Klar himmel och sol. Svag bris. Stundtals helt lugnt. Framåt förmiddagen antydan till begynnande sjöbris. Varmt. Även i vattnet. Kändes badvarmt.

Lågvatten ner till cirka 20 cm under.

14-06-01

Bara ett hugg idag

Fullt medveten om att jag egentligen borde tagit båten idag gjorde jag inte det. Samt att det med största säkerhet skulle vara både varmt och väldigt svag vind körde jag ändå ut för att vadningsfiska. Men eftersom det var söndag bestämde jag mig för en kort gryningsraid istället. La nog första kastet innan kl 06.

Så typiskt: För några veckor sedan när jag också var på väg mot havet väldigt tidigt på morgonen, hade jag några rådjur springandes framför bilen och ingen kamera att ta bilder på dem med. Sa till mig själv att alltid ha en med mig inne i bilen vid förarplatsen. Hade det flera gånger men då hände inget så jag började slarva med det. Just det, idag dök det upp en hare som också fick för sig att springa framför bilen en lång sträcka.

Ännu mer djur som inte är fiskar:
Jag kanske skulle byta bana? Bli en tocken dära fågelsamlare. Räkna olika arter man fotograferat. Hade en fågelbild förra gången.

Och en idag:

Det blir två. En god början. Gissa arten. En ledtråd: Den säger ko-ko. Hela tiden. Är våldsamt störande. Det var flera stycken som flög från träd till träd och försökte överrösta varandra. Ibland fick någon en tupp i halsen och kom av sig. De påstås höras i maj men idag är det juni. Den första. Man tycker de skulle tröttna. Hitta på någon annan melodi eller läte. Jag har i alla fall tröttnat.

Ännu mer fåglar: Det påstås att gäddor tar fågelungar. Jag tvivlar på det. Om så vore borde jag ha sett det någon gång. Alla de vårar och försomrar man varit ute när det bara vimlar av pipande sjöfågelungar av alla de slag. Aldrig har jag hört ett stort plask och sett en kraftig virvel där de små ungarna skingras åt alla håll.
Som idag när jag både gick och vadade ut till en udde jag skulle befiska. Massvis med fågelmammor skyndade ut från strandregionen med sina ungar i släptåg. Bråttom hade de så de liksom surfade på vattenytan och flaxade med sina små vingar. Det borde trigga gäddorna, tänkte jag. Men som sagt, aldrig jag bevittnat en sådan gäddattack.
Okej, jag påstår inte att det aldrig kan hända men jag tror det är ytterst sällsynt.
Ofta ångrar jag att jag är så snäll. För väldigt ofta vill jag slå ihjäl gäddan och sprätta upp den. Just för att kolla vad den precis ätit när man märker att den har magen proppfull. Så nyfiken är jag.

Det var en otroligt skön morgon och just eftersom det var nästan vindstilla skulle jag fiska mig runt en väldigt stenig udde där det annars kan vara svårt. Gjorde så och förväntade mig flera hugg och landade gäddor. Men icke. Inte ett spår eller känning.

Såg inte ens till några näbbisar.

Är det mycket stora stenar i närheten kan det hända att kroken tar skada. Jag har som rutin att då och då kolla krokspetsen efter bottenkänning. Gjorde så och upptäckte att spetsen var lite böjd:

Passade även på att återigen prova makrofunktionen på kameran. Föremålet som ligger på vingen är ett krokbryne i pennformat jag alltid har med mig.

Slipade till spetsen och fick vända om. Det blev både djupare och stenarna större och därmed både svårare och riskablare att vada.

Lite besviken trots allt för där hade jag nog räknat med att ta några gäddor. Vände inåt istället, mot viken till och gav absolut inte upp hoppet. Redan då tänkte jag att det här ska inte bli sista gången. Just att väldigt tidigt och jag menar väääldigt tidigt köra ut till en lämplig udde mitt i sommaren och vada ut. Som ett komplement till båtfisket förstås. Och med de lätta PVC-vadare jag nog kommer att bestämma mig för att köpa.
Vinylvadarna har ju också den fördelen att hål är lätta att laga. Just för att de är så lätta att upptäcka. Det är bara att gå in i ett mörkt rum, lysa med en ficklampa inuti vadarna och så markera med en märkpenna kring hålet man då lätt ser. Till stor skillnad mot neopren.

Strax därefter fick jag dagens enda 100%-iga hugg. På det där trevliga sättet att under den naturliga paus i hemtagandet av linan som uppstår när man skiftar grepp, linan far iväg i motsatt riktning. Bara att lyfta spöet och fast fisk.
Och vilken fisk sedan!

Ja, inte så där jättestor förstås men ska man bara få en fisk är det bra att det inte är en tvåkilos. Långa stunder trodde jag faktiskt den var större än det egentligen var.

Därför började jag filma. Resultatet blev väl sådär. Man har helt enkelt för få händer. Det kan bli lite för mycket att tänka på samtidigt. Plus att när man väl får ordning på grejorna har det gått någon minut och gäddan redan lugnat ner sig en hel del. Men den här var en riktig kämpe.

Jag klippte i alla fall ihop de olika snuttarna och blir tvungen att visa resultatet för jag missade att ta en stillbild på fisken. Det blir också galapremiär för min nya huvudbonad; en sommarkeps. Tänkt att användas soliga dagar, främst ute i båten för att skugga de polariserande solglasögonen.

Gäddan har ett sår på kroppen. Ett ganska litet som jag inte kunde avgöra hur det uppstått. Jag är i alla fall oskyldig.

Jag läste förresten en artikel av Felix Rimfrost på Fisheco där han resonerar på ett sätt som ligger nära det jag själv kommit fram till. För cirka 20 år sedan. Nu fattas bara att både han och hans fru eller möjligtvis sambo, Sussi, byter ut sina onödigt supertunga utrustningar mot lättare grejor för att de riktigt ska ha hittat hem. I synnerhet gå ner ordentligt i krokstorlek. Man behöver absolut inte ha den kanske lite extremt lilla #6 Kamasanen utan det räcker med den i mitt tycke stora #4 för att göra ordentlig skillnad mot de långskaftade jättekrokar som tydligen anses nödvändiga att binda gäddflugor på.

Jag kanske heller inte håller med honom om att det är bäst fiske häromkring senhöst och vinter. Det beror på vad man menar med "bäst". Fast det är klart, jag har väl tendens till att tycka att det är allra bäst både här och nu, vilken årstid eller väder det än är. Huvudsaken är att det är isfritt och helst plusgrader. Men en sommargädda på fyra kilo och en dito i januari... Jätteskillnad!

Fiskejournal 2014

2014-06-01 Gädda Stenig udde 4 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Sol, lugnt 07:15 Nej  På video