Först mulet och regn. Och ganska frisk västlig vind. Höll väl på någon timme tidigt på morgonen så började det lätta mer och mer. Vinden mojnade betydligt också.

Framåt åtta - niotiden blå himmel med sol.

Vattenståndet låg nog på några cm minus.

14-07-04

Fantastiskt fiske?

Ja, det vågar jag nog påstå. Att jag tycker det i alla fall. Fast det blev väldigt dåligt med bilder idag.

Vågar jag säga att för en gångs skull fick SMHI rätt utan att de blir ledsna? I alla fall hade de förutspått regn på morgonen och sedan uppklarnande och så blev det. Ja, åter blev det landbaserat vadningsfiske idag. Började med att först gå en bra bit och sedan vada ut till en udde och stod  där bland bränningar, stenar och tång och inledde fisket i strilande regn. Pressade ut flugan i motvind minsann. Kändes mest jobbigt efter några kast. Nä, tänkte jag, det här är ingenting för mig. Vevade in och skulle halka och snubbla mig in mer i lä.
Minsann om inte en gädda steg till flugan och virvlade till med en liten vattenkaskad. Det var bara att repa ut linan igen och börja kasta ånyo. I sådana lägen brukar jag göra något kast åt ett helt annat håll för att få ordning på grejorna. Så ett kast där jag beräknade att fisken befann sig. Ett tungt hugg och en fin gädda fast. Nu blev det åka av.
Som den drog! Som den rusade! Som rullen skrek! Ja, i alla fall ibland.

Men hoppa ville den inte:

Men tunga rusningar och racerfart bjöd den på! Sommargäddor är vildingar helt klart.

Den ville dock inte vara med på bild och de här bästa-fiskekompisen-bilderna är inte så lätta att ta alla gånger men jag tar med den här så det åtminstone blir några bilder för idag:

Bättre start en fiskedag kan man väl knappt få. Hade inte kastat mer än 5 minuter förrän så att säga dagen var räddad. Sedan blev det bara bättre. Det vill säga skönare. För jag hade gjort mitt vad gällde de traditionella gäddbottnarna med sina stenar, pålandsvind och tång. Svårvadat och halkigt. Besvärligt att stå stadigt.

Nä, tacka vet jag lä och sandbotten. Det är min melodi. Året om. Sämre med gäddor men så bekvämt och roligt. Låångsamt flyttar man fötterna. Man kan låta flugan sjunka och tar in långsamt. Tid att tänka och fundera. Och verkligen njuta av omgivningen. Tidiga mornar, finns det något bättre?
Hade det här varit en tjejfiskeblogg hade jag i det här läget verkligen utgjutit mig i detaljrika beskrivningar exakt hur tjusigt det var i naturen omkring mig med fåglar, blommor och sånt. Även mer i detalj gått igenom mina inre känslor. Riktigt rullat mig i dem. Men det är ingenting för stora, starka karlar!

Okej, skojade lite där. Jag läste förresten i Sussis blogg att de ska någon slags tjejträff i Mörrum i september. Hm... Det är inte omöjligt att jag kör dit för att kolla lite. Om jag inte har något annat för mig den helgen.

En annan sak jag funderade över var om det liksom har vänt nu. Jag tycker nämligen jag har fått ganska många, lite större gäddor. Alltså att en hel del av de senaste årens stora smågäddekullar äntligen växt upp nu. Den tanken uppstod innan dagens sista fisk till och med.

Jag fick väl ett par mer vanliga gäddor plus hade några efterföljare så helt händelselöst var det inte. Tänkte att det var värst vad alla semesterfirare och sommarstugeinvånare, husbils- och husvagnsägare och alla andra turister och året-runt-boende är sena i starten. Helt tyst på mänskliga (o)ljud var det fram till kl 09 då jag först hörde och sedan såg den första båten styra ut mot havet. Snart hördes också det allra mest typiska ljudet nu på sommaren: En hammare som slår in spik. Sedan alla motordrivna gräsklippare och häcksaxar och what-not.

Kom på att på hemvägen stanna till vid en sträcka där jag skulle prova abborrfiske. Mycket sten och ganska fort djupt utanför men långt in i skärgården. Ändå att man kunde vada ganska hyggligt. Där borde det kunna finnas abborre. Solen började komma fram också och visst hade det väl varit skönt att stå där någon timme och prova.

Men så fick jag ett hugg som gjorde att jag kom på andra tankar.

Ett hugg och en gädda som lämnade mig inget annat val än att lägga ut den här videon. Passade också på att lägga till en båtgädda för någon vecka sedan. Fast jag klippte ner de snuttarna till ett minimum. Så la jag till dagens största gädda.

En gädda som möjligtvis redan figurerat i ett dagboksblad. Jag nämnde att jag stött på en stor gädda som stod och sov på bottnen för ett par veckor sedan. Det var bara ett par hundra meter från där den här högg idag. Men om det var samma vet jag förstås inte. Men storleksmässigt kunde den passa.

Men alltså! Sommargäddor rule. Vilken fart, fight och styrka! Skillnaden är enorm mot tröga höst- vinter- och vårgäddor. Därför är det bara de sista minuterna som är med på filmen. När den redan var trött och lät sig ledas in. Det märks också på gäddan. De blir väldigt matta efteråt. Den här fick jag vända om och skjutsa ut på djupare vatten. Den tog ingen skada för den höll sig hela tiden på rätt köl. Det märks aldrig när det är kallt i vattnet. Då bara simmar de iväg utan vidare.

Som tydligt framgår på filmen var det minsann ingen sandbotten där utan just tång och sten. Hur kan det komma sig?
Tja... Nu är det så här att det går inte helt och hållet att lita på vad jag säger. Eller skriver. Ibland smyger det sig in små oklarheter och en del misstag. Tror det beror på lite tilltagande dåligt minne. Ibland kan det även hända jag blandar ihop landskapsbilder från olika ställen. Men annars är varenda ord sant, lita på det!

Sedan var jag nöjd. Jag spar abborrfisket till en annan gång. Förhoppningsvis blir det bättre väder nu. Med bättre menar jag riktigt sommarväder. Vilket betyder båtfiske framöver, hoppas jag. För nu är mina sommarfiskeställen slut. Det finns bara ett fåtal och de måste ju få ligga i träda minst 14 dagar emellan. Jo, det finns några till men då måste det föreligga riktigt dåligt väder, det vill säga helst sydvästlig kuling och regn. Nu har jag semester och vill ha en period med riktigt, traditionellt högtrycksbetonat sommarväder med svaga vindar och sjöbris framåt dagen.

Fiskejournal 2014

2014-07-04 Gädda Sommarfiskeställe 4,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet s-m SV 06:00 Nej På två bilder

2014-07-04 Gädda Sommarfiskeställe 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5

Flytlina DT 5 Mulet s-m SV 08:00 Nej

2014-07-04 Gädda Sommarfiskeställe 2,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet s-m SV 09:00 Nej

2014-07-04 Gädda Sommarfiskeställe 6,5 Zilverzara Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Flytlina DT 5 Mulet s-m SV 09:30 Nej På video