 Nej På bild

2013-12-24 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 10:10 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 10:20 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 10:30 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 10:40 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 10:50 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 11:15 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 11:45 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 12:00 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 12:20 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 12:25 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 12:30 Nej

2013-12-24 Gädda Ställe två 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet samt hård sydvind 12:35 Nej