Tidigt på morgonen en ytterst svag nordvästlig bris. Den avtog vid sju-åttatiden och så blev det helt spegelblankt ända fram till en väldigt svag sjöbris vid elva-halvtolvtiden.

Några enstaka moln tidigt på förmiddagen som försvann helt vid middagstiden. Riktigt sommarhett.

Vattenståndet låg på cirka 10 cm över.

15-08-06

Torsdag

Äntligen riktigt sommarfiske

Soligt, varmt och ingen vind att tala om. Verkligen på tiden. Fast det där att precis allt som gör det så skönt att vara på sjön också innebär uselt fiske får jag väl erkänna stämmer ganska bra. Jag vet att jag ibland brukar bjäbba emot den ganska etablerade sanningen.
Idag fick jag ingen över tre kilo nämligen. Och bara 14 gäddor.

Och inga vanliga bilder heller. Men ibland när jag kom ihåg det, satte jag igång lite filmning. Än från den fasta kameran och än från handkameran. Jag har verkligen försökt att klippa ner sekvenserna till minimum. Så absolut inga märkvärdigheter utan mest för dokumentationens skull.

Men!! Jag såg en ordentligt stor gädda. Alltså även stor rent objektivt sett och inte ur mitt vanligtvisa fyrakilosperspektiv. Hade jag fått den gäddan och den kommit med på exempelvis Fishecos sajt hade den nog blivit kallad både grym, sjuk och stygg. Jag vågar knappt spekulera i vad den kan ha vägt. Men med det breda huvudet absolut över tio kilo.
Den stod väldigt grunt faktiskt. Fast ganska långt ut vid en liten stenansamling eller grynna. Den kom lååångsamt efter och jag såg tydligt huvudet och en bit av kroppen. Som en liten U-båt! Men den hade ingen avsikt att hugga, såg jag också.
Blev jag jättearg och superbesviken att den inte högg? Nej, faktiskt inte. Mest glad över att jag såg den och att det finns sådana gäddor där jag brukar fiska.

Jag blev betydligt mer besviken och med rätta både arg och upprörd över att jag inte fick min sedvanliga fyrakilosgädda däremot. Vad är det för sätt, va?!! Skandal!

Mot slutet av fiskedagen kom det lite lätt sjöbris och jag befiskade ett par ställen där jag borde fått minst en.

Fick jag 14 gäddor fick jag i alla fall minst dubbelt så många bromsar! Eller blinneknaggar. De var en ren plåga särskilt på förmiddagen då det var helt vindstilla. Det tillhör sommarfisket men idag var det rent helvetiskt. I och med det var helt vindstilla luktade de sig till min närvaro och kom utflygande i stora flockar från närmsta holme. De dras till min utandade koldioxid nämligen. De ger sig inte förrän man slår ihjäl dem heller. När det blåser slipper man dem på lovartsidan om kobbarna och skären åtminstone. Det tillhör höjdpunkterna på videon faktiskt. Det säger väl allt om dess innehåll.
Därför kan jag med bästa vilja i världen inte rekommendera någon att titta på den:

Jag har för mig att jag förra sommaren redde ut vad de egentligen heter och hur många olika arter det finns av de här irriterande, stickande och blodsugande flugorna. Till slut täcktes hela båtbottnen av drivor med döda bromsar!
Men allmänbildad som jag är vet jag ju har man kommer till rätta med problemet. Det är bara att gå till apoteket och köpa lite bromsmedicin. Däremot är jag lite osäker på om man själv ska dricka den, smörja in sig med det eller applicera det på bromsarna. Nå, det får man väl fråga på apoteket.

Nu hoppas jag på fortsatt fint sommerväder och fler båtfisketurer. I så fall måste jag bli mer flexibel. Jag är för bekväm av mig för att ideligen byta spole på rullen för att möta de olika ställenas krav. Ibland fiskar man där det är grunt och då är den långsamtsjunkande linan alldeles utmärkt men så finns det områden där det är betydligt djupare och den snabbsjunkande är ett måste. Så nästa gång, om det blir någon, tänker jag ha med mig två riggade spön.

Fiskejournal 2015
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 06:25 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 3 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 06:30 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 06:40 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 1 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 06:50 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 08:00 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 1,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 09:00 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 09:15 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 09:30 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 1 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 10:30 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 10:45 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 1,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 11:30 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 11:40 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 12:00 Nej
2015-08-06 Gädda Bland kobbar och skär 2,5 Zilversara Ja Nej ABU Flymax AFTM 6-7 10 fot Sjunk, långsamt, #6 Mest sol o lugnt 12:30 Nej