Väldigt växlande. Stjärnklart tidigt på morgonen men ändå plusgrader. Senare var det växlande molnighet hela förmiddagen. Därefter helmulet och ganska häftigt regnande hela eftermiddagen.

På morgonen frisk sydvästlig vind. Som för ovanlighetens skull verkade vrida sig mot sydost. Vattenståndet var som vanligt högt men bara 20+ när jag började men steg sedan under dagen upp till 25-26 +.

14-01-06

Måndag

Tolvdagen

Ja, meningen var att jag skulle ha fått 13 gäddor idag och därför kunnat kalla dagens blad just för Trettondagen. Eftersom det var sagda dag. Det var något jag kom på när jag väl kommit hem och räknade dagens fångst. Men det blev bara 12 stycken. Hade jag kommit på den idén under själva fisket hade jag givetvis fortsätt ett par minuter till. Nu får det bli den här halvmesyren av det. Ja, inte är det lätt att komma på rubriker alla gånger.

Inte bra bilder heller, för den delen:

Den här gäddan borde ha sett lite större ut nämligen. För den var nästan stor. Störst i år. Nästan 4 kilo och den högg på ett väldigt spektakulärt sett. Kom farande i en skummande svallvåg och tog väldigt nära. Så nära att jag var tvungen att föra spöet bakåt så inte flugan stannade. Så nära att jag fick ta tag om linan med vänsterhanden och göra manuellt motryck. Och att jag för ett ögonblick inbillade mig att det kunde ha varit en havsöring. Jag har nämligen fått en blanking där en gång i tiden.
Solen sken som attan just då och de flesta bilderna blev fördärvade av solreflexerna nämligen. Solfanken står ju väldigt lågt också. I mina polariserande solglasögon däremot, syntes allt supertydligt. Ändå att jag försökte placera mig så jag hade solen i ryggen.

Det är ett knepigt kapitel det här med gäddor, bilder och hur stora de egentligen är. Ibland ser de större ut än de faktiskt är och då brukar jag påpeka det. Och ibland är det tvärtom. Jag såg några intressanta exempel på det på han, kollegans fiskeblogg där borta i västra Blekinge.

(Jag är lite osäker på om han vill att jag länkar till hans blogg. Men jag har för mig det; därför: http://www.erlandsfiskedagbok.blogspot.se/ )

Det är lätt att mixtra med bilder i Photoshop och liknande program. I alla fall om man lägger ner lite tid på det och lär sig. Ibland ser man ju uppenbara skämtbilder där man blåst upp fiskar till jätteformat. Men så kommer en del betydligt mer tveksamma. Jag har ju sett en del bilder i annonser och fisketidningar där jag tycker det ser fejkat ut. Och att sportfiskare gärna skryter och lägger till är ju ett stående dåligt skämt. Och att en del faktiskt gör det är naturligtvis inte omöjligt.

Fast här läggs inte till något. Det skulle inte hålla i längden. Och inte på kilot heller. Det går ju inte att lura sig själv. Eller det gör det kanske men vad ska det vara bra för? Idag la jag inte ens till en kilosgädda för att få ihop siffran 13. Ska man skryta om fångsten måste ju skrytet vara så att säga äkta. Jag fick en fin gädda i höstas men så hade jag lite problem med vägen så jag blev osäker på vad den egentligen vägde. I annat fall hade jag skrutit om den i varenda dagboksblad fram till nu, kan ni vara övertygade om!
När det gäller att redigera bilder nöjer jag mig med att beskära dem. Sedan ett tag testar jag förresten med autokorrigering. Ibland blir det lite bättre och då tar jag det och ibland blir det sämre. Eh, jo... Ska vi vara riktigt ärliga har det hänt ibland att jag målat över en del onödiga landskapsdetaljer på en del bilder.

Det här med var gäddorna står vid olika väderlekstyper är också ett ämne det finns olika uppfattningar och teorier om. Idag fick jag iaf stöd för min tes att gäddorna ställer sig i lä nu på vintern. Fast jag antar att det nog i första hand gäller för gäddornas matfisk. Gäddan vill förmodligen vara där maten finns och följer efter. Jag hade bespetsat mig på en bra sträcka där jag antog det var lä idag. Gick dit och upptäckte att vinden var mer sydostlig i stället för sydvästlig så där var det, om inte direkt pålandsvind så i alla fall sidovind. Och det räckte. Där jag skulle ha fått kontakt med minst tio gäddor om det varit lä, såg jag bara en enda. Och den stod bakom en utskjutande stenpir. I lä.

Men frågan om vad gäddorna egentligen äter är fortfarande öppen. Där jag vadar omkring med blicken i vattnet, tycker jag att jag borde se en del småfisk pila iväg. Men det gör jag inte. Tidigare på hösten däremot finns det stim med småfisk. Ibland känns det frestande att sprätta upp några av de feta gäddorna man får bara för att kolla vad de egentligen äter. Eller om det är rom eller snarare mjölke som gör att är lite överviktiga. Fast spigg vet jag att de kan äta ibland. Jag har sett en del smågäddor med spigg i käften tidigare vintrar.

När jag jämför med förra året ligger jag lika. Två fisketillfällen hittills. Men sedan slog vintern till igen med besked då. Nu när jag skriver det här, aviseras att kallare luft är på väg söderut. Så, om några dagar får vi ser hur det blir. Eller blev.

Fiskejournal 2014

2014-01-06 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 08:45 Nej

2014-01-06 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 10:00 Nej

2014-01-06 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 11:00 Nej  På bild

2014-01-06 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 11:30 Nej

2014-01-06 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 11:45 Nej

2014-01-06 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 12:45 Nej

2014-01-06 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 13:15 Nej

2014-01-06 Gädda 3 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 13:30 Nej

2014-01-06 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 13:45 Nej

2014-01-06 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 13:55 Nej

2014-01-06 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Vxl molnighet, frisk sydost 14:05 Nej