Högsommarväder med sol från helt klar himmel. Närmare 30 grader på em.

Större delen av dagen ganska frisk vind även om den var ojämn.

Normalt vattenstånd.

16-05-24

Med (stor) tvekan godkänt

Vilken klant!

Idag var det alltså dags för årets första besök i Degerberga, Trollemölla.  En så kallad öppen dag där man individuellt kan boka plats. Det är alltid en chansning hur förhållanderna är just den dagen man bokat, kanske ett halvår tidigare. Som förra året när det rådde sådan torka att nedre dammen nästan var helt torrlagd. Som idag då högsommarvärmen åter var över oss. Men det enda val man har är att försöka göra det bästa av situationen.

Länge, länge såg det ut som jag skulle gå bom. Det kan vara helt okej när det går alldeles utmärkt att skylla på vädret. Fast då gäller det förstås att det går lika dåligt för de andra. Men så var det inte idag. För hela tiden kom andra gående från övre dammen, på våg mot vindskyddet med fina regnbågar i handen eller i håven för att rensa. Särskilt under den första, viktiga timmen då jag stod vid den nedre dammen. Så började andra få fisk även i nedre dammen. Medans jag inte ens hade någon känning. Mer och mer infann sig den där känslan av att alla andra får fisk utom jag...

Jag satsade på flytlina länge. Men inga var uppe och varken visade sig eller vakade. Utom småöringarna som var som tokiga. Det bara vimlade av insekter på vattnet. Sävsländor kröp på en och stora mayflies kläckte och blåste omkring på vattenytan. Vilket också borde innebära att det vimlade av stora nymfer strax under. Det var en sådan fluga jag använde. En som brukar gå bra här i Trollemölla.
Men inte idag.  Inga regnbågar brydde sig om det. Tråkigt.
Ja, lyckligtvis blåste det för annars hade man inte kunnat stå ut i hettan.

Inte en känning på hela förmiddagen. Bedrövligt. Jag bytte till sjunklina och hade i alla fall en som simmade efter och faktiskt såg ut att vilja smaka på den men den vände i sista sekunden. Då hade jag en vanlig Vit Sara på. Så blev det middagspaus och efter det ännu varmare. Började använda min jägarpall. En trebent, hopfällbar i lättmetall. Den funkar jättebra för mig dels för jag blir trött av att stå för länge och dels för att jag är lång och därmed syns för fisken.

Hade väl satt mig uppe vid övre dammen och hade bytt till en vit sara med ganska mycket glitter i. Lite håglöst så där och tänkte att tja, den här dagen behöver jag inte skriva om. Kanske bara nämna i förbigående att jag gått bom. Kanske för andra gången i så fall någonsin här i Trollemölla. Skönt att slippa ta hand om fisk på kvällen när man kommer hem också.
Jag tar ju alltid in flugan ända in och så påbörjar jag nästa kast. För spöet bakåt så flugan vanligtvis kommer inom synhåll samtidigt som jag inleder nästa kast.
Många sliter ju upp flugan när bara halva kastet är färdigfiskat men jag brukar låta den fiska ända in. Särskilt när man sitter ner för då avtecknar man sig ju inte mot skyn som en flaggstång.
Gjorde alltså så men så plötsligt gick det inte. Va fanken är det för fel? Jag kastade och kastade men flugan kom liksom inte upp ur vattnet som den brukade. Då äntligen fattade jag varför; en regnbåge hade tagit den precis när jag påbörjat det nya kastet! Framför fötterna på mig. Att den satt kvar! Bara det ett under men det gjorde den och jag fick upp den. Vilken lycka!

Men stor var den inte. Och ingen bra bild blev det heller. Men jag slapp ju gå bom.

Och vad var naturligare då än att fortsätta med det vinnande konceptet? Sä här ser den ut, flugan som räddade min dag i Trollemölla:

Den är ganska glittrig men just i övre dammen var vattnet ganska grumligt så det var kanske därför? Eller jag vet ju att i Trollemölla tar fisken på allt och inget. Finns ingen logik. I alla fall inte om de inte går upp och vakar och knappt ens då. Men man kan tro och inbilla sig. Jag tog den här bilden när jag kommit hem.

Nå, gick väl upp igen så fort jag rensat fisken. Gick runt dammen till övre änden, precis vid inloppet i skuggan av träden och satte mig ner där på min jägarpall. Och på andra eller tredje kastet satt nummer två på! Som var större än den första. Efter en kort kamp hade jag den vid fötterna och skulle håva in den. Alltid en vanskligt moment men minsann lyckades jag vid första försöket. Den befann sig i håven såg jag tydligt när jag samtidigt backade tillbaka, lyfte upp den och drog upp både håv och fisk på land. Trodde jag alltså.
För plötsligt var regnbågen tillbaka i vattnet igen och simmade iväg.
Hur fanken gick det till?! Jag så ju tydligt att fisken befunnit sig inuti håven! Då fattad jag: Håvnätet hade spruckit!
Linan gick alltså genom håven och regnbågen en bit ut men den satt fortfarande på. Nu såg det kritiskt ut för hemmalaget!
Jag blev tvungen att ropa på hjälp. Just då var det väldigt glest med andra vid övre dammen men en kom i alla fall till hjälp. Fast han hade ingen håv. Han erbjöd sig dock att försöka få upp den med händerna och gjorde några försök utan att lyckas. Vi bytte plats och till sist lyckades jag få grepp om den stackars regnbågen och kunde äntligen få upp den på land.

Plötsligt hade jag alltså fått två regnbågar. Mitt i värsta eftermiddagshettan. Bägge på land efter diverse klantigheter från min sida. Fast att håven gick sönder var kanske inte mitt fel. Kan just undra hur gammal den är? Förmodligen från slutet av 70-talet. Numer använder jag den uteslutande i Trollemölla. Förr hade jag den alltid med i båten om vårarna då jag var ute efter havsöring. I motsats till gäddorna har ju laxsläktet inga inbyggda handtag och är oerhört svåra att få grepp om med händerna. Eller jo, laxar lär man ju kunna ta om stjärtspolen och få bra grepp om.

Av olika anledningar kunde jag inte fortsätta med sjunklinan och dagens succéfluga med risk att få ännu en regnbåge. Övergick istället till flytlina och stor nymf som regnbågarna helt ignorerade idag. Det kan låta märkligt men så är det här uti livet att en del konstigheter kan ha en naturliga förklaring.
Mycket riktigt fick jag varken några hugg eller fisk.  Stannade inte tiden ut som ju numera bara är till kl 18 utan tackade för mig vid 16-tiden redan.

Sammantaget blev det ingen lyckad dag även om jag till sist fick två fiskar. Det var för mycket hasard och lotteri. Och framför allt att knappt någon regnbåge var uppe och vakade på hela dagen. Och för att det är dödstråkgit att behöva harva med sjunklina. Och för att det var 25-30 i skuggan. Och för att det är ganska ont om skugga där. Och en del annat.

Tja, jag behåller namnet zilverzara på flugan. Tror det är lite mer glitter än marabou nämligen. Här i Trollemölla gäller även; hulling på!

Fiskejournal 2016
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2016-05-24 Regnbåge Trollemölla, övre dammen 2,5 Zilverzara Nej Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 Cortland snabbsjunkande WF-6 Sol o stekhett 14:00 Ja På dålig bild
2016-05-24 Regnbåge Trollemölla, övre dammen 3,5 Zilverzara Nej Nej Ja Kunnan 10 fot AFTM 5 FCortland snabbsjunkande WF-6 Sol o stekhett 14:20 Ja