Tidigt på morgonen mest mulet. Ett stort moln hade lagt sig över solen och det var blå himmel runt om. Så småningom mer sol och från middagstiden enbart sol. Fast då var jag redan hemma.

Redan tidigt en måttlig till frisk nord-nordostlig vind.

Lite högvatten kring +10 cm.

15-06-09

Åter på med vadarna

Och ett helt rätt beslut, visade det sig. Det är både meningslöst och tröttsamt att klaga på vädret så jag gör inte det. Fast liiite svagare vind någon dag skulle sitta fint. Detta för att någon dag kunna ut och köra båt.

Men vädret kan aldrig bli så dåligt (hur man än definierar ordet) att det inte går alldeles utmärkt att vada ut och börja kasta. Okej, vi håller oss även till maj och juni. Få en trevlig dag och förmodligen en hel del gäddor.

Idag fick jag till och med en spigg:

Hm... Få se nu...? Har jag redan skämtat om att anmäla den till Sportfiskarnas storfiskregistrering? Ja, efter en koll så har jag redan gjort det. Fast då var det en död spigg jag hittade i strandkanten. Jag tror inte spiggen fastnade av en slump. Jo, fastnade kanske men jag tror spiggen gick till attack mot flugan som den uppfattade som ett hot mot sina ungar. Om det är en hanne vill säga. För det är inte första spiggen jag fått på kroken. Det är aggressiva små rackare; rena skräckfisken.
Ja, är det inte mer spännande händelser att rapportera om en fiskedag blir det lättare att förstå att det här dagboksbladet blir mitt trettiandra för i år.

När det handlar om flugfiske bör man också ha med några ord om flugor. Den på bilden här uppe till exempel. På den flugan har jag fångat så gott som exakt 40 gäddor. Jag räknade nämligen och har för mig jag använt den så gott som hela tiden ända sedan Trollemölla den 7 maj. En vanlig vit sara i marabu. Som jag la på lite grön-blå glitter bland det silvriga, en wiretafs och vips blev det en zilverzara. Förutom vid något tillfälle jag varit tvungen att byta när tafsen blev för sliten.
Efter en fisketur kollar jag på flugan och ibland binder på några extra fibrer zilver. Och så gott som alltid sätter på ny wiretafs. Lackar några gånger för den röda bindtråden blir också sliten. Det är ju den jag tar sikte på med peangen nere i gäddgapet och kniper åt hårt. Så brukar jag använda den nästa gång.

Men man kan inte reparera den mer än ett par, tre gånger för då växer sig den där "stjälken" där bak vid krokböjen för tjock.
Då klipper jag av vingen, tar ett stadigt tag om den med vänsterhanden på ungefär halva längden och så drar jag loss alla de korta stråna. Sedan binder jag på återstoden på en ny krok så får den nytt liv som stomme till ytterligare en zilverzara. Ibland fördelar jag vingen på två krokar till och med.

En halvtaskig bild på en liten hoppande gädda gör det hela inte så mycket bättre heller:

Men det står i kontraktet att finns det bilder på hoppande gäddor måste de få komma med.

Började väldigt tidigt även idag. Inte för att jag tror fisket blir desto bättre då utan mer för att det passar mig. Särskilt nu när det egentligen är sommar och folk flyttar ut till sina sommarställen nere vid kusten. Vid högvatten och ostliga vindar valde jag en väldigt lång, grund och lättvadad sträcka ganska långt hemifrån. Det är lite lustigt med den typen av ställen att det år från år väldigt ofta, finns gäddorna på ungefär samma, väl avgränsade ställen. Även så idag. Fast jag brukar tänka att just i år kanske de även finns där. Eller där. Så jag brukar inte hoppa över de "dåliga" ställena. Därför fiskade jag i över en timme utan att känna något. Så kom jag in i den vanligtvis gäddrika delen och där fanns de. Som vanligt. Efter det ytterligen ungefär en timmes vadande och kastande på andra sidan det bra området tyckte jag det fick vara nog. Där hade jag heller inte fått eller sett något särskilt. Så jag vevade upp, vadade i land och gick tillbaka till bilen.

Två vad jag betraktar som fina gäddor fick jag i alla fall. Även om jag är väl medveten om att de riktiga gäddfiskeproffsen betraktar dem som knappt större än spiggen på första bilden. Men när jag fick den större av dem, tänkte jag i alla fall passa på att utnyttja kamerans självutlösare och ta en bild på mig som håller upp gäddan. Men då måste man ha stativet med sig. En sådan där gorilla-pad som är så bra. Och ett sådant har jag alltid med mig sittandes på min lilla Contour Actionkamera. (Som jag inom parentes tycker är bättre än Go-Pros Hero.) Det var bara att skruva av den från filmkameran och skruva på den på min Lumix-kamara och sätta ifrån mig den på en sten. Fast problemet var att jag glömt min Contour i bilen, upptäckte jag då.

Då fanns inget annat val än börja filma med min Lumix istället. Vilket resulterade i den här korta videon:

Jag bokade gäddan till 4,5 kg. Kanske det var något hekto för mycket men vad spelar det för roll?

Fiskejournal 2015

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 2,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 07:15 Nej

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 3,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 08:00 Nej

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 2 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 08:10 Nej

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 4,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 08:45 Nej  På video

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 2,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 09:00 Nej

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 3 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 09:15 Nej

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 2 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 09:30 Nej

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 2 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 09:40 Nej

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 2 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 09:50 Nej

2015-06-09 Gädda En lång sträcka med sandbotten 2 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Vxl moln o måttlig NO 10:00 Nej