Tidigt på morgonen mulet men ganska milt. Frisk sydostlig vind vid Utklippan. Men nere vid själva kusten svag sådan. Ökade väldigt långsamt och fram mot middagstiden knappt svag sjöbris. Klarnade upp framåt tio-elvatiden och det blev rena sommarvädret.

Vattenståndet kring några cm under det normala.

15-09-23

En skämtfluga

Det är svårt att utnämna en särskild sak eller detalj som allra viktigast för, i det här fallet en flugfiskare. Jag menar, det är ju en massa saker som är helt oundgängliga; typ spö, rulle, lina och vadare och annat. Ändå tycker jag själva flugan intar en specialplats. Det är ju den som är så att säga, själva grejen. Och visst kan väl en gäddfluga se ut lite hur som helst och var och en blir saliga på sin tro, absolut.
Ändå blev jag lite besviken när jag öppnade senaste numret av Svenskt Fiske och bläddrade fram till en artikel med titeln "En lätt gäddfluga". Läste och i början höll jag helt och hållet med skribenten om kritik mot att det totalt dominerande modet eller uppfattningen att ju tyngre, större och svulstigare både flugor och utrustning, desto bättre. Jag vet inte om jag liksom i förbigående varit inne på de tankegångarna tidigare?
Likaså höll jag förstås med att det går precis lika bra att använda ett spö i klass 4, 5 eller 6. Men sedan när det kom till själva flugan så suck... Han hade gjort precis tvärtom mot det jag gör. Hans fluga bestod av en rejält stor och tung streamerkrok med ungefär 7 strån olika flashmaterial fastbundna. Med en lätt överdrift.
Visst, han fick gäddor på den skapelsen så det är väl alldeles utmärkt men om han bundit på mitt sätt hade han fått en både lättare fluga och en som såg större ut i vattnet. Och med bättre gång.

Bara för det och på pin kiv, gjorde jag en närapå skämtfluga till idag. Det vill säga gjorde vingen löjligt lång i förhållande till kroken. Ja, det är förstås min vanliga Kamasan metkrok storlek 6. Eller smålek 6:

Jag ville se om det blev någon skillnad i krokningsförmågan mot de med lite kortare vinge men i gengäld något tätare. Som jag använder i vanliga fall. Jag kan tillägga att ovanstående bild är klippt ur dagens video efter jag krokat loss femkilosgäddan. Som nog var ännu lite större men det är en annan historia. Men därav den dåliga bildkvalitén.

Men ja, jag tyckte den krokade lite sämre. Faktiskt. Första gången. För gäddorna tänkte för sig själva att det var ju själva fanken också! Hur kunde jag missa den strömmingen? Men vänta bara tillls nästa dyker upp; då går jag all in! Och det gjorde de allra oftast också. Det vill säga att jag krokade dem på nästa kast.
Nu kanske du undrar; hur går det med den där utlovade flugbindningsvideon då?
Då svarar jag som Kalle till sin mamma (i "Kalle och Hobbe") när hon frågade hur det går med läxan. "Det går jättebra! Jag har nästan börjat."
Lite mer än så faktiskt. Jag samlar lite filmklipp jag kan foga in för att liksom visa att de fungerar. Det ska bli en väldigt fin video hade jag tänkt och på engelska så jag får in den i Global Flyfisher också.
Det också även i samband med den tänkta flugbindningsvideon jag tillverkat den här skämtflugan. Just för att visa på och hävda att gäddor och förmodlien de flesta rovfiskar framför allt satsar på huvudet på sitt tilltänkta byte. Särskilt alla stora rovfiskar. Att man kanske missar många smågäddor ser jag bara som en fördel. Jag kan tillägga att det var i skiftet ställe ett och två jag bytte till den långvingade zilverzaran.

Även idag blev det en sådan dag jag väderleksmässigt hellre borde ha tagit båten. För inte blåste det några 6-7 sekundmeter inne i skärgården som ute vid Utklippan inte. Så där satt jag i bilen och såg havet ligga så gott som spegelblankt. Vilket det överraskande gjorde så gott som hela dagen också. Men då var det för sent och gick inte att ändra på.
Men jag tror jag knappt skulle ha fått varken fler eller större gäddor än jag faktiskt fick inne, i både lä och så gott som stiltje.

Alltså, jag kan knappt fatta att det finns så mycket gäddor nu! Trots lä och stiltje högg de som attan. Trots att ställena idag inte var högklassade. Och att så pass många var så pass stora.

Där kan jag åter anknyta till en artikel i Svenskt Fiske där de uppmärksmmar vår vän, den svartmunnade smörbulten. Att ökad förekomst av den hänger samman med den ökade gäddförekomsten här. Vilket jag tror. Annars har jag svårt att förklara den.
Och minsann; idag såg jag ett par smörbultar. Men små och vita.  Nu vet jag inte hur svartmunningen ser ut som gli i och för sig men jag har inget minne av att ha sett smörbultar här överhuvud taget förr. Ser jag småfisk är det glin och spigg. Däremot kommer jag mycket väl ihåg att man såg dem frekvent i Sölvesborg under min ungdom där. Små och sandfärgade liksom.
Men bara lugn de som oroar sig för att de ska ta över och utkonkurrera alla andra fiskarter: I artikeln stod nämligen att både i Polen samt urstrungsländerna var den utsatt för kommersiellt yrkesfiske. Så då lär inte dröja länge förrän den är utrotningshotad här. Det vill säga om yrkesfiskarna här kan avyttra svartmunningen och tjäna pengar på den. Den lär vara god i soppa.

Det fanns mer intressant i tidningen om just gäddor men det här får räcka för tillfället.

Ja, även idag blev det en kort video. Först en kort sekvens jag egentligen skulle visa hur bra den lilla kroken fäster i min kommande storfilm "Zilverzara - the Movie" men just det momentet blev inte så lyckat men den fick vara med här i alla fall.
Så är det när jag landar den största gäddan. Som jag faktiskt försökte väga men så fick jag inte vågen till att funka! Igen. Då för ett par år sedan var det den lilla mekaniska jag inte vågade lita på. Då skaffade jag en digital, stor och åbäkig. Och faktikst hade jag provat den hemma nyligen, för bara några veckor sedan och provvägt en tvåkilos mjölpåse med godkänt reslutat. Men idag ville den inte alls. Fick fram siffror på displayen men helt tokiga.

Men det är så mycket som händer samtidigt när man håller på med en stor fisk och att allt filmas att det är svårt att hålla reda på allt. Men mäta den då? Det är ju så populärt nu för tiden. Det är sant och på några spön gjorde jag markeringar också. Men då måste man vada iland med gäddan, hitta en bra, jämn och för gäddan, lämplig plats att lägga upp den på. Och hoppas den ligger stilla. Inte alltid så lätt. Och mäta den med spöet när man står utvadad är så gott som omöjligt.
Nä, vad är världsproblemen jämfört med mina?

Men visst syns det att den väger över fem kilo? Jag klippte bort hela den misslyckade vägningsproceduren.
Nu har jag letat upp en fjädervåg, smort och putsat upp den och ska prova. Både på mjölpaktetet och på nästa stora gädda. Jag känner att jag måste kalibrera ögonmåttet på stora gäddor.

Ja, många gäddor blev det. Då ska man även komma ihåg att jag slet bort flugan så ofta jag kunde. Alltså när jag upptäckte en mindre gädda i full galopp efter flugan.

Fiskejournal 2015
2015-09-23 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 07:15 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 3,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 07:30 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 07:45 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 2,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 08:00 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 08:10 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 08:15 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 08:30 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 4 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 08:40 Nej På video
2015-09-23 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 08:50 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 08:55 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 2 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 09:00 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 09:05 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 09:10 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 09:15 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 4 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 09:30 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe ett 3 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Halvmulet o lugnt 09:40 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe två 5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Sol o svag SO 10:30 Nej På video

2015-09-23 Gädda Ställe två 2,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Sol o svag SO 10:45 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe två 2,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Sol o svag SO 11:00 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe två 2,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Sol o svag SO 11:10 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe två 2 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Sol o svag SO 11:20 Nej
2015-09-23 Gädda Ställe två 2,5 Zilverzara Nej Ja Streamtec 10 fot #5 Flytlina DT 6 Sol o svag SO 11:30 Nej