Hade regnat lite under natten och tidigt på morgonen. Upphörde vid sjutiden. Därefter mulet men mer och mer växlande molnighet. På eftermiddagen mest sol och hett.

Tidvis ganska blåsigt.

16-09-03

Knappt godkänt

Rubriken avser både min egen insats och själva stället. Ja, det är åter Trollemöllatime och det sistnämnda gällde främst Nedre Dammen:

Det diskuterades en hel del vems fel det egentligen var att det var så lite vatten där. Det är väldigt synd men min uppfattning var att det är torkans fel. Jag hade både hoppats och trott att det regnat betydligt mer i Skåne än här borta i östra Blekinge men det hade det alltså inte.

Det var bara från sandbanken på bilden som det gick att få fisk ifrån. Eftersom jag visste det sedan i höstas, gick jag dit så gott som genast. Och fick den första fisken. En regnbåge som gärna kunde ha fått vara ett par, tre kilo större. Men visst kändes det skönt att få dagen räddad så pass tidigt. Jag fick den på en gäddfluga, kan man säga. Tänkte jag skulle inleda med en chocköppning. Givetvis utan wiretafs och med hulling. Reglerna är ju sådana att man måste gå och rensa sin fisk så fort man fått den och lämna platsen till andra. Därefter var den alltid upptagen av en eller två personer resten av dagen. Fast det togs bara någon enstaka fisk därifrån senare, för de följde mest efter.

Jag behöll den stora zilverzaran ett tag till och hm... Hur var det egentligen med regeln stort bete = stor fisk:

Sedan gick det ganska trögt för mig. Det är inte så mycket att avhandla resten av dagen. Det får mest bli några bildtexter:

Den här gången var jag med min gamla fiskeklubb där återväxten är tämligen skral. Alla blir äldre och få nya tillkommer. Här i alla fall en junior:

Här hjälper han sin tålmodige fader att drilla och landa en fin regnbåge.

Alla har sina egna favoritflugor och sätt att fiska dem här i Trollemölla. Så även jag förstås. Ett säkert sätt att få fisk här är att använda en stor trollsländenymf. Eller "säkert" sätt kanske... Man (jag) sitter på en jaktpall, kastar ut med flytlinan. Låter sjunka. Tar hem den långsamt. Och väntar. Upprepar. Väntar och väntar. Plötsligt händer det!
Och som det händer! Det drar till av bara £€¤%¤%"!"&¤!! Linan fräser genom vattnet, man har fullt sjå att få ordning på löslinan, en stor regnbåge hoppar och lyckan är fullständig. Om man får upp fisken, vill säga. Jag brukar skryta med att får jag bara hugg på min kamasankrok, följer fisken med upp ända upp på land. Den lossnar icke.
Men tyvärr stämmer inte det till 100%. Bara till 93,2% Cirka.

Så den första som högg, släppte... Efter cirka 5 sekunder. Och den var stor.

Men den andra fick jag upp:

Även den kunde ha fått väga ett par kilo till för andra fick flera i femkilosklassen. Som den som lossnade... Det blev dagens facit för min del. Höll väl på till cirka kvart i fem. Fick vara nöjd med mina två fiskar.

En som definitivt inte var nöjd idag var den här:

En mycket ilsken häger som högljutt gav uttryck åt sitt missnöje över att vi inkräktade på dennes fiskevatten. Flera gånger flög den över dammarna, vilt kraxande och skränande. Jag överdriver inte för nog skulle hägern lätt komma på första plats på en fåglarnas tio-i-topplista över fula läten.

Fiskejournal 2016
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2016-09-03 Regnbåge Trollemölla, Nedre dammen 2,7 Zilverzara Nej Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Mulet o blåsigt 08:20 Ja
2016-09-03 Regnbåge Trollemölla, Övre dammen 3 Trollsländenymf Nej Nej Ja Kunnan AFTM 5 Flytlina Soligt 15:00 Ja På bild