Efter ordentligt regn som igår kväll och hård, nordvästlig vind, mer och mer uppklarnande under morgontimmarna.

Vinden avtog gradvis under dagen.

Vattenståndet låg på cirka 12-14 cm under när jag började. Det steg sedan till normalt under dagen, såg jag när jag kommit hem. (På SMHI alltså)

21 grader i vattnet.

14-08-06

Vada i värme och varmt vatten

Ja, skulle det bli något fiska av innan jag började jobba igen fick det bli idag. Och med vadarna på. Börja tidigt.

Här en bild på bästa fiskekompisen i framsätet:

En bra vana jag hållit på med ett bra tag nu. Rigga spöet hemma med fluga och allt är det bara att ta ut det och börja kasta. Bekvämt. Särskilt när det får plats inne i bilen så man slipper ha tocken dära spöfastsättningsanordningar på taket jag vet det finns att köpa.
Körde ganska tidigt hemifrån som sagt. Det är mycket rådjur ute nu kom jag att tänka på men såg inte till några. Bäst att köra försiktigt i alla fall, tänkte jag. Så när jag nästan var framme, i ett litet samhälle faktiskt, kom ett rådjur uttrippande på vägen med två kid (eller heter det kids) precis bakom sig. Och precis framför mig. Hade jag kört bara liiite fortare kunde jag bundit muddlers hela veckan. Synd jag inte kör på någon rapphöna.

Det verkar vara svårt att få tag på de fjädrarna nämligen. I alla fall på El-Ge fiske. De har inte kunnat leverera på över ett år. Just det, det är snart dags för det årliga besöket i Trollemölla. Och jag är väldigt förtjust i just rapphönshackle till mina nymfer. Jag la en beställning på ett par rapphönsvingar innan FÖRRA årets Trollemölla just hos El-Ge Fiske och den var restnoterad fram tills bara för lite sedan. När de ringde och sa att det inte fanns att få tag på och jag fick pengarna tillbaka. True story.

Oj, är detta en bild på algblomningen eller ännu ett tecken på det övergödda Östersjön!?

Nej, faktiskt inte. Möjligtvis ett tecken på övergödning. Men varje år samlas lösslitna alger av olika slag på vissa ställen. I stora mängder. Samma ställen år efter år. Förmodligen beroende på samma vågor, vindar och strömmar, också det år efter år. Där koncentreras de och börjar ruttna. Eller förmultna. Eller surna. Lösas upp och jäsa. I år tror jag det blir mer än någonsin och då tror jag det mer beror på värmen än på övergödning. Till hösten bör extra höga berg av tång och ålgräs kastas upp på stranden efter stormarna. Och suck, ännu fler, längre och tätare stråk av bandgräs kommer att förpesta fisket senare i höst. Men så är det. Och värre kommer det att bli.

Jag läste i en rubrik i tidningen att det lokala centerpartiet här vill rädda ålfisket. Det var väl bra, tänkte jag och läste vidare. Men då visade det sig att att det precis som det stod i rubriken, var själva fisket och inte ålen de ville rädda. Detta genom att de ville det skulle bli enklare att skaffa ålfiskelicens.
Det påminde mig om en insändare jag läst för en tid sedan från KDs miljöpolitiske talesman härstädes. Han tolkade sitt uppdrag på det viset att han ville riva upp strandskyddslagen och göra det enklare för folk att bygga vid vattnet.

Varmt är det. Gäddorna kändes nästan heta. Ändå stod några väldigt grunt. Plus att jag fick ett efter omständigheterna ganska bra fiske.

Såren på gäddan är skador och ingen sjukdom. Säl? En större gädda?

Jag hade fel. Det är sant. Jag tvivlade förut på att gäddorna tog sjöfågelsungar. Eller tyckte i alla fall att det nog är ovanligt. Men så hörde jag av en bekant utifrån öarna att han faktiskt brukar se det vid sin brygga. Han undrade också om jag visste vad det var för små, långa fiskar han fick spannavis. Svartmunnad smörbult, trodde jag. Bra mat för gäddor. Det stämmer bra överens med vad jag hörde av en annan ö-bo tidigare i våras att det bara vimlar av den här nya, invasiva arten.

Hade väl fiskat färdigt redan vid halv tio den sträckan och tänkte att varför inte äntligen göra ett ordentligt försök att få en abborre? Förutsättningen för bra abborrfiske att det ska vara varmt i vattnet gällde i väldigt hög grad.
Jag siktade in mig på en sträcka jag tycket borde vara lämplig. Mycket sten och tång och fort djupt utanför. Även långt in i skärgårn. Körde dit, parkerade och gick en bit. Bytte fluga och började kasta.

Men vinden svek mig. Det blev för mycket lä. Trodde jag skulle få frisk sidovind. Det blev därför väldigt snabbt väldigt outhärdligt hett. Plus att jag heller inte hade ro att stå och vänta att flugan skulle sjunka. Jag borde haft en sjunklina istället för att behållit den flytande. Nä, tur jag inte håller på med sånt där tävlande i att få så många arter som möjligt om jag inte ens kan få en abborre. Stod nog inte ut en halvtimme ens. Svettig, kort prommis tillbaka till bilen.

Nu gäller det att hoppas på ordentligt kyligt väder med mycket regn i slutet på den här månaden. Just med tanke på att jag då ska till Trollemölla. Annars lär det bli ett väldigt kort reportage därifrån. Eller förmodligen inget alls. Fast än är det några veckor dit och förhoppnings ska det bli några dagar till som passar för båtfiske.
Så måste jag fundera på hur jag ska göra med vadarfrågan. Idag fiskade jag med mina för små vinylvadare. Mina neopren är utslitna och ska kastas. Där har till och med kardborrfästningen i hängslena gett sig så de lossnar under fisket plus att de som sagt läcker.
Ja, det tål att funderas över. Verkligen seriösa problem, inte det minsta i-landsbetonade...

Det råder fruktansvärd nyhetstorka i ortstidningarna nu. Så gott som enbart utfyllnadsmaterial om olika marknader, uppträdanden, festivaler, "dagar", hamnfester och liknande "nyheter". Det har till och med gått så långt att en tidning ringde mig och undrade om de fick göra ett reportage om mig och min fiskehemsida! Jag tackade förstås nej. True story.

Fiskejournal 2014

Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2014-08-06 Gädda Hett ställe 2 Zilverzara Nej Ja Nej Kunnan 10 fot AFTM 5 Flyt DT #5 Sol frisk NV 06:30 Nej

2014-08-06 Gädda Hett ställe 1,5 Zilverzara Nej Ja Nej Kunnan 10 fot AFTM 5 Flyt DT #5 Sol frisk NV 07:00 Nej

2014-08-06 Gädda Hett ställe 2,5 Zilverzara Nej Ja Nej Kunnan 10 fot AFTM 5 Flyt DT #5 Sol frisk NV 08:00 Nej

2014-08-06 Gädda Hett ställe 2,5 Zilverzara Nej Ja Nej Kunnan 10 fot AFTM 5 Flyt DT #5 Sol frisk NV 08:30 Nej På fin u-bild

2014-08-06 Gädda Hett ställe 2 Zilverzara Nej Ja Nej Kunnan 10 fot AFTM 5 Flyt DT #5 Sol frisk NV 09:00 Nej