Minusgrader på morgonen. Mulet och vindstilla en bit in på förmiddagen. Så svagt ökande sydvästlig vind och mer och mer uppklarnande. Sol och därmed betydligt varmare.

Vattenståndet kring -10 cm under.

16-04-02

Äntligen hyggligt fiske

Och inte bara hyggligt utan framför allt mycket trevligt.

Anledningen till ordet "äntligen" är att jag mörkat två fiskedagar jag helt enkelt struntat att föra in i fiskedagboken. Där får jag nog skämmas lite men det är inte för att jag gått bom utan för att de varit så händelselösa att jag inte orkade engagera mig i dem.
Först var det en dag under påsken som jag mest tillbringade utomskärs och prövade efter havsöring. Fick naturligtvis ingen trots idogt kastande och vadande. Inget märkligt i det men trodde nog någon gädda hunnit ut dit men icke. Stannade till på att hyggligt ställe inomskärs och hade på en fyrakilos som dock lossnade.
Attans hullingslösa krok! tänkte jag då. Fick väl en tvåkilos lite senare. Eftersom det var påsk och ledig helg satsade jag extra tidigt för jag vill ju inte störa andra fiskare. Mycket riktigt observerade jag flera på avstånd.

Den andra dagen blev lite märkligt i det att jag på ett par ställen närapå vadade i gäddor. Det var så gott som spegelblankt och lågvatten och en hel del sol och de %¤¤&#@£$€ gäddorna bara vägrade att hugga! Va, så oförskämt! De bara stod där på botten, såg dumma ut och rörde inte en fena tills jag sånär petade på dem. Då simmade de lojt och högfärdigt iväg bara. Vilken nonchalans och dålig stil alltså. Och det rörde sig om många.
Det var ett surt och närapå ruttet äpple att bita i att inte ens en glittrig, glansig och blixtrande One Size i stiltje och solsken förmådde dem att hugga. Jag brukar ju hävda att den funkar i alla väder vilket jag i och för sig har otaliga bevis för.
Men visst fick jag väl en eller om det var två; jag minns knappt. Och visst tittade jag tvivlande på min fluga ett par gånger och undrade om inte en ren marabou- eller strutsherlsfluga skulle funka bättre. Jag var faktiskt beredd att pröva. Men jag hade ingen sådan med mig.

Men hemma har jag massor. Det var nästan så jag skäms när jag senare inventerade en del askar och lådor som var precis fulla med gamla vita gäddsaror och hybrider av alla de slag. Från den tiden då jag hade fri tillgång på strutsplymer och körde med tyngre utrustning á la Bauer och Sussi och de andra, riktiga experterna. Men även från lite senare datum när jag fortfarande mest använde naturliga material men gjorde flugorna lättare. Och marabou och strutsherl är absolut inte dumt. En liten stomme marabou använder jag ofta än idag till mina allra lättaste flugor till och med. Nu plockade jag fram en hel del av de mindre modellerna och tänkte jag skulle pröva en idag till att börja med.

För så här såg det ut:

Helt spegelblankt, nollgradigt och lite lagom lågvatten. Och hade kungligt roligt under några kyliga morgontimmar. Det är en utmaning när det är helt vindstilla. Det gäller att röra sig ytterst försiktigt vilket är svårt när det är gott om sten som här. Men så otroligt kul och spännande när man ser vattenytan bukta upp, en plogformad våg bildas som dö-då-dö-då-dö-då-dö-då (temat från "Hajen") hastigt närmar sig där man har flugan. En typisk virvel och fast fisk! Vattenytan bryts av plask och stänk!

Det scenariot upprepades flera, flera gånger.  Dagens första nio gäddor fick jag på den här flugan:

En urgammal, nästan helt och hållet i strutsherl. Men jag filade ner hullingen. Det gäller att vara konsekvent och driva studien till vägs ände. Naturmaterial är ju tyngre men den flugan gick hur bra som helt att kasta med mitt #4-spö. Den andra nackdelen är att det slits lättar än syntetiska material.
Så blev den sträckan färdigfiskad. Då tog jag en bild på flugan och så bytte jag den till en vanlig, ny, liten glittrande sak. Gick iväg en bra bit till ett annat ställe. Under tiden klarnade det upp och började fläkta lite. Den första timmen gick trögt. Jag närmade mig en liten udde där jag visste det brukar vara bättre. Där jag minsann fått upp en havsöring för en del år sedan. I april. Det varken såg eller fick jag idag vilket precis inte förvånade mig. Men en fin liten gädda som jag tog en bild på:

En fin bild dessutom med den lilla (hullinglösa) One-Sizen perfekt fästad. Då hade jag allt jag behövde till min fiskedagbok. En naturbild - check, ett tiotal gäddor-check och en fin gäddbild-check. Ingen över tre kilo dock men man kan inte få allt här i världen.

Men sedan fick jag det, kan man nästan säga.

Först ett ordentligt hugg jag genast insåg att här har vi något stort på gång. Såg en skymt av en ovanligt bred gäddkropp. Så satte den iväg så det där problemet att inte ge slaklina löste sig själv. Den stack iväg ännu längre så slirbromsen gick upp i varv till och med. Flera gånger. Det här måste dokumenteras, tänkte jag och började fumla runt efter diverse kameror och gorilla-pods i olika fickor.
Men när jag efter ett tag fick syn på den blev jag lika förvånad som besviken. Den var nämligen lika otroligt tjock som den var kort. Liknade mer en braxen än en gädda. Jag som tänkte att äntligen har jag den här sjukilosgäddan.

Det hade jag alltså inte utan det blir bara att jaga vidare. Problem med filmningen blev det också men en liten video lyckades jag i alla fall klippa ihop:

Det är tekniken som fallerar. Di häringa gorilla-poddarna. När de blir slitna blir de vingliga och en hade helt gått sönder när jag skulle använda den. Allt blir dessutom dubbelt så besvärligt eftersom jag bara kan använda en hand åt gången. Den ena handen måste ju hålla spöet med gäddan.

Och efter det; bara några kast senare fick jag ännu en toppnotering; en fyrakilosgädda:

På samma lilla blanka, silver- och blågnistrande One Size. I lä och solsken. Så vilka regler är det egentligen som gäller här?
Inte många. I alla fall kan inte jag reda ut dem. Tror heller inte jag ska göra en studie på ämnet. Jag håller ju redan på med två stycken. Samtidigt. Vilket egentligen är ett formellt fel.

Men jag tror bägge är på väg att avslutas. Den första: kanske inte helt överraskande kommer jag att finna stöd för uppfattningen att det går att tillverka gäddflugor som man kan få stora gäddor på, så pass lätta att man kan kasta dem med ett #4-spö. Och till och med ett #3-spö. (se dagboksblad:15-12-12)

Den andra studien (Okej "studien" då) handlar ju om hur bra det går att köra hullinglöst. Som det ser ut nu kommer jag nog att fortsätta med det. Jag får bara tänka på att inte ge löslina.

Nytt från Tankesmedja Gagnekulla

Problemet: Det finns två mätmetoder folk använder för att skryta med sina stora gäddor. Dels att väga dem. Och dels att mäta dem. Inte riktigt bra någon av dem.
Lösningen: Använd samma som för människor. BMI. Body Mass Index.

Fast själv har jag problem med bägge metoderna. Inte minst idag. Jag vägde gäddan och vågen slog någonstans mellan 4 och 5 kilo. Senare, hemma kontrollerade jag vågen mot en fyrakilos dunk med spolarvätska och då visade den på cirka 3,5 kg. Det är en dålig, gammal fjädervåg. Och mäta gäddor är svårt när man vadar, tycker jag. Jag har även en digital våg men även den funkar dåligt. Så den ligger hemma. Plus att den är stor och klumpig. Kanske ska jag se mig om efter en ny? Eller byta batteri på den? Vänta, har jag inte ännu en fjädervåg bland båtgrejerna?
Fast i och för sig är det sällan jag behöver plocka fram någon våg.

Nå, idag blev en väldigt trevlig fiskedag med extraallt. Därtill räknar jag riktigt fint vårväder med sol och värme framåt middagstiden.

Fiskejournal 2016
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 2 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 07:45 Nej
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 07:55 Nej
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 08:00 Nej
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 2 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 08:15 Nej
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 1 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 08:20 Nej
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 08:30 Nej
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 2 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 08:40 Nej
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 2 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 08:50 Nej
2016-04-02 Gädda Den första delsträckan 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Mulet o lugnt 09:00 Nej
2016-04-02 Gädda Den andra delsträckan 2 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Sol o svag SV 10:00 Nej På bild
2016-04-02 Gädda Den andra delsträckan 4,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Sol o svag SV 10:30 Nej På video
2016-04-02 Gädda Den andra delsträckan 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Sol o svag SV 10:45 Nej
2016-04-02 Gädda Den andra delsträckan 4 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Sol o svag SV 11:00 Nej På bild
2016-04-02 Gädda Den andra delsträckan 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline Exp AFTM 4 8,6 fot Airflo WF-4 Flyt Sol o svag SV 11:15 Nej