Väder: Iskallt igen. Knappt plusgrader under morgon och förmiddag. Mulet. Fram mot middagstiden dock, uppklarnande och soligt och därmed betydligt varmare.

Först frisk nordostlig vind som mojnade framåt dagen och verkade vrida sig lite mot ren ostlig.

Vattenståndet kring - 5 till -10 cm under.

16-03-11

Full krokningspott

Ingen fiskedag som går till hävderna. Egentligen är det bara en plikskyldig rapportering för fullständighetens skull utan allmänt intresse. Vilket ju inte är det minsta konstigt eftersom detta är en fiskedagbok. Där jag i alla fall senare kan gå tillbaka och få veta att just idag, blev jag så gott som helt överygad om att ja, det här med hullinglöst är nog inte så dumt i alla fall.

För idag fick jag fyra gäddhugg och fick upp fyra gäddor. Så fräck var jag till och med att jag körde hullingslöst under havsöringsfisket. Ja, för vid lågvatten och nordostlig vind går det alldeles utmärkt att fiska utomskärs.  Visst är chansen väldigt liten men lustigt nog fick jag ett hugg på exakt samma lilla plätt där jag fått en havsöring för några år sedan. Såg en våg växa upp bakom flugan men det var förstås en gädda.

Som dock gav upphov till den är fina bilden:

Där var det helt lä och spegelblankt och väldigt spännande att fiska. Just för att spana efter rörelser i ytan ungefär där man har flugan. Den där plogformade vågen på väg rätt mot flugan bakifrån...

Även om jag insåg att de flesta skulle vara efter gäddor. För jag såg ett par stycken när jag vadade omkring. Okej, då vet jag det, tänkte jag, att gäddorna även finns utomskärs. Även om ingen annan visade något intresse att hugga. Höll på i åtminstone tre timmar innan jag gick tillbaka till bilen och körde inåt.

Hade ett alldeles utmärkt ställe i åtanke. Särskilt nu när solen började titta fram och värmde. Där var det också lä och jag beredde mig på ett par sköna timmar med massvis med gäddor, sandbotten och lagom djupt. Eller snarare grunt. Det fick jag också, förutom det där med massvis med gäddor.

Väldigt långt mellan huggen blev det och faktiskt hade jag förväntningar även på någon större men så blev inte fallet. En lämnade förresten efter sig en liten souvenir:

Efter att jag lossade den, passade en blodigel på att byta värddjur. Den hann suga sig fast ordentligt och jag fick rycka loss den.

Också en bildklassiker brukar vara när jag råkar få syn på ilandflutna wobblers av olika slag. Här någonting liknande jag råkade fästa bilcken på när jag gick längs strandkanten:

Jag lät faktiskt föremålet ligga kvar. Den hade inga krokar och verkade söndrig. Jag vet inte riktigt vad det var för slags bete heller. Det verkar som att många spinnfiskare numer föredrar olika typer av gummibeten framför wobblers. Eller jerkbaits. Eller betraktas ett jerkbait som en wobbler? Fast det här var inget gummibete utan verkade vara av plast. Kanske det som brukar kallas kustwobbler?

Men skönt och trevligt var det att vada omkring där i det varma solskenet. Sedan kanske jag gjorde en slät figur vid ett tillfälle. Stället har en nackdel och det är att det är synligt från vägen. Det var väldigt ont om huggvilliga gäddor som sagt men så fick ju äntligen en. Tog väl hem den och den sprattlade och plaskade i ytan som de brukar göra. Tog upp den och återbördade den. Då svängde plötlisgt en bil av vägen, in och ställde sig och ut kom farande en kille och ropade högt, för det var ganska långt avstånd: "Nappar det?" Varpå jag svarar: "Nä!" Rent automatiskt för det är mitt standardsvar oavsett hur mycket eller lite jag får. Då insåg jag förstås att han sett hur det plaskade och det böjda spöet. Så jag la till ett: "Nja, det är ganska dåligt..." ungefär. Han tittade underligt på mig, satte sig i bilen igen och körde iväg.

Jag tittade förresten tillbaka och letade upp dagen då jag fick den där havsöringen. Det var 11-03-18 och jag filmade eventet också.

Fiskejournal 2016
2016-03-11 Gädda Utomskärs 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet, kallt o måttlig O 10:00 Nej  På fin bild
2016-03-11 Gädda Inomskärs 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Svag till måttlig SO o sol 12:00 Nej
2016-03-11 Gädda Inomskärs 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Svag till måttlig SO o sol 12:30 Nej
2016-03-11 Gädda Inomskärs 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Svag till måttlig SO o sol 13:00 Nej