Åter väldigt växlande. Åter både stjärnklart tidigt på morgonen men ändå plusgrader. Ganska mycket sol på förmiddagen men på eftermiddagen mer moln och några lätta regnskurar.

Frisk till hård väst-sydvästlig vind.

Tidigt på morgonen nära nog normalt vattenstånd men det ökade lite grann under dagen.

14-01-08

Äsch, jag kan inte hitta på någon rubrik idag

Först en sådan där bild som visar hur härligt det är att vara ute vid kusten nu i allrasomskönaste mildvintern. Typ "Ljuvliga januari":

Det är sant och ingen ironi. Det är vida horisonter och man ser olika väder liksom kommer inrullande. Riktiga bonusdagar.

Även om just den här började väldigt dåligt för min del. Trött på alla de gamla vanliga ställena tänkte jag besöka några andra. Faktiskt säsongspremiärer.
Det var ju jämförelsevis lågvatten så då tänkte jag att DÄR skulle bli lämpligt. Även vid friska sydvästliga vindar skulle det bli lite passande halvlä. Plus att det inte var så långt från bilen.

Det sistnämnda viktigt beroende på att jag prövade en ny lina. Eller en gammal lina. Min DT-lina är nämligen väldigt sliten, på gränsen till ut-. Jag hade tänkt vänta tills vårsäsongen innan jag köpte en ny. Men, guschelov, låter den vänta på sig än så länge. För höstsäsongen varar ända till påska, precis som det står i visan. Det vill säga om det håller i sig.
Men så hade jag en lina på en gammal rulle. En rulle jag inte använt på en massa år så även den linan måste vara gammal. Men den kändes len och fin utan sprickor. Dessutom har jag en tom extraspole till den rulle jag använder, så jag spolade på den och gjorde i ordning nylontafsen. Men vilken tapering det är vet jag inte. Men antingen WF eller longbelly, tror jag. Märket har också förlorat sig i minnenas dunkel. Men om det visade sig att jag inte kunde kasta med den behövde jag inte gå så långt tillbaka till bilen för att byta tillbaka, var planen.

Men än en gång felberäknade jag vinden. Den låg på alldeles för mycket, rakt in. Visst, jag vadade ut och gjorde några kast. Men gav upp redan efter tio minuter för där bara slösade jag bort dyrbar tid. Men linan funkade hjälpligt. Så tillbaka till bilen, packade in mig och körde till nästa ställe. Där ska man gå en bra bit från där man parkerar. Gjorde så men upptäckte både bilar och folk nere vid vattnet. Märkligt, för det var fortfarande tidigt på morgonen och vanlig januarivardag.
Jo, det går att köra bil ner till vattnet men i vanliga fall är det stängsel och grindar där. Det var iof inte säkert att det de höll på med var fiskerelaterat men för säkerhets skull vände jag och gick tillbaka till bilen.

Packade in mig och körde iväg till ställe nummer tre. Där kunde jag äntligen börja fiska.

Det är därför jag fick första gäddan så sent som kl 10.

Det här stället är välkänt och beprövat och gäddorna trillade in den ena efter den andra i rask takt.

Där inföll äntligen lugn och ro och väldigt trevliga förhållanden. Fast jag var inte riktigt nöjd med linan.

Dubbeltaperad är bättre. Den styr bättre. Den skär bättre genom mot- eller sidovind. Konstigt nog, kanske man kan tycka.

Fast jag fortsätter väl med den här ett tag till. Som kanske inte blir så länge, tyvärr. Jag menar, nu hotas det med vinter av värsta slag till helgen. Och biter sig kalla högtryck från Ryssland och Baltikum fast, kan det vara de som varar till påska istället.

Så hädanefter blir varje fiskedag en bonusdag.

Men idag fick jag ofta ta fram mitt anteckningsblad och pennan. Jag kan hålla tre gäddor i internminnet innan jag måste tömma det.

Trogen min föresats kör jag med en mindre fluga. Framför allt är den kortare och jag är säker på att jag får på en öring endera dagen.

Detta förutsatt att det fortsätter vara isfritt förstås.

Jag märker ingen skillnad för gäddornas del, att flugan är lite mindree. De hugger lika friskt för det, små som stora.

Eller små som lite mindre små, kanske jag ska uttrycka det.

Men finns det en sex-sjukilos i närheten är jag övertygad om att den skulle hugga.

Här har vi årets bästa bild.

På årets största gädda.

Hittills givetvis.

Kolla in blodiglarna. Även de ovanligt stora och feta. Man ser dem oftare nu på senhösten och vintern. Jag tolkar det som att då står gäddorna ganska stilla på samma ställe.

Fast å andra sidan vet jag ju att det gör de inte.

De flyttar på sig både med vindriktning och växlande vattenstånd.

Många står otroligt grunt också. Det märker jag när jag förflyttar mig; särkilt om jag går genom vass.

Kom på att filma när jag gör det. Nu vid det rådande högvattnet skrämmer jag ofta ut gäddor ur vass som annars är torrlagd.

Oftast är det smågäddor men den förra fyrakilosgäddan jag fick för ett par veckor sedan, stod väldigt grunt den också.

Det är också en anledning att hoppas på isfritt. För efter en långvarig isvinter har jag väldigt svårt att hitta gäddorna igen när det slutligen blir öppet vatten.

Plus att öringsäsongen då blir väldigt kort för min del.

Fiskejournal 2014
2014-01-08 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 10:00 Nej

2014-01-08 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 10:10 Nej

2014-01-08 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 10:20 Nej

2014-01-08 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 10:30 Nej

2014-01-08 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 10:35 Nej

2014-01-08 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 10:40 Nej

2014-01-08 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 10:45 Nej

2014-01-08 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 10:50 Nej

2014-01-08 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 11:00 Nej

2014-01-08 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 11:05 Nej

2014-01-08 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 11:10 Nej

2014-01-08 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 11:15 Nej

2014-01-08 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 11:20 Nej

2014-01-08 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 11:30 Nej

2014-01-08 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 11:40 Nej

2014-01-08 Gädda 4 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 11:50 Nej På bild

2014-01-08 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 12:10 Nej

2014-01-08 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 12:30 Nej

2014-01-08 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 12:35 Nej

2014-01-08 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 12:40 Nej

2014-01-08 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 12:45 Nej

2014-01-08 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 13:00 Nej

2014-01-08 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 13:10 Nej

2014-01-08 Gädda 2 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 13:20 Nej

2014-01-08 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina WF 5 Vxl molnighet, frisk sydväst 13:30 Nej