Frisk till hård ost-nordostlig vind. Sol och varmt redan från tidig morgon. Några lätta moln framåt eftermiddagen.

Riktig högsommarvärme med klass ett-varningar och värmerekord.

Vattenståndet kring 10 cm minus.

14-07-23

En icke-fiskedag

Sista fisket på länge

Den ena rubriken beror på den andra. Min semester och ledighet är slut och detta var sista dagen. Som imorgon börjar jag jobba och blir upptagen med det och annat låång tid framöver. Hade gått och spanat på vädret nu flera dagar men insett att det var sämre än en dålig idé att bege sig ut på sjön och försöka fiska.
Givetvis inte för att det är supervarmt och SMHI utfärdar värmevarningar och värmerekord slås på löpande band. Utan förstås på den friska vinden. Som blåser så gott som dygnet runt och framför allt i fel riktning.

Redan tidigt i morse låg vindstyrkan på cirka 10 sekundmeter nord-nordostlig men jag stack ut i alla fall. Enligt plan A skulle jag köra ut mot öarna och hålla mig på läsidan. Hålla mig tätt intill land och om den sedan vred sig i mer, rakt ostlig riktning skulle jag till och med kunna få ett bra fiske. Att köra båt i stark medvind är ungefär som att cykla. Precis som häromdagen när jag cyklade in till stan. Då hade jag samma vind i ryggen och jag behövde bara trampa till ett par, tre gånger så var jag framme (med en lätt överdrift). Men på tillbakavägen! Motvind. Motkuling!
Nå, det är bara jobbigt och inget annat.
Men själv ute i en liten båt är det otäckt. Tycker i alla fall fega jag. Så jag vände halvvägs när jag på allvar började märka hur vågorna växte och det friskade i mitt ute på fjärden.

Plan B. Köra in till fastlandet och hålla sig i lä. Söka upp ställen med stora skogar på stranden som gav ordentligt vindskydd. Byta den stora flugan mot en liten One Size. Som ju är tänkt att användas till abborrfluga nu på sommaren.

Det ska ju vara väldigt bra att fiska abborre nu när det är varmt. Och minsann, vid ett tillfälle såg jag ett gäng mindre fiskar komma efter flugan. Möjligtvis var det småabborre. Här inne finns inga tobis och de var för stora för spigg. Det är en hel del alger i vattnet som liksom håller på att samla sig för blomning. Så vattnet är lite grumligare än vanligt. Men vid frånlandsvind blir det förstås ingen blomning här vid Blekingekusten. Ändå är tidningarna redan fulla med varningar och undringar om och när algblomningen ska börja, om den redan har börjat och vad man ska göra då.

Nåväl, det enda som högg och som jag redan visste skulle göra det var förstås gäddorna. Inte så många och inte så stora. Vilket jag också var helt på det klara med här inne och mitt i sommaren. Det är jobbigt också att fiska i stark frånlandsvind. Hela tiden drev man ut och fick ta till årorna och backa in igen. Så ändras vindriktningen och så driver man in till land och får ro ut en bit istället och så där håller det på. Plus att många områden är täckta av ålgräs.

Men! Jag kom en nyhet som kommer att ta mitt gäddfotograferande till nya höjder. Eller snarare djup:

Just det; u-foton från båten. Fördelarna är flera. Först och främst för det är så lätt att sticka ner hela armen under vattnet med kameran. Det går näppeligen under höst och vinter utan att blöta ner sig ordentligt och frysa efteråt. Eftersom man ofta är på djupt vatten har man chans på fina panoramabilder både på gäddan ovanifrån och bottnen längre ner. Och inte minst att få stora gäddor med på sådana bilder.

Fast inte nu och inte idag utan längre fram får det bli.

Men visst kan det bli snyggt även med mindre gäddor:

Nej, det var egentligen en riktig icke-fiskedag och enda anledningen att jag fortsatte var att jag skulle handla på hemvägen och var tvungen att vänta tills affärerna öppnade.

Samt att när jag väl börjat fiska har jag vissa problem att sluta...

Jag kände naturligtvis till ställena främst från vadningsfiske höst och vinter. Fast de är ganska svårframkomliga från landsidan och nu för tiden är det sällan jag gör mig det besväret. Det är också ganska brant och svårvadat. Men där det brukade vara bäst då var det bäst idag med. För där högg en stor gädda. Ja, åtminstone stor i jämförelse med de jag fick upp och såg följa efter. Den lossnade tämligen omgående och jag såg den inte riktigt i helfigur men iaf mellan 3 och 4 kg. Jag la i draggen och efteråt fick jag ovanstående u-gädda på samma ställe också.

Och om det bara blåst hälften så mycket idag... Om jag bara kommit ut på andra sidan öarna... Om inte om hade varit... Då hade det kunnat bli den skönaste dagen på hela semestern. Det var naturligtvis värsta semesterrusningen idag. Fullt med båtar och folk på väg ut i skärgården när jag var på väg in. Det gäller verkligen att se upp.

Den här höll på att segla mig i kvav:

Den kom ut precis ut från Saltö hamn i god fart när jag svängde in. Inte många meter skilde oss åt.

Som sagt är semestern slut. Men varken livet, sommaren eller nya båtfisketurer tar slut för det. Även om det dröjer.

Orsaken till det är den här krabaten:

Jag är nämligen hundvakt kommande ledig helg. Jepp, då kommer även jag att tillhöra hundpromenerarnas skara och förmodligen blir det till den här lilla gölen i närheten där jag bor. Vi brukar gå dit nämligen ibland. Bilden från förra gången för några veckor sedan.
Kanske ska jag ta med mig flugspöt dit och dra några abborrar? Där har jag nämligen sett fullt med sådana tidigare gånger. Fast de är så små att jag nog fått gå ner i storlek på flugorna till äkta öringflugor. Små nymfer. Fast jag får göra det i så fall en dag inte hunden är med. Annars är risken uppenbar hon hoppar i vattnet och själv försöker fånga flugan eller i ett obevakat ögonblick tar tag i spöet och springer iväg med det.

Fiskejournal 2014

2014-07-23 Gädda Långt in i skärgårn 2 Zilverzara Ja Nej ABU Flymax 10 fot AFTM 6/7 Sjunk långsam Sol frisk NO 07:00 Nej Med på första bilden

2014-07-23 Gädda Långt in i skärgårn 2 Zilverzara Ja Nej ABU Flymax 10 fot AFTM 6/7 Sjunk långsam Sol frisk NO 08:00 Nej

2014-07-23 Gädda Långt in i skärgårn 2,5 Zilverzara Ja Nej ABU Flymax 10 fot AFTM 6/7 Sjunk långsam Sol frisk NO 08:30 Nej Med på två u-bilder